A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Poprad-Tatry | |
Všeobecné informácie | |
---|---|
Štát | Slovensko |
Mesto | Poprad |
Prevádzkovateľ | ŽSR |
Bývalý názov | Poprad-Veľká |
Prevádzkové informácie | |
Prístup k nástupištiam | podchod, úrovňový prístup |
Predaj cestovných lístkov | vnútroštátne, medzinárodné |
Počet cestujúcich | 2 000/hod.[1] |
Železničné trate | |
180, 183, 185 | |
Poloha | |
49°03′36″S 20°17′43″V / 49,060095°S 20,295224°VSúradnice: 49°03′36″S 20°17′43″V / 49,060095°S 20,295224°V | |
Poloha stanice v rámci Slovenska
|
Železničná stanica Poprad-Tatry je hlavná železničná stanica v Poprade. Nachádza sa severne od centra mesta a prístupná je po Wolkerovej ulici. Tvorí dôležitý dopravný uzol pre návštevníkov mesta a vstupnú bránu do blízkych Vysokých Tatier. Okrem hlavnej trate, tu začína spojenie do mesta Vysoké Tatry a na Kežmarok či Starú Ľubovňu.
V máji 2013 sa v stanici vykoľajil osobný vlak.[2]
Trate a doprava
- Železničná trať Žilina – Košice (trať č. 180) 101 km od Košíc
- Železničná trať Poprad-Tatry – Plaveč (trať č. 185)
- Tatranské elektrické železnice (trať č. 183)
V stanici Poprad-Tatry zastavujú okrem štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko i vlaky súkromných dopravcov. RegioJet - EuroCity vlaky z Prahy do Košíc (do januára 2017 aj z Bratislavy do Košíc) a spoločnosť LEO Express - EuroCity vlaky z Prahy do Prešova a Košíc.
Zo stanice 25. marca 1942 odišiel prvý transport slovenských Židov do vyhladzovacia tábora Auschwitz-Birkenau. Tento vlak viezol okolo tisíc židovských dievčat a mladých žien. Väčšina ďalších transportov slovenských Židov tiež odišla z Popradu. Kým boli transporty zastavené koncom roku 1942 bolo zo Slovenska do Poľska deportovaných viac než 58 000 Židov. V roku 2002 bola na stanici osadená pamätná tabuľa.[3]
Prestupová hala pre Tatranské elektrické železnice bola odovzdaná v roku 1991.[4]
Na stanici sa nachádza výkonné pracovisko sekcie riadenia dopravy Oblastného riaditeľstva Košice Železníc Slovenskej republiky.[5]
Rekonštrukcie stanice
Základný kameň výstavby novej výpravnej budovy železničnej stanice Poprad-Tatry bol položený dňa 2.5.1977, verejnosti bola odovzdaná v roku 1982. V roku 1982 bola definitívne odstránená historická výpravná budova. V roku 1988 (18.11.) bola nová budova závažne poškodená v dôsledku výbuchu plynu, čo pozdržalo aj výstavbu nového zaústenia tratí TEŽ do ŽST Poprad-Tatry. Prestavbu definitívne zastavil rok 1989 spojený s politickými zmenami, a tak okrem budovy, postavenej za čias socializmu, ostalo všetko po starom. Nová prestupná hala TEŽ bola napokon dokončená v roku 1991, posledný vlak TEŽ prešiel po starej trati dňa 22.10.1991.
Stanica Poprad-Tatry bola v období od apríla 2006 do augusta 2007 modernizovaná.[1] Súčasťou modernizácie bola „optimalizácia konfigurácie koľajišťa a modernizácia nástupíšť s mimoúrovňovým krížením komunikácie pre peších, spolu s napojením na prestupnú halu TEŽ a výpravnú budovu“.[1] Vybudované boli dve ostrovné nástupištia v dĺžke 400 a 250 metrov a jedno jednostranné v dĺžke 400 metrov.[1] Modernizácia stála 858 mil. Sk. (28,48 mil. €).[4]
Stanica má bezbariérový prístup a jej kapacita bola zvýšená na 2000 cestujúcich za hodinu.[1] Trakčné vedenie bolo rekonštruované v dĺžke 9498 metrov.[1] Náklady na stavbu boli 838,8 mil. Sk. (27,84 mil. €) a stavba sa stala finalistom súťaže Stavba roka 2008.[6] Slávnostné otvorenie zrekonštruovanej stanice sa uskutočnilo 26. septembra 2007.[1]
V roku 2016 prebehla III., posledná etapa rekonštrukcie stanice. Bola rekonštruovaná prestupová hala a nástupištia TEŽ. Práce za 2,15 mil. € skončili v septembri 2017.[7]
Referencie
- ↑ a b c d e f g PÁTEČEK, Peter. Modernizácia železničnej stanice Poprad-Tatry (2.) . webnoviny.sk, 2013-05-25, rev. 2013-05-25, . Dostupné online.
- ↑ Na stanici v Poprade sa vykoľajil osobný vlak . webnoviny.sk, 2013-05-25, rev. 2013-05-25, . Dostupné online.
- ↑ Memorial Plaque to the Deported Jews at Poprad Railway Station . memorialmuseums.org, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ a b Vynovili stanicu v Poprade . Petit Press, 2007-10-05, . Dostupné online.
- ↑ Výkonné pracoviská sekcie riadenia dopravy . Bratislava: Železnice Slovenskej republiky, . Dostupné online.
- ↑ PÁTEČEK, Peter. ŽELEZNIČNÁ STANICA POPRAD - TATRY . stavbaroka.eu, . Dostupné online.
- ↑ ŽST Poprad - Tatry/ modernizácia III. etapa . Železnice Slovenskej republiky, . Dostupné online.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Železničná stanica Poprad-Tatry
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Poprad-Tatry railway station na anglickej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk