A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Letisko Poprad-Tatry | ||||||||||
IATA: TAT · ICAO: LZTT | ||||||||||
Základné informácie | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ letiska | medzinárodné civilné | |||||||||
Prevádzkovateľ | Letisko Poprad-Tatry, a. s. | |||||||||
Otvorenie | 1938 | |||||||||
Mesto | Poprad | |||||||||
Nadmorská výška | 718 m n. m. | |||||||||
Poloha | 49°04′25″S 20°14′28″V / 49,07361°S 20,24111°VSúradnice: 49°04′25″S 20°14′28″V / 49,07361°S 20,24111°V | |||||||||
Vzletové a pristávacie dráhy | ||||||||||
| ||||||||||
Štatistika (2021) | ||||||||||
Cestujúcich | 15 481 | |||||||||
Pohybov | 11 000 lietadiel | |||||||||
www.airport-poprad.sk |
Letisko Poprad-Tatry (angl. Poprad-Tatry Airport; IATA: TAT, ICAO: LZTT) je medzinárodné letisko v Poprade. Leží vo výške 718 m n. m., je najvyššie položené letisko pre dopravné lietadlá na krátke a stredné vzdialenosti v strednej Európe.
Vznik
Prvopočiatky dnes už medzinárodného letiska v Poprade siahajú do roku 1938. V rámci obranných opatrení pred 2. svetovou vojnou vzniklo neďaleko obce Veľká poľné letisko. Od roku 1943 začala z Popradu lietať pravidelná civilná linka Bratislava-Sliač-Poprad-Prešov.
S blížiacimi sa Majstrovstvami sveta v klasickom lyžovaní na Štrbskom Plese (február 1970) rástol tlak aj na skvalitnenie všetkých služieb v okolí Vysokých Tatier. Trávnatú vzletovú a pristávaciu dráhu vybetónovali a letisku pribudla aj nová administratívna budova. Do Popradu prišiel v sobotu 17. januára 1970 slávnostne prestrihnúť pásku na novom letisku minister výstavby a techniky SSR Štefan Šebesta. Prítomní boli aj minister dopravy SSR Ing. Dr. Štefan Šutka, minister a zároveň predseda Federálneho výboru pre dopravu Ing. Jaroslav Knižka a minister dopravy ČSR prof. Josef Starý.[1]
Súčasnosť
Akciová spoločnosť Letisko Poprad – Tatry, a.s. vznikla ako ostatné malé letiská (Piešťany, Sliač a Žilina) dňa 1. januára 2005 na základe zápisu do Obchodného registra Okresného súdu Prešov[2]. V súčasnosti je vlastnená tromi akcionármi:[3]
- Slovenská republika v zastúpení Ministerstvom dopravy a výstavby Slovenskej republiky (97,61 %)
- Mesto Poprad (1,67 %)
- Mesto Vysoké Tatry (0,72 %)
3. decembra 2005 spustila letecká spoločnosť SkyEurope Airlines pravidelnú linku na letisko Londýn-Stansted[4], ktorú prevádzkovala až do jej krachu na konci augusta 2009.[5] Letisko Poprad-Tatry získalo náhradu za túto zrušenú linku až 26. októbra 2014, kedy začala na letisko Londýn-Luton lietať maďarská spoločnosť Wizz Air.[6]
V roku 2008 Letisko Poprad-Tatry uskutočnilo rekonštrukciu svetelnej približovacej sústavy dráhy 27 a prístavbu príletového terminálu, ktoré realizovalo z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja (ERDF) v zmysle schváleného Operačného programu Základná infraštruktúra, Opatrenie č. 1.3. Modernizácia a rozvoj infraštruktúry leteckej dopravy.[7]
31. januára 2014 sa slávnostne otvorila nová odletová hala, ktorá spĺňa všetky podmienky Schengenu. Jej výstavba stála takmer 2,62 milióna euro.[8]
29. marca 2022 zaradilo letisko do prevádzky moderné hasičské vozidlo Rosenbauer Panther 6×6, ktoré je určené na aktívny boj s požiarmi lietadiel a na pomoc a ochranu pasažierov počas evakuácie pri mimoriadnych udalostiach.[9]
1. novembera 2023 z letiska odleteli prví cestujúci na pravidelnej linke do Londýnskeho Stanstedu. Riaditeľ obchodu a prevádzky letiska Michal Staňa doplnil, že lietať sa bude z Popradu pravidelne dvakrát do týždňa, vždy v stredu a v sobotu.[10]
Aerolínie a destinácie
Pravidelné linky
Aerolínie | Destinácie |
---|---|
Wizz Air | Londýn - Luton |
RyanAir | Londýn - Stansed |
Charterové lety
Aerolínie | Destinácie |
---|---|
Štatistiky
V decembri 2009 letisko Poprad-Tatry zaznamenalo nárast cestujúcich o 30% oproti rovnakému obdobiu v roku 2008.[11]
Za obdobie január–september 2009 letisko rástlo aj v počte pohybov lietadiel (odletov a príletov), ktorých bolo 7 337, čo je o 18% viac, ako v rovnakom období roku 2008, a tiež narástla aj celková hmotnosť odbavených lietadiel o 23% na 27 969 ton.[12]
Za celkový rok 2009 však letisko zaznamenalo pokles cestujúcich oproti roku 2008. V roku 2009 ich bolo o 6 496 menej (-11,2%), celkovo 51 658. Zvýšený bol počet pohybov lietadiel, z pôvodných 7 907 na 9 373 (+18,5%).
V roku 2010, po vypuknutí finančnej krízy, sa počet pasažierov zmenšil takmer o polovicu (28 961) v porovnaní s predchádzajúcim rokom 2009 (52 301). Znížil sa i pohyb lietadiel (z 9 373 v roku 2009 na 7595 v roku 2010).
Nasledujúce roky sa nijako výrazne nezvýšil, ani neznížil počet prepravených cestujúcich. Najmenej pasažierov za 8 rokov letisko prepravilo v roku 2013 (24 518). Pohyby lietadiel boli najmenšie v roku 2014 (6 206) podľa dostupných údajov.
Výrazný nárast prepravených pasažierov bol zaznamenaný za rok 2015 (85 224). Je to 168,9% nárast voči roku 2014. Zvýšil sa taktiež aj celkový pohyb lietadiel (6 953) (o 12% v porovnaní s rokom 2014).[13]
Rok | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet pasažierov | 18 533 | 41 501 | 60 176 | 58 256 | 52 301 | 28 961 | 24 755 | 30 873 | 24 518 | 31 694 | 85 224 | 84 030 | 80 605 | 88 387 | 94 249 | 24 189 | 15 481 |
Rok | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet lietadiel | 7 907 | 9 373 | 7 595 | 6 954 | 7 295 | 6 416 | 6 206 | 6 953 | 8 260 | 6 928 | 7 130 | 6 781 | 7 975 | 11 000 |
Incidenty
20. decembra 1980 núdzovo pristál v Poprade let východonemeckej spoločnosti Interflug na linke z Berlína do Budapešti pre bombovú hrozbu. Bomba mala vybuchnúť, keď lietadlo klesne pod úroveň 600 m. n. m. Preto sa rozhodli piloti pristáť na popradskom letisku, ktoré je vo výške 718 m. n. m. Po kontrole sa našiel batoh, ktorý nepatril žiadnemu z pasažierov, ale jeho obsah ostal pred verejnosťou tajomstvom.[17]
2. januára 2010 robila polícia na popradskom letisku cvičenie, ktoré zbabrala. Do batožiny cestujúcich nastrkala balíčky trhaviny hexogén (RDX), o čom majitelia kufrov nevedeli. Išlo o cvičenie psov, ktoré mali výbušninu nájsť. V jednom prípade sa to však nepodarilo. Kufor vtedy 49-ročného Slováka, ktorý dlhodobo žije v írskom Dubline odletel na pravidelnej linke spoločnosti Danube Wings do Dublinu.[18]
3. augusta 2012 posádka vrtuľníka Mi-8T, poznávacej značky OM-TMT, vykonávala letecké práce - prevážanie podvesených bremien z miesta skládky na Popradskom plese na Chatu pod Rysmi. Pri spiatočnom lete zo staveniska Chaty pod Rysmi, počas zostupného letu, prišlo k vniknutiu voľného oceľového transportného lana pre prepravu nákladu do vyrovnávacieho rotora. Jeho navinutím na rotorovú hlavu a následným roztrhnutím prišlo k poškodeniu listov vyrovnávacieho rotora, ktorý aj pri zníženej účinnosti umožnil návrat vrtuľníka klesavým letom s optimálnou rýchlosťou na letisko Poprad. Časť useknutého transportného lana odpadla do terénu pod vrtuľníkom. Kapitán vrtuľníka sa rozhodol pre pristátie na letisku Poprad. V priebehu pristávacieho manévru začal byť vrtuľník nestabilný, tesne pred dotykom so zemou sa začal otáčať okolo zvislej osi s následnou stratou riaditeľnosti, pričom prišlo k stretu listov nosného rotora s terénom a ich deštrukcii. Vrtuľník po skončení rotácie ostal stáť v polohe na pravom boku. Posádka opustila vrtuľník vlastnými silami s drobnými odreninami a bola prevezená do nemocnice bez vážnejších zranení.[19]
26. mája 2021 došlo napoludnie k nehode civilného lietadla OM-YNA VT9 Dynamik. Pri pristávacom manévri došlo z doposiaľ nezistených príčin k zlomeniu predného oporného kolesa. Lietadlo po nehode ostalo prevrátené na trávnatej ploche. Nehoda sa obišla bez zranenia, pilot bol v lietadle sám.[20]
Referencie
- ↑ TASR. Rok 1970: Popradské letisko v plnom lesku . . Dostupné online.
- ↑ NR SR. Predkladacia správa Letiskové spoločnosti . . Dostupné online.
- ↑ Informácie o letisku Poprad-Tatry . . Dostupné online.
- ↑ Linka SkyEurope spájajúca letisko Poprad-Tatry s Londýnom oslavuje 1. narodeniny . . Dostupné online.
- ↑ SITA. Letisko Poprad prišlo pre SkyEurope o najvyťaženejšiu linku . . Dostupné online.
- ↑ PISARČÍKOVÁ, Jana. Z Popradu sa už lieta do Lutonu pri Londýne . 2014-10-28, . Dostupné online.
- ↑ Realizované projekty v roku 2008 . . Dostupné online.
- ↑ TASR. Popradské letisko má novú odletovú halu, spĺňa podmienky Schengenu . 2014-01-31, . Dostupné online.
- ↑ TASR. Popradské letisko má nové záchranné vozidlo online. 2022-03-29, cit. 2022-06-19. Dostupné online.
- ↑ TA3, televízia. Z popradského letiska odleteli do Londýna prví cestujúci. Ďalšie linky sú otázkou času online. ta3, 2023-11-01, cit. 2023-11-02. Dostupné online.
- ↑ http://aero.sme.sk/c/5170973/popradske-letisko-zaznamenalo-v-decembri-30-narast-cestujucich.html
- ↑ Podtatranské noviny http://www.delphi.sk/customers/pdtn/?clanok&cid=19105[nefunkčný odkaz
- ↑ http://www.airport-poprad.sk/sk/podstranky/letisko/statistiky.php
- ↑ a b http://www.airport-poprad.sk/sk/podstranky/letisko/statistiky.php
- ↑ SITA. Letisko Poprad-Tatry v roku 2020 vybavilo o 74 percent menej pasažierov online. 2021-02-15, cit. 2022-06-18. Dostupné online.
- ↑ TASR. Letisko Poprad-Tatry zaznamenalo vlani najvyšší počet pohybov lietadiel za posledných desať rokov online. 2022-01-26, cit. 2022-06-18. Dostupné online.
- ↑ DER SPIEGEL. Bombe bei Interflug online. Cit. 2022-06-18. Dostupné online. Archivované 2013-09-27 z originálu.
- ↑ TÓDOVÁ, Monika. Policajti na letisku schovali výbušniny do batožín. Jedna odletela do Dublinu online. 2010-01-05, cit. 2022-06-18. Dostupné online.
- ↑ Záverečná správa o odbornom vyšetrovaní leteckej nehody online. Letecký a námorný vyšetrovací útvar, 2013-03-11, cit. 2022-06-21. Dostupné online.
- ↑ ČERŇANSKÝ, Ivan. V Poprade havarovalo lietadlo, pri pristávaní si zlomilo koleso online. 2021-05-26, cit. 2022-06-18. Dostupné online.
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk