A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ar 96 | |
![]() Arado Ar 96 v múzeu | |
Typ | cvičné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Arado flugzeugwerke |
Konštruktér | Walther Blume |
Prvý let | 1938 |
Zavedený | 1939 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Luftwaffe Česko-slovenské vojenské letectvo Letectvo Maďarskej kráľovskej armády Francúzske vzdušné sily |
Výroba | 1939 - 1949 |
Vyrobených | 3500~ |
Varianty | Letov C-2B |

Arado Ar 96 bolo dolnoplošné, dvojmiestne celokovové štandardné cvičné lietadlo Luftwaffe počas druhej svetovej vojny. Prvýkrát vzlietlo v roku 1938. Malo za úlohu vyplniť medzeru medzi cvičnými dvojplošníkmi a pokročilými jednoplošnými stíhačkami, ktoré sa práve dostávali do služby, konkrétne Messerschmitt Bf 109.
Vznik a vývoj
Arado Ar 96 navrhol Walther Blume s použitím mnohých ľahkých kovov. Inštruktor a žiak sedeli v tandeme, v dlhej presklenej kabíne. Prvý prototyp V1 mal podvozok, ktorý sa zasúval od seba, takže medzera medzi kolesami bola veľmi malá. Preto mali všetky sériové stroje podvozok zaťahovaný k sebe. Prototyp V1 bol poháňaný motorom Argus As 10C.
Prototyp V1 prešiel skúškami v Rechline, počas roku 1937. Tam sa taktiež testovali aj prototypy V3 a V4, a to v roku 1938, zatiaľ čo V6 tam zostal až do septembra 1940. Malá séria verzie A-0 bola vyrobená počas roku 1939, no ich výkon bol považovaný za nedostatočný. Hlavnou sériovou verziou bola séria B, ktorá mala silnejší motor Argus As 410A-1, s dlhším trupom, ktorý umožňoval niesť väčšiu zásobu paliva.
Spolu bolo vyrobených okolo 3500 kusov, no len veľmi málo z nich v továrni Arado. Najväčšia časť produkcie vyšla z továrne Junkersu. Výroba bola tiež zavedená v továrniach Letov a Avia vo vtedajšom protektoráte Čechy a Morava.Keď bolo Arado Ar 96 zaradené do služieb Luftwaffe, ďaleko predbehlo svoju dobu.
Operačné nasadenie
Arado Ar 96B sa používalo v leteckých školách a taktiež v trinástich cvičných stíhacích letkách. 110 slúžilo v Letectve Maďarskej kráľovskej armády a štyri na Slovensku. Vylepšená verzia Ar 96B bola vyrábaná od r. 1940, mala maximálnu rýchlosť 330 km/hod, dolet takmer 1000 km a praktický dostup 7 200 m. Výzbroj tejto verzie tvoril jeden pevný dopredu strieľajúci guľomet MG 17 a malý počet týchto lietadiel niesol aj ľahké bomby na výcvik pilotov v strmhlavom bombardovaní.

Boli plánované viaceré modifikované verzie, napríklad Ar 296 alebo Ar 396, ktoré malo byť vyrobené z menej deficitných surovín, no do služieb Luftwaffe sa už nedostala. Neskôr bola vyrábaná vo Francúzsku pod názvom SIPA SS.11. Ďalším vývojom vznikli SIPA 111, ktorá niesla aj výzbroj a SIPA S-12 ktorá bola celokovovej konštrukcie. Do konca roku 1958 bolo vyrobených 58 kusov. Verzia S.11 bola s istým úspechom nasadená v Alžírsku, s výzbrojou neriadených rakiet, guľometov a ľahkých bômb.
Arado Ar 96 vyrábané v Československu počas okupácie a aj po nej, pod názvom Avia C-2, patrili v povojnovom období k najpoužívanejším v československom letectve. Úplne vyhovovali pre pokračovací a bojový výcvik mladých pilotov v leteckom učilišti a LVA a taktiež na udržiavanie techniky pilotáže a bojovej pripravenosti stíhacích pilotov z vojny. Slúžili k ostrým streľbám na vzdušné aj pozemné ciele, nízke lety, nácviku bombardovania, prieskumu, k fotografovaniu pevnou aj ručnou kamerou a v neposlednom rade pre nácvik lietania v noci a mrakoch. Pre svoje dobré letové vlastnosti boli používané bezpečnostným letectvom k zostreľovaniu balónov s propagandistickými letákmi, ktoré ohrozovali leteckú dopravu.
Stroje C-2 slúžili v leteckom učilišti až do 12. decembra 1955, keď boli po záverečnom preskúšaní žiakov vyradené a začiatkom roka sa začalo s preškoľovaním učiteľov na nový typ Jakovlev Jak–11. Posledný C-2 lietal vo VZLÚ Letňany ešte v roku 1958. Okrem iného sa používal na vlečenie vetroňov a zisťovaniu ich maximálnej rýchlosti.
Hlavné verzie
- A-1 - pripomínala prototyp. Malá séria bola vyrobená v roku 1939 s motormi Argus As 10C, no bola vyhodnotená ako nedostatočne výkonná a preto sa pristúpilo k výrobe série B.
- B-séria - hlavná časť produkcie Ar 96 bola vo verzii B. Tieto stroje boli poháňané motorom Argus As 410 s výkonom 462 hp. Taktiež mali dlhší trup, aby sa zväčšil objem neseného paliva. Hlavnými verziami boli B-1 a B-2.
- B-1 - neozbrojený cvičný stroj.
- B-2 - niesla jeden guľomet 7.92 mm MG 17 na pravom boku krytu motora.
- B-5 - verzia na bojový výcvik s rádiostanicou FuG 16ZY VHF.
- B-6 - s podkrídelnými závesmi na podvesenie bômb.
- B-7 - verzia na výcvik strmhlavého bombardovania a na pozemné útoky.
Arado Ar-96 zachytené na letisku v severovýchodných Čechách, jar 1945.
- C-0 - verzia s malým otvorom pod trupom, kde bol uložený bombový zameriavač. Poháňal ju motor Argus s výkonom 480 hp. Bolo vyrobené len malé množstvo.
- Avia C-2 - táto verzia vyrábaná v Československu bola vybavená guľometom MG 17, zameriavačom REVI C-12, bombovými závesmi, fotoguľometom, rádiostanicou LR – 16 so zariadením pre cieľový let a svetlometom. Fotoguľomet bol v aerodynamickom kryte a pravej strane trupu. Motor bol Argus As – 410A, vzduchom chladený, invertný dvojradový dvanásťvalec s obsahom 12 l. Vrtuľa L- 22 bola automatická a držala otáčky v dvoch polohách; pri vzlete 3100 ot./min a pri ostatných režimoch 2820 ot./min. Regulátor udržujúci stále otáčky vrtule bol umiestnený v kuželi vrtule a poháňaný veterníkom.
Špecifikácie (Arado Ar 96 B-2)

- Posádka: 2
- Rozpätie: 10,96m
- Dĺžka: 9,13m
- Plocha: 17,10 m²
- Výška: 2,59m
- Hmotnosť: 1 433 kg
- Max. rýchlosť: 355 km/h
- Cestovná rýchlosť: 280 km/h
- Pohonná jednotka: Argus As 410 A
- Výzbroj: guľomet MG 17, bomby, neriadené rakety
Zdroje
- Arado Ar 96 . www.historyofwar.org, . Dostupné online. (anglicky)
- Letectvo - Německo - Lietadlá ARADO . Vojna.net, 11.3.2009, . Dostupné online. [nefunkčný odkaz
- KROHN, Havldan. Arado Ar 96B-1 z jezera . L/K, 11-12/1995, . Dostupné online. (česky)
Ďalšia použitá literatúra
- Kovozávody Prostějov, stavebnica Avia C-2
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Arado Ar 96
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk