A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ar 196 | |
![]() | |
Typ | hydroplán, prieskumné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Arado Flugzeugwerke |
Konštruktér | Walther Blume |
Prvý let | máj 1937 |
Zavedený | november 1938 |
Vyradený | 1945 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Luftwaffe |
Výroba | 1938 – 1944 |
Vyrobených | 541 |
Arado Ar 196 bolo najviac vyrábaným nemeckým hydroplánom počas druhej svetovej vojny, pričom sa ho vyrobilo viac než 500 ks a zároveň bolo hlavným lietadlom používaným na plavidlách nemeckej Kriegsmarine.
Vznik a vývoj
Vývoj lietadla začal v roku 1936 ako prepracovanie dvojplošníka firmy Heinkel (pravdepodobne stroja Heinkel HD 38). Prvé prototypy vzlietli v roku 1938 a v roku 1939 sa dostali k jednotkám Luftwaffe prvé stroje z sériovej výroby. Najrozšírenejšou verziou tohto stroja sa stal model A-3, ktorý bol vyrobený v počte 401 ks.[1]
Operačné nasadenie
Arado Ar 196 bolo dobre pancierované, pre boj s nepriateľským lietadlom v oblastiach, kde nemohlo zasiahnuť stíhacie letectvo z pevniny. Toto platilo ešte v počiatočných obdobiach II. sv. vojny. Používalo sa na všetkých väčších plavidlách Kriegsmarine, vrátane pomocných krížnikov. Stroje Ar 196 časom vytlačili z palúb nemeckých lodí a krížnikov všetky staršie lietadlá. Štart z týchto lodí sa uskutočňoval pomocou katapultu a po ukončení misie pristáli v blízkosti materskej lode, kde ho pomocou žeriavu námorníci vytiahli späť na palubu. Do služby ich nezaradilo len námorníctvo, ale aj pobrežné letectvo, kde bol veľmi obľúbený pre svoju ťažkú výzbroj a obratnosť. Tu plnil úlohu hliadkovacieho a prieskumného lietadla. Lietadlo tiež operovalo z pozemných základní. V máji 1940 sa na tomuto typu lietadla podarilo zničiť britskú ponorku H.M.S. Shark. Viac ako 500 kusov lietadla Arado Ar 196 sa počas rokov 1939 – 1944 vyrobilo v Société Nationale de Construction Aèronautique vo Francúzsku a vo firme Fokker Holandsku.
Používatelia
Špecifikácie (Arado Ar 196 A-3)
- Posádka: 2
- Rozpätie: 12,4 m
- Dĺžka: 11 m
- Plocha: 28,4 m²
- Výška: 4,45 m
- Hmotnosť: 2 990 kg
- Max. rýchlosť: 310 km/h vo výške 4 000 m
- Cestovná rýchlosť:
- Pohonná jednotka: deväťvalcový hviezdicový motor BMW 132K, s výkonom 706 kW (960 hp)
- Výzbroj: 2 letecké kanóny MG FF kalibru 20 mm, jeden guľomet MG 17 kalibru 7,92 mm v chrbtovej časti trupu, jeden pohyblivý guľomet MG 15 kalibru 7,92 mm v zadnej časti kabíny, 2 bomby s hmotnosťou 50 kg, zavesené na bombových závesníkoch pod krídlami
Zdroje
Alexander Ludeke, Bojová technika druhej svetovej vojny, Slovart, Bratislava, 2009, ISBN 978-80-8085-730-1.
Referencie
- ↑ Alexander Ludeke, Bojová technika druhej svetovej vojny, Slovart, Bratislava, 2009, ISBN 978-80-8085-730-1
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Arado Ar 196
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk