Beechcraft XA-38 Grizzly - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Beechcraft XA-38 Grizzly
XA-38 Grizzly
Typbojové lietadlo
VýrobcaBeechcraft
Prvý let7. máj 1944
Hlavný používateľUSAAF
Vyrobených2

Beechcraft XA-38 Grizzly bol prototyp dvojmotorového ťažkého bojového lietadla, ktorý mal ničiť obrnené ciele pomocou výkonného kanóna kalibru 75 mm. Prototyp prvýkrát vzlietol 7. mája 1944. Čoskoro ale bolo zrejmé, že typ nebude včas k dispozícii na použitie pri invázii do Japonska a navyše, že bol projektovaný s rovnakými motormi, aké mal bombardér Boeing B-29 Superfortress, ktorý však mal absolútnu prioritu. Z týchto dôvodov bol nakoniec sľubný projekt zrušený.

Vývoj

Americké armádne letectvo, v decembri 1942, objednalo u firmy Beech stavbu dvoch prototypov ich bojového lietadla, označeného firmou ako Model 28. Hlavnou požiadavkou bolo vytvoriť silne vyzbrojenú náhradu za typ Douglas A-20 Havoc, schopnú predovšetkým účinných útokov na odolné ciele ako boli tanky, alebo bunkre. Slúžiť na to mal kanón kalibru 75 mm s dvadsiatimi nábojmi, umiestnený v nose lietadla. Ten dopĺňala dvojica pevných guľometov kalibru 12,7 mm. Na obranu slúžili dve diaľkovo ovládané veže (chrbtová a spodná) s dvomi dvojicami 12,7 mm guľometov. Bomby mohol niesť na závesníkoch. Posádka bola dvojčlenná, zložená z pilota a pozorovateľa/strelca.

Testy

Prvý let prebehol 7. mája 1944. Lietadlo pilotoval testovací pilot Vern Carstens. Lietadlo malo všetky predpokladané parametre a napríklad jeho rýchlosť bola ešte vyššia. Lietadlo testovali aj piloti a personál USAAF a ukázalo sa, že je schopné služby. Zjavné ale tiež bolo, že vzhľadom na nedostatok motorov Wright R-3350, určených prednostne pre B-29, nemôže byť typ v dohľadnej dobe stavaný vo veľkých sériách. Prvý prototyp bol zošrotovaný, druhý mal skončiť v múzeu USAAF, ale jeho ďalší osud je neznámy.

Hlavné technické údaje

  • Osádka: 2 muži (pilot, strelec)
  • Rozpätie: 20,44 m
  • Dĺžka: 15,76 m
  • Výška: 4,72 m
  • Nosná plocha: 58 m²
  • Hmotnosť prázdneho lietadla: 10 197 kg
  • Max. vzletová hmotnosť: 16 479 kg
  • Maximálna rýchlosť: 595 km/h vo výške 5 181 m
  • Cestovná rýchlosť: 563 km/h vo výške 4 877 m
  • Dolet: 2 615 km
  • Dostup: 8 839 m [1][2]


Pohonná jednotka

Výzbroj

  • 1 × 75 mm kanón T15E1 (20 nábojov)
  • 6 × 12,7 mm guľomet Browning (2 pevné, 2 veže po dvoch kusoch)
  • 907 kg bômb na závesniciach

Referencie

  1. BEECHCRAFT XA-38 GRIZZLY . National Museum of the USAAF, . Dostupné online. (po anglicky)
  2. Beechcraft XA-38 Grizzly / Destroyer (Model 28) - History, Specs and Pictures - Military Aircraft . militaryfactory.com, . Dostupné online.

Iné projekty

Zdroj


Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Beechcraft XA-38 Grizzly





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk