A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
XA-38 Grizzly | |
Typ | bojové lietadlo |
---|---|
Výrobca | Beechcraft |
Prvý let | 7. máj 1944 |
Hlavný používateľ | USAAF |
Vyrobených | 2 |
Beechcraft XA-38 Grizzly bol prototyp dvojmotorového ťažkého bojového lietadla, ktorý mal ničiť obrnené ciele pomocou výkonného kanóna kalibru 75 mm. Prototyp prvýkrát vzlietol 7. mája 1944. Čoskoro ale bolo zrejmé, že typ nebude včas k dispozícii na použitie pri invázii do Japonska a navyše, že bol projektovaný s rovnakými motormi, aké mal bombardér Boeing B-29 Superfortress, ktorý však mal absolútnu prioritu. Z týchto dôvodov bol nakoniec sľubný projekt zrušený.
Vývoj
Americké armádne letectvo, v decembri 1942, objednalo u firmy Beech stavbu dvoch prototypov ich bojového lietadla, označeného firmou ako Model 28. Hlavnou požiadavkou bolo vytvoriť silne vyzbrojenú náhradu za typ Douglas A-20 Havoc, schopnú predovšetkým účinných útokov na odolné ciele ako boli tanky, alebo bunkre. Slúžiť na to mal kanón kalibru 75 mm s dvadsiatimi nábojmi, umiestnený v nose lietadla. Ten dopĺňala dvojica pevných guľometov kalibru 12,7 mm. Na obranu slúžili dve diaľkovo ovládané veže (chrbtová a spodná) s dvomi dvojicami 12,7 mm guľometov. Bomby mohol niesť na závesníkoch. Posádka bola dvojčlenná, zložená z pilota a pozorovateľa/strelca.
Testy
Prvý let prebehol 7. mája 1944. Lietadlo pilotoval testovací pilot Vern Carstens. Lietadlo malo všetky predpokladané parametre a napríklad jeho rýchlosť bola ešte vyššia. Lietadlo testovali aj piloti a personál USAAF a ukázalo sa, že je schopné služby. Zjavné ale tiež bolo, že vzhľadom na nedostatok motorov Wright R-3350, určených prednostne pre B-29, nemôže byť typ v dohľadnej dobe stavaný vo veľkých sériách. Prvý prototyp bol zošrotovaný, druhý mal skončiť v múzeu USAAF, ale jeho ďalší osud je neznámy.
Hlavné technické údaje
- Osádka: 2 muži (pilot, strelec)
- Rozpätie: 20,44 m
- Dĺžka: 15,76 m
- Výška: 4,72 m
- Nosná plocha: 58 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 10 197 kg
- Max. vzletová hmotnosť: 16 479 kg
- Maximálna rýchlosť: 595 km/h vo výške 5 181 m
- Cestovná rýchlosť: 563 km/h vo výške 4 877 m
- Dolet: 2 615 km
- Dostup: 8 839 m [1][2]
Pohonná jednotka
- Hviezdicový, vzduchom chladený motor Wright GR-3350-43 Cyclone
- Výkon motora: 2 300 k
Výzbroj
- 1 × 75 mm kanón T15E1 (20 nábojov)
- 6 × 12,7 mm guľomet Browning (2 pevné, 2 veže po dvoch kusoch)
- 907 kg bômb na závesniciach
Referencie
- ↑ BEECHCRAFT XA-38 GRIZZLY . National Museum of the USAAF, . Dostupné online. (po anglicky)
- ↑ Beechcraft XA-38 Grizzly / Destroyer (Model 28) - History, Specs and Pictures - Military Aircraft . militaryfactory.com, . Dostupné online.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Beechcraft XA-38 Grizzly
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Beechcraft XA-38 Grizzly na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk