A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
C-17 Globemaster III | |
Typ | transportné lietadlo |
---|---|
Výrobca | McDonnell Douglas/Boeing |
Prvý let | 15. septembra 1991 |
Zavedený | 14. júla 1993 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | United States Air Force Royal Air Force Royal Australian Air Force Royal Canadian Air Force |
Výroba | 1991 – 2015 |
Vyrobených | 279 |
Boeing C-17 Globemaster III (predtým McDonnell Douglas C-17 Globemaster III) je strategické transportné lietadlo vyrábané spoločnosťou Boeing Integrated Defense Systems, a slúžiace v letectve USA, Británie, Austrálie, Kanady, Indie, Kataru a Spojených arabských emirátov.
Globemaster III je schopný rýchleho presunu jednotiek a všetkých druhov nákladu k hlavným operačným základniam alebo priamo k predsunutým základniam v oblasti rozmiestnenia vojsk. Je tiež schopný taktickej prepravy, evakuácie a výsadkových misií. Meno nesie po dvoch svojich predchodcoch - C-74 Globemaster a C-124 Globemaster II. Jeho vývoj spadá až do 70. rokov, kedy USAF začalo hľadať náhradu za C-130 Hercules.
Vývoj
Prototyp (87-0025) prvýkrát vzlietol 15. septembra 1991 z továrenského letiska v Long Beach s továrenským pilotom W. Caseyom a podplukovníkom USAF G. Londonom. Let bol zakončený na základni Edwards, kde sa skúšala ovládateľnosť lietadla, vypínanie a spúšťanie motorov počas letu a vzdušné tankovanie. Prvý sériový stroj, označený továrňou P-1, prvýkrát vzlietol 18. mája 1992 a na Edwards prebehli jeho skúšky, vrátane letov s nákladom. Dňa 21. júna 1992 vzlietol druhý produkčný exemplár P-2 a na základni Edwards sa potom skúšal jeho dolet a veľkosť najvyššieho nákladu aj zlepšená palubná elektronika. Už 7. septembra 1992 priletelo na Edwards lietadlo P-3, 30. januára toho roku stroj P-4 preniesol 72 914 kg nákladu na vzdialenosť 5 162 km bez medzipristátia aj bez tankovania za letu. Ešte koncom roka 1992 prototyp C-17 začal so skúškami zhodenia nákladov aj výsadkárov a vyťahovanie nákladov z lietadla v prízemných výškach padákom. Dňa 5. februára 1993 dostal C-17 oficiálne meno Globemaster III. Piaty vyrobený kus prvýkrát vzlietol 9. decembra 1992, ako prvý stroj bez akýchkoľvek skúšobných prístrojov. Bol určený predovšetkým pre výcvik vojenských posádok a neskôr po sedem mesiacov slúžil pri vyhodnocovaní a operačných testoch typu u USAF na základni Kirtland v Novom Mexiku. Šiesty vyrobený stroj, P-5, vzlietol prvýkrát 6. marca 1993 a bol odovzdaný USAF o šesť dní neskôr. Čoskoro preletel do námorného leteckého výzbrojného strediska na základni Patuxent River v štáte Maryland, kde sa skúšali jeho elektromagnetické vlastnosti, predovšetkým odolnosť proti bleskom a takisto aj radarové systémy.
V roku 1994 vykonal P-4 rad predvádzacích nakladaní na mnohých základniach USAF, US Marines a US Army, aby sa ich osádky zoznámili s novým typom lietadla. 28. júla 1993 uskutočnil prvý let ôsmy C-17A – prvý stroj tretej série a zároveň druhý, určený pre operačnú jednotku, 17. letku 437. wingu, sídliacu v Južnej Karolíne. Tej bol odovzdaný v auguste. 1. februára 1994 prvýkrát vzlietol desiaty sériový stroj P-10, o týždeň neskôr bol odovzdaný na základňu Charleston. Tým skončila dodávka tretej série. Následne prevzala Globemaster III tiež jednotka 62. dopravného krídla v McChord a 315. dopravného krídla (Asociate Reserve).
V roku 2001 začali prevádzku štyri prenajaté C-17A u 99. perute RAF.
Užívatelia
- Austrália - Royal Australian Air Force
- India - Indické letectvo
- Kanada - Canadian Forces Air Command
- Katar
- NATO - Strategic Airlift Capability (SAC) - Zdieľané prevádzkovanie troch strojov C-17 konzorciom 12 krajín (Bulharsko, Estónsko, Litva, Maďarsko, Holandsko, Nórsko, Poľsko, Rumunsko, Slovinsko, USA, Fínsko a Švédsko). Lietadlá operujú z maďarskej základne Pápa.
- Spojené arabské emiráty
- USA
- Maďarsko
- Spojené kráľovstvo - Royal Air Force prevádzkuje osem lietadiel C-17
Špecifikácie (C-17)
Technické údaje
- 'Posádka: 2 piloti, 1 operátor nákladu
- Kapacita: 102 jednotiek alebo 36 nosidiel a 54 zranených
- Užitočné zaťaženie: 77 519 kg náklad rozložený na max. 18 paliet 463L alebo mix paletizovaného tovaru a vozidiel
- Dĺžka: 53 m
- Rozpätie: 51,75 m
- Výška: 16,8 m
- Nosná plocha: 353 m²
- Hmotnosť (prázdny): 128 100 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 265 350 kg
- Pohonná jednotka: 4 × dvojprúdový motor Pratt & Whitney F117-PW-100, každý s ťahom 180 kN
Výkony
- Cestovná rýchlosť: 0,76 Machu (450 uzlov, 515 míľ, 830 km/h)
- Dolet: 4 482 km
- Dostup: 13 716 m
- Stúpavosť: 7,6 m/s
- Max. plošné zaťaženie: 750 kg/m²
- Ťah / Hmotnosť: 0,277
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku McDonnell Douglas C-17 Globemaster III na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk