Boeing C-17 Globemaster III - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Boeing C-17 Globemaster III
C-17 Globemaster III
C-17 test sortie.jpg
Typtransportné lietadlo
VýrobcaMcDonnell Douglas/Boeing
Prvý let15. septembra 1991
Zavedený14. júla 1993
Charakterv službe
Hlavný používateľUnited States Air Force
Royal Air Force
Royal Australian Air Force
Royal Canadian Air Force
Výroba1991 – 2015
Vyrobených279

Boeing C-17 Globemaster III (predtým McDonnell Douglas C-17 Globemaster III) je strategické transportné lietadlo vyrábané spoločnosťou Boeing Integrated Defense Systems, a slúžiace v letectve USA, Británie, Austrálie, Kanady, Indie, Kataru a Spojených arabských emirátov.

McDonnell Douglas C-17 Globemaster III

Globemaster III je schopný rýchleho presunu jednotiek a všetkých druhov nákladu k hlavným operačným základniam alebo priamo k predsunutým základniam v oblasti rozmiestnenia vojsk. Je tiež schopný taktickej prepravy, evakuácie a výsadkových misií. Meno nesie po dvoch svojich predchodcoch - C-74 Globemaster a C-124 Globemaster II. Jeho vývoj spadá až do 70. rokov, kedy USAF začalo hľadať náhradu za C-130 Hercules.

Vývoj

Kokpit stroja C-17 Globemaster III

Prototyp (87-0025) prvýkrát vzlietol 15. septembra 1991 z továrenského letiska v Long Beach s továrenským pilotom W. Caseyom a podplukovníkom USAF G. Londonom. Let bol zakončený na základni Edwards, kde sa skúšala ovládateľnosť lietadla, vypínanie a spúšťanie motorov počas letu a vzdušné tankovanie. Prvý sériový stroj, označený továrňou P-1, prvýkrát vzlietol 18. mája 1992 a na Edwards prebehli jeho skúšky, vrátane letov s nákladom. Dňa 21. júna 1992 vzlietol druhý produkčný exemplár P-2 a na základni Edwards sa potom skúšal jeho dolet a veľkosť najvyššieho nákladu aj zlepšená palubná elektronika. Už 7. septembra 1992 priletelo na Edwards lietadlo P-3, 30. januára toho roku stroj P-4 preniesol 72 914 kg nákladu na vzdialenosť 5 162 km bez medzipristátia aj bez tankovania za letu. Ešte koncom roka 1992 prototyp C-17 začal so skúškami zhodenia nákladov aj výsadkárov a vyťahovanie nákladov z lietadla v prízemných výškach padákom. Dňa 5. februára 1993 dostal C-17 oficiálne meno Globemaster III. Piaty vyrobený kus prvýkrát vzlietol 9. decembra 1992, ako prvý stroj bez akýchkoľvek skúšobných prístrojov. Bol určený predovšetkým pre výcvik vojenských posádok a neskôr po sedem mesiacov slúžil pri vyhodnocovaní a operačných testoch typu u USAF na základni Kirtland v Novom Mexiku. Šiesty vyrobený stroj, P-5, vzlietol prvýkrát 6. marca 1993 a bol odovzdaný USAF o šesť dní neskôr. Čoskoro preletel do námorného leteckého výzbrojného strediska na základni Patuxent River v štáte Maryland, kde sa skúšali jeho elektromagnetické vlastnosti, predovšetkým odolnosť proti bleskom a takisto aj radarové systémy.

V roku 1994 vykonal P-4 rad predvádzacích nakladaní na mnohých základniach USAF, US Marines a US Army, aby sa ich osádky zoznámili s novým typom lietadla. 28. júla 1993 uskutočnil prvý let ôsmy C-17A – prvý stroj tretej série a zároveň druhý, určený pre operačnú jednotku, 17. letku 437. wingu, sídliacu v Južnej Karolíne. Tej bol odovzdaný v auguste. 1. februára 1994 prvýkrát vzlietol desiaty sériový stroj P-10, o týždeň neskôr bol odovzdaný na základňu Charleston. Tým skončila dodávka tretej série. Následne prevzala Globemaster III tiež jednotka 62. dopravného krídla v McChord a 315. dopravného krídla (Asociate Reserve).

V roku 2001 začali prevádzku štyri prenajaté C-17A u 99. perute RAF.

Užívatelia

Prehľad užívateľov typu C-17 Globemaster III

Špecifikácie (C-17)

Technické údaje

  • 'Posádka: 2 piloti, 1 operátor nákladu
  • Kapacita: 102 jednotiek alebo 36 nosidiel a 54 zranených
  • Užitočné zaťaženie: 77 519 kg náklad rozložený na max. 18 paliet 463L alebo mix paletizovaného tovaru a vozidiel
  • Dĺžka: 53 m
  • Rozpätie: 51,75 m
  • Výška: 16,8 m
  • Nosná plocha: 353 m²
  • Hmotnosť (prázdny): 128 100 kg
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 265 350 kg
  • Pohonná jednotka: 4 × dvojprúdový motor Pratt & Whitney F117-PW-100, každý s ťahom 180 kN

Výkony

  • Cestovná rýchlosť: 0,76 Machu (450 uzlov, 515 míľ, 830 km/h)
  • Dolet: 4 482 km
  • Dostup: 13 716 m
  • Stúpavosť: 7,6 m/s
  • Max. plošné zaťaženie: 750 kg/m²
  • Ťah / Hmotnosť: 0,277

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku McDonnell Douglas C-17 Globemaster III na českej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Boeing C-17 Globemaster III





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk