A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
![]() | |
![]() | |
Cesta I. triedy 59 | |
---|---|
![]() | |
■ v prevádzke | |
Základné údaje | |
Správca | Slovenská správa ciest (štát) |
Celková dĺžka | 111,608 km |
v prevádzke | 111,608 km |
Štát | ![]() |
Kraj | Banskobystrický kraj, Žilinský kraj |
I/59 v obci Krivá | |
Objekty na trase | |
|
Cesta I. triedy 59 (I/59) je cesta I. triedy na Slovensku. Jej začiatok sa nachádza v Banskej Bystrici na križovatke s cestou I/66 a končí na hraničnom priechode Trstená, cez ktorý prechádza na územie Poľska a pokračuje ako DK7. Jej celková dĺžka je 111,608 km. Prechádza cez ňu E77, ktorá v budúcnosti bude prechádzať cez R3. Na I/59 sa nachádza aj horský priechod Donovaly.
História
Cesta bola v rokoch 1946 až 1950 klasifikovaná ako cesta II. triedy 523[1]. V roku 1950 bola preklasifikovaná na cestu I. triedy, pričom jej bolo pridelené číslo zrušenej cesty I/59 (Ostrava - Frýdek-Místek), zaradenej v roku 1950 do cesty II/484.
Medzi rokmi 1958 až 1962 bola cesta medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom rozšírená a vyasfaltovaná, pričom sa zmenilo aj jej trasovanie medzi obcami Motyčky a Liptovská Osada. Pôvodne cesta neviedla cez Donovaly, ale cez sedlo Veľký Šturec (1 010 m n. m.) a obec Liptovské Revúce. Cesta však bola príliš úzka a mala nebezpečné zákruty, preto sa rozhodlo o výstavbe novej, menej nebezpečnej trasy cez Donovaly. Po jej vystavaní bol úsek cez Liptovské Revúce pretriedený na cestu III. triedy III/2223.
Priebeh
V banskobystrickom kraji sa I/59 začína v mestskej časti Kostiviarska v Banskej Bystrici na križovatke s rýchlostnou cestou R1 a pokračuje severným smerom cez mestskú časť Jakub a Uľanka, kde križuje cestu I/14 do Turca. Stúpa cez Staré Hory a Motyčky do sedla Donovaly, ktorým prekonáva Nízke Tatry. Pod priesmykom cesta prechádza do žilinského kraja a okresu Ružomberok a pokračuje súbežne s riekou Revúca Korytnickou dolinou cez Liptovskú Osadu do Ružomberka. Tu križuje a na kratšom úseku vedie v peáži s cestou I/18, prekonáva Váh a cez Likavku smeruje okrajom Valaskej Dubovej do okresu Dolný Kubín.
V dolnokubínskom okrese I/59 najskôr obchádza obec Jasenová, prechádza Vyšným Kubínom a vchádza do Dolného Kubína, kde križuje I/70. Údolím Oravy prechádza Širokou, za ktorou križuje rýchlostnú cestu R3, vytvárajúcu obchvat obce Oravský Podzámok, jej miestnej časti Dolná Lehota a obce Horná Lehota, ktorými dopravne odľahčená I/59 prechádza. V Oravskom Podzámku križuje I/78 a okrajom Sedliackej Dubovej a cez Dlhú nad Oravou pokračuje do okresu Tvrdošín. Tu prechádza cez Podbiel, kde križuje cestu II/584, Nižnú, Tvrdošín, kde križuje II/520 a obchvat Trstenej. V Trstenej ešte raz križuje II/520 a R3, tvoriacu obchvat mesta a vedie k hraničnému priechodu Trstená - Chyžné, kde I/59 končí a cesta do Poľska pokračuje ako DK7.
Súvisiace cesty III. triedy
Označenie cesty | Priebeh | Dĺžka |
---|---|---|
III/2410 | križovatka s I/59 – Špania Dolina | 4,131 |
III/2411 | križovatka s I/59 – Uľanka | 0,203 |
III/2412 | križovatka s I/59 – Turecká | 2,855 |
III/2223 | križovatka s I/59 – sedlo Veľký Šturec – Liptovské Revúce – križovatka s I/59 | 18,882 |
III/2222 | križovatka s I/59 – Korytnica-kúpele | 1,386 |
III/2224 | križovatka s I/59 – Liptovská Lúžna – Partizánska Ľupča – križovatka s I/18 | 28,841 |
III/2226 | križovatka s I/59 – Liptovská Štiavnica – križovatka s III/2227 | 4.918 |
III/2228 | križovatka s I/59 – Ružomberok | 0,612 |
III/2229 | križovatka s I/59 – Martinček | 2,980 |
III/2225 | križovatka s I/59 – Valaská Dubová | 0,800 |
III/2255 | križovatka s I/59 – Jasenová | 1,053 |
III/2247 | križovatka s I/59 – Vyšný Kubín – križovatka s III/2250 – Malatiná | 10,650 |
III/2248 | križovatka s I/59 – Srňacie | 4,918 |
III/2246 | križovatka s I/59 – križovatka s III/2249 – Dolný Kubín | 4,624 |
III/2250 | križovatka s I/59 – križovatka s III/2247 – Osádka | 15,055 |
III/2251 | križovatka s I/59 – križovatka s III/2252 – Pribiš | 7,566 |
III/2252 | križovatka s I/59 – Oravský Podzámok | 0,055 |
III/2253 | križovatka s I/59 – Chlebnice | 5,091 |
III/2300 | križovatka s I/59 – Podbiel | 0,525 |
III/2302 | križovatka s I/59 – Zemianska Dedina | 2,010 |
III/2303 | križovatka s I/59 – Medvedzie | 0,600 |
III/2304 | križovatka s I/59 – Tvrdošín | 0,050 |
III/2305 | križovatka s I/59 – Zábiedovo | 4,527 |
III/2306 | križovatka s I/59 – križovatka s R3 – Brezovica | 4,175 |
III/2306 | križovatka s I/59 – Ústie nad Priehradou – križovatka s II/520 | 8,781 |
Úseky cesty
Dolný Kubín - hranica okresov
21. novembra 2011 sa začalo s prestavbou cesty I/59 cez sedlo Brestová v Chočských vrchoch v celkovej dĺžke 3 981 m. Predmetom rekonštrukcie bolo rozšírenie cesty zo šírkového usporiadania 9,5 m na kategóriu C 11,5/70, v dĺžke 3 825 m aj s prídavným pruhom v stúpaní. Novozrekonštruovaná cesta zostala prakticky v pôvodnej polohe s výnimkou krátkeho úseku, v ktorom pôvodná cesta prekonávala údolie Starého potoka točkou s polomerom 100 m. V tomto mieste bola vybudovaná preložka, ktorej dominantným objektom sa stal 240 m dlhý päťpoľový most trojtrámového prierezu, ktorý cestu prevádza v najvyššom mieste 24 m nad terénom. Došlo tiež k demolácii pôvodného mosta pri Jasenovej, ktorý bol v dezolátnom stave, a k jeho nahradeniu novým. Treťou mostnou stavbou bolo rozšírenie pôvodného mosta cez lesnú cestu.
Súčasťou rekonštrukcie cesty bola aj komplexná výmena podkladových vrstiev vozovky, preložky a úpravy lesných ciest a riešenie 4 prístupov na pozemky. Vyriešila sa tiež križovatka s cestou III/2255, ktorá nevyhovovala STN. Stavbu, ktorá bola daná do užívania 24. januára 2015 (teda mesiac vopred), zrealizoval Doprastav za 12 046 941 €.[2] Ešte počas výstavby sa však ukázala nedôslednosť projektu, ktorá spočívala v nezachovaní niekoľkých odvodňovacích rigolov, čo v budúcnosti môže spôsobiť problémy obci Jasenová.[3]
Horský priechod Donovaly
Horský priechod Donovaly je tvorený úsekom I/59 od križovatky s I/14 za Banskou Bystricou, pokračuje cez Nízke Tatry a končí sa pri odbočke do obce Liptovská Lúžna na severnej strane Nízkych Tatier. Celková jeho dĺžka je 29,5 km a v rovnomennom sedle v obci Donovaly dosahuje cesta I/59 nadmorskú výšku 960 m n. m. Najväčší sklon cesta dosahuje medzi Starými Horami a Korytnicou, kde na viacerých úsekoch presahuje 12%. Problematický úsek najmä pre nákladnú dopravu pomôže vyriešiť plánované vybudovanie rýchlostnej cesty R1, ktorá bude horský masív prekonávať tunelom Kozí chrbát.
Referencie
- ↑ Slovenský autoklub. Automapa Slovenska. Bratislava : , 1948.
- ↑ http://www.ssc.sk/sk/Vystavba-a-rekonstrukcia/Stavby-ERDF/I-59-Dolny-Kubin-hranica-okresu-pruh-pre-pomale-vozidla.ssc
- ↑ http://nasaorava.sme.sk/c/7386116/voda-z-cesty-tecie-na-sukromne-pozemky.html
Zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk