Jakovlev Jak-42 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Jakovlev Jak-42
Jak-42
Centre-Avia Yakovlev Yak-42 42385 Misko.jpg
Jak-42D spoločnosti Centre-Avia v roku 2006
Typúzkotrupé dopravné lietadlo
VýrobcaSmolenský letecký závod
Saratovský letecký závod
Prvý let7. marca 1975
Zavedený22. decembra 1980
Hlavný používateľGazpromavia
Kuban Airlines
Saravia
Výroba1979 – 2002
Vyrobených178

Jakovlev Jak-42 (rus. Яковлев Як-42; v kóde NATO: „Clobber“) je trojmotorové úzkotrupé prúdové dopravné lietadlo vyvinuté v Sovietskom zväze v 70. rokoch 20. storočia ako náhrada za zastarané stroje Tu-134, An-24, An-26 a Il-18.

Prvý prototyp stroja vzlietol 7. marca 1975 ale nesplnil všetky očakávania. Určité problémy boli najmä s motorom, a tak bolo lietadlo zavedené do služby až v roku 1980. Stroje boli v rokoch 1977 – 1981 vyrábané v smolenskom leteckom závode, od roku 1978 aj v Saratove. Výroba bola ukončená v roku 2002. Postupne bol stroj modernizovaný a vznikla aj verzia pre nákladnú dopravu. Do lietadla bola, v rámci modernizácie, inštalovaná zahraničná avionika. Vo februári 2011 sa v službe nachádzalo 100 kusov týchto lietadiel, ktoré používalo 35 leteckých spoločností.

Havárie

Do 7. septembra 2011 došlo pri ôsmich ťažkých haváriách Jak-42 k 570 obetiam.[1]

Dátum Imatrikulačná značka Miesto Obete Opis
28. jún 1982 СССР-42529 Flag of the Soviet Union.svg neďaleko Mazyru, stredná časť južného Bieloruska 132/132 Let LeningradKyjev, chyba stabilizátorov pre mechanické poškodenie, lietadlo sa rozpadlo vo vzduchu. Všetky lety strojov Jak-42 boli zastavené až do vyriešenia tejto konštrukčnej chyby.
14. september 1990 СССР-42351 Flag of the Soviet Union.svg Koľcovo, juhovýchodne od Jekaterinburgu 4/128 Let VolgogradSverdlovsk, chyba posádky pri pristávaní.
31. júl 1992 B-2755 Flag of the People's Republic of China.svg Nanking, západne od Šanghaja 108/126 Lietadlo havarovalo pri vzlete kvôli mechanickej poruche.
21. november 1993 RA-42390 Flag of Macedonia (1992–1995).svg neďaleko Ochridu, juhozápadne Macedónsko 115/116 Let ŽenevaSkopje, lietadlo havarovalo do hory počas nepriaznivých poveternostných podmienok.
17. december 1997 UR-42334 Flag of Greece.svg Grécko 70/70 Let OdesaSolún, chyba posádky počas „going around“ (opakovanie okruhu), náraz do hory.
25. december 1999 CU-T1285 Flag of Venezuela (1930–2006).svg Bejuma, západne od Caracasu 22/22 Havana, Kuba – Valencia, Venezuela, lietadlo dopadlo na kopec počas pristávania.
26. máj 2003 UR-42352 Flag of Turkey.svg neďaleko Trabzonu, severovýchodné Turecko 75/75 Let BiškekTrabzonZaragoza, lietadlo v hmle narazilo do hory počas pristávania.
7. september 2011 RA-42434 Flag of Russia.svg pri meste Jaroslavľ, 250 km severovýchodne od Moskvy 44/45 Let do Minsku; lietadlo prepravovalo ruský hokejový tím Lokomotiv Jaroslavľ. Pri štarte sa zrazilo so stožiarmi antény a krátko na to havarovalo.[2]

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Kapacita: 120 cestujúcich
  • Rozpätie: 34,88 m
  • Dĺžka: 36,38 m
  • Výška: 9,83 m
  • Nosná plocha: 150 m²
  • Vlastná hmotnosť: 34 500 kg
  • Max. vzletová hmotnosť: 57 000 kg
  • Pohonné jednotky: 3× ZMKB Progress D-36
    • Ťah motora: 64 kN
  • Max. rýchlosť: Mach 0,76 (503 mph, 810 km/h, 437 uzlov)
  • Dolet: 4 100 km
  • Dostup: 8 800 m

Referencie

  1. Aviation Safety Network . aviation-safety.net, rev. 2011-09-07, . Dostupné online. (po anglicky)
  2. Top KHL squad killed in passenger plane crash in Russia . RT News, . Dostupné online.

Iné projekty

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Jakovlev Jak-42

Podporte znalostnú spoločnosť na Slovensku...
čítajte viac na tomto odkaze: Ruské lietadlá





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk