Lockheed Martin F-35 Lightning II - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Lockheed Martin F-35 Lightning II
F-35 Lightning II
F-35A flight (cropped).jpg
F-35A Vzdušných síl USA
Typstealth viacúčelové stíhacie lietadlo
VýrobcaLockheed Martin Aeronautics
Prvý let15. december 2006
ZavedenýF-35B: 31. júla 2015 (USMC)
F-35A: 2. augusta 2016 (USAF)[1]
F-35C: 2018 (USN)[2]
Charakterv službe (USA, Izrael)
Výroba2006 – súčasnosť
Vyrobenýchviac ako 720+ lietadiel (k novembru 2021)[3]
Cena za kusF-35A: US$122 miliónov[4]
F-35B: US$150 miliónov (priemerná cena, 2011)[5]
F-35C: US$139,5 milióna (priemerná cena, 2011)[5][6]
Pozn.: Priemerná cena nezahŕňa náklady na vývoj[5]
F-35A jednotková cena zbraňových systémov je US$183,5 milióna[4]
VariantyF-35A
F-35B
F-35C
Pohľad na výzbroj, umiestnenú vo vnútornej šachte

Lockheed Martin F-35 Lightning II je trieda jednosedadlových, jednomotorových viacúčelových stíhacích lietadiel piatej generácie vo vývoji, určených na vykonávanie pozemných útokov, prieskumu a vzdušných obranných misií s technológiou stealth.[7][8] Do F-35 patria tri hlavné modely: prvým je variant s konvenčným vzletom a prístátím (F-35A), druhým je variant s krátkym vzletom a zvislým prístátím (F-35B) a tretím je variant určený na operácie z lietadlových lodí (F-35C). Tieto tri varianty majú v budúcnosti nahradiť viacero v súčasnosti využívaných typov, ako sú A-10 Thunderbolt II, F-16 Fighting Falcon, AV-8B Harrier II, F/A-18 Hornet a EA-6B Prowler. Budú tak predstavovať väčšinu amerického taktického letectva, pilotovaného človekom.[9]

Spojené štáty uvažujú o kúpe celkovo 2443 týchto lietadiel.[10] Celkové náklady projektu F-35 Lightning II, ktoré zaplatí americký daňovník po zarátaní aj prevádzkových a servisných nákladov na 55 rokov dopredu, by sa mali vyšplhať na 1,3 bilióna USD. Do tejto sumy sú už zahrnuté náklady na vývoj v hodnote 59,2 miliárd USD a na obstaranie všetkých lietadiel v hodnote 261 miliárd USD.

Americké ministerstvo obrany objednáva stroje F-35 postupne v jednotlivých výrobných dávkach. Pre každú túto dávku uzatvára s producentom lietadla a výrobcom pohonnej jednotky samostatnú zmluvu, od ktorej sa odvíja aj jednotková cena stíhačiek. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že so zvyšujúcou sa produkciou cena strojov postupne klesá. Dňa 23. novembra 2016 boli podpísané kontrakty na 10. výrobnú dávku, v rámci ktorých sa priemerná jednotková cena lietadiel F-35 dostala na 109,7 mil. USD.[11][12]

Vznik a vývoj

F-35A s otvorenými tankovacími dverami za kokpitom pilota

V roku 1996 bol oficiálne začatý program JSF (Joint Strike Fighter), z ktorého neskôr vzišlo viacúčelové bojové lietadlo F-35 Lightning II. Na vývoji lietadla začali pracovať dve konkurenčné skupiny firiem, z ktorých ako prvá začala letové skúšky skupina pod vedením spoločnosti Boeing. Prototyp X-32A sa im podarilo dostať do vzduchu už 18. septembra 2000, ale let bol predčasne ukončený kvôli úniku oleja. Druhá skupina firiem pod vedením spoločnosti Lockheed Martin vzlietla so svojím prototypom X-35A dňa 24. októbra 2000. Prvý let prebehol bez problémov, podobne ako tie nasledujúce pri vyšších rýchlostiach, a tak sa už 7. novembra testovalo tankovanie za letu.[13] Po sérii skúšok, trvajúcich celý rok, sa v októbri 2001 americké ministerstvo obrany rozhodlo pre riešenie z dielne Lockheed Martin, ktoré dostalo oficiálne pomenovanie F-35.[14]

Dôvodom víťazstva bola hlavne:

  • vyššia spoľahlivosť prototypu X-35B pri letoch v extrémnych podmienkach,
  • lepšia ovládateľnosť variantu X-35C pri letoch v nízkych rýchlostiach počas pristávania na lietadlových lodiach,
  • lepšie predpoklady všetkých verzií X-35 na vybavenie lietadla množstvom senzorov, kľúčových pre začlenenie stroja do konceptu digitálneho bojiska,
  • možnosť využitia technológií vyvinutých spoločnosťou Lockheed Martin pre F-22 Raptor.

Okrem spoločnosti Lockheed Martin sa tak víťazmi v súťaži stali aj partnerské firmy Northrop Grumman a BAE Systems.

Vo februári 2006 zišiel z linky vo Fort Worth v Texase prvý sériovo vyrobený kus F-35A a v decembri toho istého roku uskutočnil svoj prvý let. Dňa 11. júna 2008 uskutočnil prvý let aj variant F-35B, v rámci ktorého vyletel do výšky asi 4 570 m. Všetky plánované testy motora a riadenia prebehli bez akýchkoľvek problémov.[15] 19. januára 2012 sa uskutočnil nad základňou Edwards prvý nočný let s lietadlom F-35A.[16] Úspešné ukončenie tejto misie otvorilo cestu k začatiu testov nočného tankovania, ktoré sa konalo 26. marca 2012 za asistencie tankovacieho lietadla KC-135.[17] Ďalším významným míľnikom v programe JSF boli prvé pristátia lietadiel F-35 na palubách lietadlových lodí. V roku 2011 pristál variant F-35B na palube USS Wasp a dňa 3. novembra 2014 zrealizoval na palube USS Nimitz svoje prvé pristátie aj F-35C.[18]

Dňa 31. júla 2015 dosiahlo počiatočné operačné schopnosti prvých 10 strojov F-35B (letka VMFA-121), patriacich pod United States Marine Corps. O rok neskôr, dňa 2. augusta 2016, dosiahli počiatočné operačné schopnosti aj lietadlá F-35A, zaradené pod United States Air Force. Išlo o 34. stíhaciu letku zo základne Hill Air Force Base, ktorá pozostáva z 12 lietadiel F-35A a 21 vycvičených pilotov, pripravených na bojové nasadenie.

Konštrukcia

Schéma prúdenia vzduchu pri variante F-35B
Kabína pilota F-35
Prilba od Rockwell Collins ESA Vision Systems
AESA radar AN/APG-81
Elektro-optický systém F-35
Pohľad na výzbroj, umiestnenú vo vnútornej šachte
Test odhodenia bomby AGM-154

Motor

Pohonnou jednotkou lietadla F-35 je motor F135 od spoločnosti Pratt & Whitney, vďaka ktorému dosahuje stíhačka maximálnu rýchlosť viac ako Mach 1,6. Pratt & Whitney F135 má s prídavným spaľovaním ťah 191 kN, čo z neho robí najsilnejší motor, aký bol kedy inštalovaný do stíhacích lietadiel. Okrem predných nasávacích otvorov je pri variante F-35B počas vertikálneho letu vzduch do motora privádzaný aj dvojdielnymi dverami, umiestnenými na chrbte lietadla za zdvihovým dúchadlom. Vzduch vychádza von cez zadnú trysku s vektorovaním ťahu, ale aj cez menšie trysky v krídlach, ktoré sa používajú pri vyrovnávaní lietadla počas vzletu. Systém vektorovania ťahu je nevyhnutný pre variant s krátkym vzletom a zvislým pristátím, ale pri variante F-35A a F-35C použitý nebol, lebo by to zbytočne zvýšilo výrobné náklady.

Ako alternatíva k F135 bol vyvíjaný motor F136 od spoločností General Electric a Rolls-Royce. Práce na vývoji však boli pozastavené v decembri 2011 po tom, čo Kongres spojených štátov zamietol ďalšie financovanie.[19]

Kabína

Kabína F-35 je vybavený jediným dotykovým displejom po celej šírke prístrojovej dosky a jeho rozmery sú 50 x 20 centimetrov.[20] F-35 bude po 50 rokoch prvým americkým bojovým lietadlom, ktoré nebude mať priehľadový displej (HUD). Najdôležitejšie informácie, ktoré doteraz zobrazoval tento displej, budú pilotovi premietané na displej integrovaný v prilbe. Súčasťou prilby je aj zameriavač, vďaka ktorému môže pilot uzamknúť cieľ, odovzdať informácie o cieli rakete a vystreliť aj tzv. „cez rameno“. V súčasnosti piloti F-35 používajú prilbu Gen 2, vyvinutú konzorciom Rockwell Collins ESA Vision Systems.[21] Dňa 11. Augusta 2015 však konzorcium oznámilo dodanie prvej prilby novej generácie Gen 3. Tá by mala zabezpečiť lepšiu spoluprácu so senzormi, vďaka čomu pilot dostane informácie zo 6 infra-červených senzorov v reálnom čase. Prilba má tiež vylepšený software, kvalitnejší displej, poskytuje pilotovi lepšie videnie v noci a mala by byť zavedená do používania v roku 2016.[22]

Aby sa minimalizoval reakčný čas pilota pri náročných bojových podmienkach, v kabíne je využitý koncept HOTAS (Hands-On-Throttle-And-Stick), t. j. najdôležitejšie ovládacie prvky sú umiestnené na plynovej a riadiacej páke.

Lietadlo je vybavené systémom rozpoznávania reči, vďaka čomu ho pilot môže ovládať aj hlasovými pokynmi. Podobný systém bol v USA v minulosti testovaný na experimentálnom lietadle F-16 VISTA a použitý len na stroji AV-8B Harrier II. Systém rozpoznávania reči je už integrovaný aj v európskych lietadlách (napr. Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale), ale zatiaľ nie je známe jeho efektívne využitie v boji.[23]

Avionika

Lietadlá F-35 sú vybavené radarom typu AESA (Active Electronically Scanned Array), vyvinutým spoločnosťou Northrop Grumman. Je to moderný radar s aktívnym elektronickým vychylovaním lúča a nesie označenie AN/APG-81.[24] Radar funguje vo viacerých módoch tak, že popri zameraní vzdušných a pozemných cieľov poskytuje pilotovi neustále vynikajúci prehľad o dianí v jeho okolí. Vyznačuje sa vysokým výkonom voči rušeniu, pokročilými možnosťami identifikácie nepriateľa a schopnosťou vysoko-rýchlostnej komunikácie. Pri testoch dokázal radar do 9 sekúnd nájsť a následne sledovať 23 cieľov rozptýlených až do vzdialenosti 160 km. V móde vzduch-zem mapuje terén vo vysokom rozlíšení a je schopný identifikovať veľké množstvo pozemnej vojenskej techniky, ktorú v prípade pohybu dokáže neustále sledovať. Dokáže presne lokalizovať, identifikovať a rušiť prostriedky protivzdušnej obrany z bezpečnej vzdialenosti.

Súčasťou elektro-optického systému AN/AAQ-37 je 6 pasívnych infra-červených senzorov, rozmiestnených po celom draku. Tieto senzory nahrádzajú klasické prostriedky pre nočné videnie, poskytujú pilotovi prehľad o situácii vo všetkých smeroch (360o vertikálne aj horizontálne), dokážu vyhľadať a sledovať blížiace sa lietadlo a fungujú tiež ako varovný systém pred letiacimi raketami.[25] Navyše poskytujú pilotovi informáciu o pozícii výstrelu riadenej strely, údajne až na vzdialenosť 1 900 km.[26]

AN/ASQ-239 (Barracuda) je systém elektronického boja, ktorý združuje informácie, získané z viacerých senzorov, ako je radar, infra-červené senzory alebo radarový výstražný systém, pozostávajúci z desiatich antén.

Výzbroj

Variant F-35A je jediný, ktorý je vybavený vnútorným kanónom GAU-22/A kalibru 25 mm. Varianty F-35B a F-35C môžu mať kanón ukrytý v stealth kontajneri, upevnenom na vonkajšom závesníku.

Ak si chce F-35 zachovať stealth vlastnosti, môže niesť vnútri len obmedzené množstvo rakiet typu vzduch-vzduch a vzduch-zem. Lietadlo je vybavené dvomi vnútornými šachtami, z ktorých každá disponuje dvomi závesníkmi. Môže tak niesť len 4 rakety vzduch-vzduch (AMRAAM, ASRAAM) alebo kombináciu dvoch rakiet typu vzduch-vzduch a dvoch presne navádzaných striel typu vzduch-zem. S integráciou zbraní do vnútra lietadla súvisí jeden vážny problém, a tým je zvýšená teplota v oboch šachtách. Tá hraničí s prevádzkovými limitmi plánovanej výzbroje, ktorá nebola konštruovaná na takýto spôsob nesenia. Konštruktéri F-35 alebo vývojári výzbroje budú preto musieť prísť s riešením, ako predísť nežiaducemu vznieteniu munície.[27]

V prípade potreby môžu byť ďalšie rakety, bomby alebo prídavné nádrže pripevnené na 6 vonkajších závesníkoch, ale na úkor zvýšeného radarového odrazu. Závesníky na koncoch krídel sú určené len na nesenie ľahších rakiet typu vzduch-vzduch, ako sú strely AIM-9X Sidewinder alebo ASRAAM.

Kľúčom k dosiahnutiu počiatočných operačných schopností lietadiel a neskôr k plnému využitiu možností F-35 je software. Software F-35 bude obsahovať viac ako 8 miliónov riadkov kódu, čo je štyrikrát viac, ako má prvá stealth stíhačka F-22 Raptor. Projekt vývoja softwaru a integrácie zbraní je rozdelený do šiestich fáz, počas ktorých budú inštalované nasledovné verzie softwaru:

  • Block 1A/1B – úvodná tréningová konfigurácia[28]
  • Block 2A – rozšírená tréningová konfigurácia
  • Block 2B – zabezpečuje dosiahnutie počiatočných operačných schopností lietadiel U.S. Marines a použitie zbraní vo vnútorných šachtách (AMRAAM, GBU-32, GBU-12).
  • Block 3I – zabezpečuje dosiahnutie počiatočných operačných schopností lietadiel US Air Force a mala by byť k dispozícii do augusta 2016. Na rozdiel od predchádzajúcej verzie by mala zabezpečiť integráciu nového procesora a GBU-31.
  • Block 3F – verzia softwaru, ktorá umožní použitie zbraní aj na externých závesníkoch. Má byť integrovaná v roku 2018 a okrem kanónu by mala umožniť použitie celej škály zbraní, ako sú AIM-120D AMRAAM, AIM-9X-2 Sidewinder, GBU-39, AGM-154A/C JSOW, GBU 10/12/16 Paveway II, GBU 24A/B Paveway III, Storm Shadow, AGM-158 JASSM. Záujmom Británie bude v rámci tohto softwarového balíka integrovať tepelne navádzané rakety AIM-132 ASRAAM, riadené strely vzduch-zem Brimstone a presne navádzané bomby Paveway IV.[29]
  • Block 4 – konečná verzia, ktorá by mala umožniť použitie zbraní ako sú bomby GBU-53, radarom navádzané rakety Meteor, ale tiež atómová bomba B61-12. V záujme Nórska bude integrovať protilodnú strelu JSM (Joint Strike Missile), ktorú v súčasnosti vyvíja spoločnosť Kongsberg Defence & Aerospace. Práce na tejto verzii softwaru by mali byť dokončené v auguste 2026.[30][31]

Integrácia výzbroje do stíhačky je vždy „behom na dlhú trať“ a potrvá ešte veľa rokov, kým F-35 bude schopná využívať celé spektrum plánovanej munície. Hoci ide o náročný proces, postupne sa darí integrovať čoraz viac zbraní:

  • Bomba GBU-32 bola prvýkrát odhodená 8. augusta 2012 z lietadla F-35B a to vo výške 1 280 m.[32]
  • 907 kg vážiaca bomba GBU-31 bola prvýkrát odhodená 16. októbra 2012 z lietadla F-35A.[33]
  • 7. júla 2013 sa uskutočnil prvý ostrý výstrel rakety vzduch-vzduch AIM-120C-5 a 30. októbra toho istého roku aj výstrel na letiaci terč.
  • 21. októbra 2013 zrealizovala F-35B testované odhodenie laserom navádzanej bomby GBU-12.[34] Prvé odhodenie tejto bomby z externých závesov sa uskutočnilo 23. septembra 2015 a celkovo boli počas testu odhodené štyri kusy.[35]
  • 6. decembra 2013 lietadlo F-35B úspešne odskúšalo bombardovanie pozemného cieľa bombou GBU-32 z výšky 7 620 m.[36]
  • 9. júna 2015 sa začali pozemné testy kanónu GAU-22/A, ktoré sa opakovali ešte 12-krát v priebehu nasledujúcich troch mesiacov.[37] Po úspešnom ukončení tejto fázy, pokračovalo testovanie streľbou vo vzduchu. Dňa 30. októbra 2015 vyskúšala stíhačka F-35A prvýkrát kanón GAU-22/A priamo počas letu. Test funkčnosti kanónu prebehol úspešne potom, čo bola vystrelená jedna dávka po 30 nábojov a dve dávky po 60 nábojov. Plná integrácia GAU-22/A má byť ukončená v roku 2017.[38]
  • 12. januára 2016 bola prvýkrát otestovaná tepelne navádzaná strela AIM-9X. Táto raketa typu vzduch-vzduch, ktorá by mala byť nesená externe na koncoch krídel, bola úspešne vystrelená vo výške 1 829 m.[39]
  • 23. marca 2016 prebehol prvý test odhodenia navádzanej bomby AGM-154. Táto kĺzavá bomba s hmotnosťou 490 kg bola vypustená z vnútornej šachty F-35C.
  • 22. augusta 2016 sa na leteckej základni Edwards uskutočnila séria testov, ktorých cieľom bolo odskúšať viacero typov munície. Išlo rakety a bomby, ktoré budú integrované v rámci Blocku 3F. Súčasťou testov bolo aj odhodenie 110 kg bômb GBU-39 s družicovým navádzaním (GPS).[40]
  • 5. decembra 2016 bolo prvýkrát otestované odhodenie riadenej bomby Paveway IV, ktorá má byť integrovaná špeciálne v britských F-35B.[41]
  • 15. marca 2017 prebehlo prvé kolo skúšok britských rakiet AIM-132 ASRAAM. V rámci testovania sa uskutočnilo niekoľko výstrelov týchto protilietadlových riadených striel s infra-červeným navádzaním.[42]
  • 25. augusta 2020 prebehli letové testy, počas ktorých došlo k odhodeniu inertnej atómovej bomby B61-12 z vnútornej pumovnice lietadla

Operačné nasadenie

Izrael

Veliteľ izraelských vzdušných síl generálmajor Amikam Norkin oznámil, že v roku 2018 si stíhačky F-35I prešli bojovým krstom. Norkin uviedol, lietadlá podstúpili minimálne dve bojové misie v oblasti Blízkeho východu, bližšie však nešpecifikoval dátum, miesto ani spôsob nasadenia.[43]

USA

K prvému bojovému nasadeniu došlo 27. septembra 2018 a zúčastnili sa na ňom stroje americkej námornej pechoty F-35B. Stíhačky poskytovali blízku palebnú podporu pozemným jednotkám a pri nálete použili presne navádzané bomby GBU-32 JDAM, GBU-12 Paveway II a palubný kanón. Americké lietadlá vzlietli proti bojovíkom Talibanu z výsadkovej lode USS Essex (trieda Wasp), ktorá sa v tom čase nachádzala v Arabskom mori.[44]

Dňa 15. apríla 2019 presunulo americké letectvo stíhačky F-35A na základňu Al Dhafra v Spojených arabských emirátoch. Dva z týchto strojov uskutočnili 30. apríla nálet na sieť tunelov a sklad zbraní v irackom pohorí Himrin, ktoré vytvorili bojovníci Islamského štátu. Pri údere boli použité presne navádzané bomby JDAM. Išlo o prvé bojové nasadenie amerických stíhačiek verzie F-35A.[45]

Spojené kráľovstvo

Dňa 25. júna 2019 sa do boja proti militantom Islamského štátu v Iraku a Sýrii pridali britské F-35B. Stíhačky, štartujúce zo základne Akrotiri na Cypre, síce nevykonali žiadny nálet, uskutočnili však niekoľko ozbrojených prieskumných letov.[46]

Varianty

Porovnanie F-35C s väčšími krídlami (vľavo) s verziou F-35B (vpravo)
F-35C so zloženými krídlami na palube USS Eisenhower

F-35A

F-35A je lietadlo s konvenčným vzletom a pristátím (CTOL), určené pre US Air Force a vzdušné sily ďalších štátov. Je najľahšou verziou F-35. Je jediným variantom, vybaveným vnútorným kanónom GAU-22/A. F-35A by sa mala vyrovnať stíhačke F-16 v schopnosti manévrovať a zvládať vysoké preťaženie. Prekonať by ju mala v stealth vlastnostiach, objeme vnútorných palivových nádrží a avionike. Mala by byť schopná akcelerovať rovnako rýchlo ako zrýchľuje F-16, ktorá má zavesené externé palivové nádrže. Všetky tieto vlastnosti by jej mali zabezpečiť väčšiu schopnosť prežitia a americké letectvo plánuje postupne nahradiť všetky F-16 lietadlami F-35A.

Nórska verzia F-35A bude mať na rozdiel od "áčkových" verzií iných štátov nainštalovaný brzdiaci padák.

F-35B

F-35B je verzia s krátkym vzletom a zvislým pristátím (STOVL), podobná svojimi rozmermi variantu "A". Zásadným rozdielom medzi týmito verziami je integrácia zdihového dúchadla do F-35B, ktoré jej umožňuje pristávať vertikálne a vzlietnuť na veľmi krátkej dráhe. Inštalácia tohto zariadenia zapríčinila, že F-35B má o 28% menšie vnútorné palivové nádrže ako "áčko". Ďalším kompromisom je menší priestor v zbraňových šachtách, ktorý mierne limituje možnosti, vyzbrojiť lietadlo. Kým pri F-35A bol kladený dôraz na schopnosť zniesť preťaženia do 9g pri náročnejších manévroch, F-35B je limitovaná na preťaženie do 7g.

USMC plánuje lietadlami F-35B nahradiť postupne všetky stroje F/A-18 Hornet (varianty A, B, C a D) a AV-8B Harrier II.

F-35C

V porovnaní s F-35A má verzia F-35C väčšie krídla, ktoré sa na koncoch dajú zalomiť, aby bolo možné na lietadlovej lodi previezť čo najviac strojov. Väčšia plocha krídel umožňuje pristávať pri nižšej rýchlosti, zvyšuje užitočné zaťaženie, objem vnútorných palivových nádrží a tým aj dolet. Úpravou prešiel taktiež podvozok, ktorý je pre potreby pristávania na lodi značne zosilnený.

F-35I

F-35I je v podstate verzia F-35A so špeciálnymi izraelskými modifikáciami. Izrael integroval do lietadla svoje vlastné systémy elektronického boja, ako sú snímače a jednotlivé protiopatrenia. Hlavný počítač bude mať "plug-and-play" funkciu, čo umožní použitie izraelskej elektroniky. Ďalšími systémami budú vonkajšia rušička, nové izraelské rakety typu vzduch-vzduch a navádzané bomby, integrované vo vnútorných šachtách.

Používatelia

Test odhodenia bomby GBU-12
Prototyp F-35A s vlajkami partnerských krajín na trupe
Let prvej F-35, dodanej USAF

Austrália Austrália

Royal Australian Air Force: ako náhradu za lietadlá F/A-18 Hornet objednala Austrália 72 strojov F-35A, z ktorých chce zostaviť tri operačné letky. V budúcnosti plánuje vytvoriť ešte jednu letku, pozostávajúcu z ďalších 28 kusov F-35A.[47] Prvé 2 lietadlá boli Royal Australian Air Force doručené v roku 2014 a k novembru 2021 Austrália disponovala 41 lietadlami F-35A.[48] Počiatočné operačné spôsobilosti dosiahli F-35 v RAAF 28. decembra 2020. Všetky 3 letky by mali byť pripravené na operačné nasadenie do roku 2023. Celkové náklady na kúpu lietadiel, vybudovanie potrebných zariadení, nákup zbraní a tréning pilotov predstavujú 12,4 miliardy amerických dolárov.

Belgicko Belgicko

Belgické vzdušné sily - plánuje obstarať 34 lietadiel F-35A. Prvé stroje pre výcvik belgických pilotov budú dodané v roku 2023. Prvý 8 lietadiel však preletí na belgickú základňu najskôr v roku 2025.[49]

Dánsko Dánsko

Dánske kráľovské letectvo - objednalo zatiaľ 2 stroje F-35A, celkovo však plánuje kúpiť 27 lietadiel tohto typu. Prvá F-35A bola Dánsku dodaná 7. apríla 2021 a na americkej základni Luke slúži na výcvik pilotov. Presun na dánsku základňu Skrydstrup je naplánovaný na rok 2023.[50]

Holandsko Holandsko

Holandské kráľovské letectvo kúpilo v rámci prvej objednávky z 25. marca 2015 osem kusov F-35A, ktorých dodávky začali v roku 2019. Celkovo Holandsko objednalo 46 lietadiel v hodnote 5 mld. eur, ktoré nahradia zastarané stroje F-16AM/BM. K októbru 2021 disponovalo Holandsko 21 strojmi F-35.[51]

Izrael Izrael

Izraelské vzdušné sily: dňa 7. októbra 2010 sa Izrael stal prvým zahraničným zákazníkom, keď podpísal zmluvu na nákup 19 stíhačiek F-35I. Po podpísaní druhej zmluvy v roku 2015 na nákup ďalších 14 kusov bude Izrael disponovať celkovo 33 lietadlami F-35. V druhom kontrakte bola jednotková cena za F-35 dohodnutá v sume 110 miliónov amerických dolárov.[52] Prvé dve F-35 boli dodané na leteckú základňu Nevatim dňa 12. decembra 2016.[53] V decembri 2017 dosiahla prvá letka F-35I, pozostávajúca z 9 stíhačiek, počiatočnú operačnú spôsobilosť.[54] Izrael je tak v súčasnosti jediným prevádzkovateľom stíhačky 5. generácie na Strednom východe. K septembru 2021 disponovalo izraelské letectvo 30 lietadlami F-35.[55]

Japonsko Japonsko

3. októbra 2021 vykonali prvé F-35B pristátia a vzlety z JS Izumo
Japonské vzdušné sily sebaobrany záväzne objednali 42 lietadiel F-35A, ktoré nahradia zastarané F-4EJ Kai.[56] F-35 Lightning II si Japonsko vybralo ešte v roku 2011, keď porazila konkurenciu, pozostávajúcu z lietadiel Eurofighter Typhoon a F/A-18E/F Super Hornet.[57][58] Prvé štyri lietadlá budú postavené vo Fort Worth (USA) a zvyšných 38 v japonskej spoločnosti Mitsubishi Heavy Industries. Dňa 23. septembra 2016 bol Japonsku dodaný prvý stroj F-35A a výcvik prvých japonských pilotov začal v novembri na leteckej základni Luke v Arizone.[59] Dňa 29. marca 2019 dosiahlo prvých 12 lietadiel 302. letky počiatočnú operačnú spôsobilosť.[60]

Kórejská republika Kórejská republika

Vzdušné sily Kórejskej republiky do roku 2021 získajú 40 kusov F-35A. Prvé lietadlo, určené pre Kórejskú republiku, vzlietlo 19. marca 2018.[61] K 15. júlu 2019 malo letectvo Kórejskej republiky 4 lietadlá F-35 a do konca roku má byť dodaných ďalších 6 kusov.[62]

Nórsko Nórsko

Nórske kráľovské letectvo: v novembri 2008 sa Nóri rozhodli nahradiť letky F-16 lietadlami F-35A. Nórska vláda objednala 52 strojov.[63] Dňa 3. novembra 2017 preleteli prvé tri F-35A nórsku základňu Ørland a k augustu 2021 malo nórske letectvo 31 strojov.[64]

Poľsko Poľsko

Vzdušné sily Poľskej republiky: objednali 32 lietadiel F-35A v hodnote 4,6 mld. dolárov, pričom prvé z nich bude dodané v roku 2024.

Singapur Singapur

Vzdušné sily Singapuru: zatiaľ objednali 4 lietadlá F-35B, pričom prvé z nich bude dodané v roku 2026.[65]

Spojené kráľovstvo Spojené kráľovstvo

Royal Air Force a Royal Navy zatiaľ záväzne objednali 48 ks F-35B z celkovo plánovaného množstva 138 lietadiel. K novembru 2021 bolo Británii dodaných 24 kusov F-35B.[66][67] 10. januára 2019 dosiahli britské F-35B počiatočnú operačnú spôsobilosť.[68]

Taliansko Taliansko

Talianske vzdušné sily: dňa 7. septembra 2015 vzlietol z talianskej leteckej základne v Cameri prvý F-35A vyrobený mimo územia USA. Je produktom montážneho a opravárenského podniku FACO, patriaceho pod spoločnosť Alenia Aermacchi. V rámci licenčnej zmluvy by malo byť v Taliansku poskladaných 60 strojov F-35A pre talianske vzdušné sily, pričom ukončenie dodávok je naplánované na rok 2027. Stroje F-35A budú nahrádzať útočné lietadlá Tornado a AMX. Dňa 30. novembra 2018 talianske letectvo oznámilo, že lietadlá F-35A dosiahli počiatočnú operačnú spôsobilosť. K máju 2020 mali talianske vzdušné sily 12 stíhačiek F-35A.[69]
Talianske námorníctvo by malo dostať 30 kusov F-35B, ktoré nahradia stíhacie bombardéry AV-8B Harrier II, operujúce z paluby talianskej lietadlovej lode Giuseppe Garibaldi.[70] K 30. novembru 2018 disponovalo talianske námorníctvo 1 lietadlom F-35B, ktoré sa nachádzalo v USA, kde na ňom talianski piloti podstupovali výcvik.

Turecko Turecko

Turecké vzdušné sily objednali zatiaľ 6 strojov F-35A, ale celkovo ich plánujú obstarať 100.

USA USA

United States Air Force k júlu 2021 disponovali 272 lietadlami, plánujú obstarať celkom 1763 kusov F-35A.[71]
United States Marine Corps plánujú obstarať celkom 353 kusov F-35B a 67 kusov F-35C. K júlu 2020 disponovala námorná pechota 93 lietadlami F-35B a 13 strojmi F-35C.
United States Navy plánujú obstarať celkom 260 kusov F-35C.[72] K júlu 2020 disponovalo americké námorníctvo 28 lietadlami F-35C.[73]

Incidenty a nehody

  • 28. septembra 2018 havarovalo lietadlo americkej námornej pechoty F-35B v blízkosti základne Beaufort v Južnej Karolíne. Príčiny havárie zatiaľ nie sú známe. Pilot sa stihol katapultovať.[74]
  • 9. apríla 2019 lietadlo Japonských vzdušných síl(JASDF) havarovalo 135km od základne pri Misawe.
  • 19. mája 2020 havaroval stroj amerického letectva na leteckej základni Eglin vo Floride pri bežnom cvičnom lete počas pristávania.

Špecifikácie (F-35A)

F-35A three-view.PNG
F-35 weapon layout.jpg
Prierez variantu F-35B
Motor F-35

Lockheed Martin špecifikácie,[75][76][77] F-35 Program list,[78] F-35 JSF štatistiky[79]

Hlavné technické údaje

Výkony

  • Maximálna rýchlosť: Mach 1,6+[79] (1 200 mph, 1 930 km/h) skúšaný až do Mach 1,61[85]
  • Dolet: 2 220 km (na vnútornej zásobe palive)
  • Bojový dolet: 1 090 km (na zásobe vnútorného paliva)[86]
  • Dostup: 18 288 m[87]
  • Stúpavosť: dôverné (nie je dostupné pre verejnosť)
  • Plošné zaťaženie krídla: 446 kg/m²
  • Ťah/hmotnosť:
    • S palivom: 0,87
    • S 50% paliva: 1,07

Výzbroj

Avionika

Rozdiely medzi variantmi
F-35A
CTOL
F-35B
STOVL
F-35C
Variant na pôsobenie z lietadlovej lode
Dĺžka 15,7 m 15,6 m 15,7 m
Rozpätie krídel 10,7 m 10,7 m 13,1 m
Nosná plocha 42,7 m² 42,7 m² 62,1 m²
Prázdna hmotnosť 13 300 kg 14 500 kg 15 800 kg
Vnútorná zásoba paliva 8 390 kg 6 030 kg 8 890 kg
Najvyššia vzletová hmotnosť 31 800 kg 27 000 kg 31 800 kg
Dolet 2 220 km 1 670 km 2 520 km
Bojový dolet na
vnútornej zásobe paliva
1 090 km 833 km 1 185 km
Ťah/hmotnosť
plné zásoby paliva
50% paliva
0,87
1,07
0,90
1,04
0,75
0,91

Referencie

  1. Covid-19: dopad na program F-35
  2. Shalal-Esa, Andrea. "US Navy, Air Force may field F-35s later than 2016." Thomson Reuters, 21 April 2011.
  3. 700 F-35s and Counting: Most Advanced Capabilities to Win the High-end Fight
  4. a b "FY 2012 Budget Estimates", p. 01 – 1. U.S. Air Force, February 2011.
  5. a b c , Schwellenbach, Nick. "JSF Likely Far More Expensive Than Aircraft They're Replacing." Project on Government Oversight, 15 February 2011.
  6. Fulghum, David A. "Canada Expects Much Higher JSF Unit Costs." Aviation Week, 10 March 2011.
  7. "F-35 Capabilities." Lockheed Martin, 2009. Retrieved: 9 February 2009.
  8. "Knesset Finance Committee approves F-35 deal." Globes (Israel). Retrieved: 29 November 2010.
  9. F-35 Variants
  10. "Pentagon's F-35 Fighter Under Fire in Congress." PBS. Retrieved 22 August 2010.
  11. DoD awards Lot 10 production contract for F-35
  12. F-35 Joint Program Office Awards Pratt & Whitney LRIP 10 Contract for F135 Engines
  13. F-35 Lightning II - První neznamená vítěz
  14. F-35 Program Timeline
  15. F-35B STOVL achieves successful first flight
  16. Lockheed Martin F-35A Performs First Night Flight
  17. Lockheed Martin F-35A Completes First Night Refueling Mission
  18. F-35C makes 1st carrier landing, on USS Nimitz
  19. GE, Rolls-Royce power down F136 engine fight
  20. Lockheed Martin’s F-35 Lightning II most advanced cockpit
  21. F-35 Gen III Helmet Mounted Display System
  22. Rockwell Collins delivers first Gen 3 helmet for F-35
  23. Is the F-35 stealth jet so advanced that it can be flown using one hand only? Picture raise question
  24. AN/APG-81 AESA Radar
  25. AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) for the F-35
  26. AN/AAQ-37 ‘A God’s Eye View Of The Battlefield:’ Gen. Hostage On The F-35
  27. F-35 Bay Presents Challenges To Weapons
  28. A Digital Jet for the Modern Battlespace
  29. RAF F-35B Lightning II
  30. Pentagon firming F-35 Block 4 configuration
  31. Lockheed Martin Awarded $1.8 Billion for F-35 Block 4 Development
  32. F-35 completes first airborne weapons separation
  33. F-35’s first in-flight weapon release (of a huge 2,000 pound GBU-31 JDAM)
  34. F-35A conducts first live fire with AMRAAM
  35. F-35C Conducts First External Weapons Release with Not One, but Four 500-pound Bombs
  36. GBU-32 Weapon Delivery Accuracy Test Completes F-35 Lightning II Flight Test Milestone
  37. F-35A Fires 25mm Gun at Full Capacity
  38. F-35A Completes First Aerial Gun Test
  39. USAF F-35 test-fires AIM-9X
  40. JPO ramps-up F-35 weapons testing ahead of Block 3F rollout
  41. UK-specific weapons testing of F-35 continues with guided Paveway IV drop
  42. F-35 successfully conducts first firings of MBDA’s ASRAAM
  43. Israeli F-35Is make combat debut with two air strikes
  44. Prvé bojové nasadenie amerických F-35B
  45. U.S. Air Force F-35As conduct first combat employment
  46. UK stealth fighter jets join fight against Islamic State
  47. F-35A Lightning II
  48. Australia receives 4 more F-35 fighter jets
  49. First F-35 fighter jets will arrive in Belgium in 2025
  50. Lockheed delivers first F-35 for Royal Danish Air Force
  51. Royal Netherlands Air Force F-35 Lightning II
  52. Israel signs for next batch of F-35 'Adir' fighters
  53. Israel sets date for F-35 arrival
  54. Zmena rovnováhy síl v regióne Stredného východu
  55. IDF receives additional 'Adir' fighters
  56. JASDF receives first F-35 at Luke AFB
  57. Japan’s Next F-X Fighters: F-35 Wins Round 1
  58. JASDF's Next Generation Fighter
  59. Lockheed Martin and Japan Celebrate Roll Out of Japan Air Self Defense Force’s First F-35A
  60. Israel Air Force receives 2 new F-35 Adir fighter jets
  61. Maiden flight for first South Korean F-35 aircraft
  62. Two more F-35A fighter aircraft arrive in South Korea
  63. F-35 Partnership
  64. Norway receives another three F-35As
  65. Lockheed Martin agrees new F-35 production numbers with DoD
  66. More F-35 jets delivered to the UK
  67. UK takes delivery of 13th F-35B
  68. Británia zaviedla F-35B
  69. Italy F-35s reach initial operating capability
  70. Italy receives first operational F-35 combat aircraft
  71. F-35 re-engining could be too expensive for the USAF
  72. U.S. Marine Corps moves forward with F-35 transition
  73. Air Force Closing in on 250th F-35A
  74. F-35 fighter jet crashes in South Carolina, pilot ejects
  75. "F-35A – CTOL." Lockheed Martin. Retrieved: 28 July 2010.
  76. "F-35B STOVL." Lockheed Martin. Retrieved: 28 July 2010.
  77. "F-35C – CV." Lockheed Martin. Retrieved: 28 July 2010.
  78. a b Davis, Brigadier General Charles R. "F-35 Program Brief." USAF, 26 September 2006. Retrieved 5 June 2010.
  79. a b c "F-35 Joint Strike Fighter Media Kit Statistics." JSF, August 2004.
  80. Nativi, Andy. "F-35 Air Combat Skills Analyzed." Aviation Week, 5 March 2009."
  81. "F-35 variants." JSF. Retrieved: 22 August 2010.
  82. a b "The Pratt & Whitney F135". Jane's Aero Engines. Jane's Information Group, 2009. (subscription version, dated 10 July 2009).
  83. F-35B: vertikálny ťah 176 kN
  84. "Lockheed Martin F-35 Lightning II". Jane's All the World's Aircraft. Jane's Information Group, 2010. (subscription article, dated 1 February 2010).
  85. – 3030-4871-b60b-764c1213fb1a&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest "F-35A Pushes to Mach 1.6" AviationWeek, 9 December 2011.
  86. "F-35 brochure, p. 6." Lockheed Martin. Retrieved: 1 April 2009.
  87. "LockheedMartin F-35B JSF." Airtoaircombat.com. Retrieved: 15 August 2009.

Pozri aj

Porovnateľné lietadláupraviť | upraviť zdroj

Iné projektyupraviť | upraviť zdroj

Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj


Úmrtí v roce 2022
Úmrtí v roce 2023
Číňané
Časová osa ruské invaze na Ukrajinu
Časová osa ruské invaze na Ukrajinu (2022)
Čeština
Černá Hora
Česká Wikipedie
Členské státy NATO
Ču Jou-sung
Říše Čching
Říše Ming
Šiveluč
Židovská legie
Židovská národní rada
1. květen
1. prosinec
10. listopad
11. červenec
11. duben
1303
14. říjen
14. duben
1418
15. říjen
1584
1585
1673
1674
17. duben
18. červen
1862
1884
1898
19. duben
1901
1912
1913
1922
1923
1942
1963
1969
1972
1973
1977
1977 v letectví
1980–1989
1981 v letectví
1982 v letectví
1983 v letectví
1986 v letectví
1988
1990 v letectví
1992
1998
1999
1999 v letectví
2. duben
20. duben
2000
2001
2003
2006 v letectví
2008
2021
21. duben
22. duben
23. duben
238
24. duben
24. listopad
26. duben
27. březen
28. březen
28. duben
4. duben
5. květen
Aaron Spelling
Abel Posse
Achdut ha-avoda
AGM-65 Maverick
AGM-88 HARM
AgustaWestland
Ahmad Jamal
Airbus
Airbus A320
Alija
Angélique du Coudray
Anglie
Antonov
Apple II
Ariane 5
Aun Schan Su Ťij
Autorita (knihovnictví)
Autoritní kontrola
Avionika
Azovstal
B61
BAE Systems
Bagdád
Balbinus
Bar Giora
Ben Ferencz
Berijev
Bettie Page
Bibliografie
Bitevní letoun
Bitva o Madagaskar
Bitva o Mariupol
Bitva u Puebly
Blériot XI
Boca Chica (Texas)
Boeing
Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Boeing X-32
Bohuslav Korejs
Bolševici
Bombardier
Brazílie
Bristol
Bzenecká lípa
Callisto
Charkov
Chu Čeng-jen
Clarence Johnson
Commons:Featured pictures/cs
Convair F2Y Sea Dart
Craig Breen
Dana Němcová
DARPA
Dassault Aviation
David Ben Gurion
Dayton
Deklarace nezávislosti Státu Izrael
Dodavatel
Doněcké akademické oblastní činoherní divadlo
Donald Trump
Douglas F3D Skyknight
Douglas F4D Skyray
Drak letadla
Druhá světová válka
Dvoumotorový proudový letoun
Dvouproudový motor
Dynastie Jižní Ming
EADS
Ekonomické důsledky ruské invaze na Ukrajinu (2022)
Elena Pampulovová
El kondor pada
Embraer
Emilia Galotti
Emmanuel Macron
Encyklopedie
Etnologie
Europa (měsíc)
Evropa
Evropská kosmická agentura
Evropská unie
F-117 Nighthawk
F-19
Fairchild A-10 Thunderbolt II
Finsko
First-person shooter
Fly-by-wire
Francie
Francouzská intervence v Mexiku
Galileovy měsíce
Ganymedes (měsíc)
GBU-10 Paveway II
Gemeinsame Normdatei
General Dynamics
General Dynamics F-16 Fighting Falcon
General Electric F404
Gotthold Ephraim Lessing
Grumman
Grumman F-11 Tiger
Grumman F-14 Tomcat
Grumman F-9 Cougar
Guy Lafleur
Ha-Šomer
Hagana
Hamburk
Histadrut
Hlavní strana
Hnutí Svoboda (Slovinsko)
Hospodářský růst
Husitství
IAI Kfir
Ignacio Zaragoza
Iljušin
Infračervené záření
Ingenuity
International Standard Book Number
Invaze Spojených států amerických do Panamy
Irák
Irkutsk
Istanbulská univerzita
Izrael
Jacques Gaillot
Jakovlev
Jakov Milatović
Jana Lorencová
Janez Janša
Jan Kostrhun
Japonsko
Jeruzalém
Jicchak Ben Cvi
Josep Fusté
Jupiter (planeta)
Jupiter Icy Moons Explorer
Kaligrafie
Kamčatka
Kanada
Kansas
Kategorie:Čas
Kategorie:Články podle témat
Kategorie:Život
Kategorie:Dorozumívání
Kategorie:Geografie
Kategorie:Historie
Kategorie:Hlavní kategorie
Kategorie:Informace
Kategorie:Kultura
Kategorie:Lidé
Kategorie:Matematika
Kategorie:Příroda
Kategorie:Politika
Kategorie:Právo
Kategorie:Rekordy
Kategorie:Seznamy
Kategorie:Společnost
Kategorie:Sport
Kategorie:Technika
Kategorie:Umění
Kategorie:Věda
Kategorie:Vojenství
Kategorie:Vzdělávání
Kategorie:Zdravotnictví
Kidd Jordan
Klaus Schulze
Knihovna Kongresu
Komsomolsk na Amuru
Konstruktér
Korporacija IRKUT
Kostnický koncil
Kuo-c’-ťien
Kyjev
Letadlo
Letecký motor
Letecký výrobce
Letectvo Spojených států amerických
Library of Congress Classification
Library of Congress Control Number
Library of Congress Control Number?oldid=120292479
Lockheed C-130 Hercules
Lockheed Corporation
Lockheed F-117 Nighthawk
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Lockheed YF-12
Louis Blériot
LTV A-7 Corsair II
Múte Bourup Egede
Madagaskar
Mahulena Čejková
Maia Sanduová
Mamlúci
Manuel Estiarte
Mapaj
MARC
Mariupol
Marxismus
Mary Quantová
MBB Lampyridae
McDonnell Douglas
McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle
McDonnell Douglas F-15 Eagle
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
McDonnell F-4 Phantom II
McDonnell F2H Banshee
McDonnell F3H Demon
Meda Mládková
Mezinárodní měnový fond
Mikojan-Gurevič
Milo Đukanović
Mittelbau-Dora
Moldavsko
Mongolové
Montréal
Mwai Kibaki
Myanmar
Nápověda:Úvod
Nápověda:Úvod pro nováčky
Nápověda:Obsah
Národní knihovna České republiky
Národní knihovna Izraele
Národní liga pro demokracii
Německo
Nadace Wikimedia
Nagoja
Nanking
National Archives and Records Administration
Nellisova letecká základna
Nellis AFB
Nevada
Newton
Nigel Lawson
Northrop
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
Northrop B-2 Spirit
Northrop F-20 Tigershark
Northrop F-5
Northrop YF-17
North American FJ-2/-3 Fury
North American FJ-4 Fury
Nukleárie
Nula
Ohio
Operace Spojenecká síla
Otto Lilienthal
Padělek
Palestina v osmanském období
Pandemie covidu-19
Pandemie covidu-19 v Česku
Pavol Mešťan
Pečeť
Perseverance
Petrohrad
Po'alej Cijon
Počítač
Podněstří
Poltava
Portál:Aktuality
Portál:Doprava
Portál:Ekonomie
Portál:Geografie
Portál:Historie
Portál:Informační věda a knihovnictví
Portál:Kultura
Portál:Letectví
Portál:Letectvo Spojených států amerických
Portál:Lidé
Portál:Náboženství
Portál:Obsah
Portál:Příroda
Portál:Sport
Pratt & Whitney Canada
Pravda (noviny)
Prezident Černé Hory
Prezident Izraele
Property:P244
Proudový motor
Pumovnice
Pupienus
Q184491
Q184491#identifiers
Q184491#identifiers|Editovat na Wikidatech
Q936518#identifiers
Q936518#identifiers|Editovat na Wikidatech
Rádiové vlny
Radim Uzel
Robert Fico
Robert Golob
Robert Kaliňák
Rodné jméno
Ruská invaze na Ukrajinu
Ruská invaze na Ukrajinu (2022)
Ruské impérium
Rusko
Sýrie
S-125 Něva
Saab
Scud
Seattle
Sergio Gori
Severoatlantická aliance
Seznam prezidentů Spojených států amerických
Sibiř
Sionismus
Sjednocená letecká korporace
Slovenska demokratska stranka
Slovensko
Slovinsko
Software
Sopečná erupce
Soubor:A321 final assembly (9351765668).jpg
Soubor:American Flag F-117 Nighthawks.jpg
Soubor:Apple-II.jpg
Soubor:Bettie Page-2.jpg
Soubor:F-117A GBU-28.JPEG
Soubor:F-117 Canopy (shot down over Serbia 1999, Museum of Aviation, Belgrade).jpg
Soubor:F-117 Nighthawk Front.jpg
Soubor:Flag of Koryakia.svg
Soubor:Flag of Mars.svg
Soubor:Lockheed F-117.ogv
Soubor:Lockheed F-117A cockpit at the National Museum of the United States Air Force, Dayton, Ohio, USA.jpg
Soubor:Lockheed F-117A Nighthawk.svg
Soubor:Manel Estiarte (Diada de Sant Jordi 2009).jpg
Soubor:Narodni Divadlo, Estates Theater, Prague - 8638.jpg
Soubor:Persimmon and Three Yellow Tangerines.jpg
Soubor:Wiki letter w.svg
Soubor:Yitzhak Ben-Zvi.jpg
SpaceX
SpaceX South Texas launch site
Speciální:Kategorie
Speciální:Nové stránky
Speciální:Statistika
Speciální:Zdroje knih/80-7236-333-6
Speciální:Zdroje knih/9781472801180
Spojené království
Spojené státy americké
Spojovník
Srbské letectvo a protivzdušná obrana
Stíhací letoun
St. Louis
Starship (SpaceX)
Starship Test Flight
Stavovské divadlo
Stealth
Suchoj
Světová ekonomika
Třída T 47
Texas
Thales Group
Tiskař
Tonopah (Nevada)
Toronto
Toulouse
Tupolev
Turecko
Ukrajina
US Air Force
Válka v Afghánistánu (2001–2021)
Válka v Iráku
Válka v Jugoslávii
Válka v Kosovu
Válka v Zálivu
V-2
Vertikální integrace
Vichistická Francie
Viktor Zvjahincev
Vláda Černé Hory
Vladimir Kara-Murza
Vladlen Tatarskij
Vlajka Korjackého autonomního okruhu
Vlajka Spojených států amerických
Vlasta Prachatická
Vojenská junta
Vojenský převrat v Myanmaru 2021
Volby do Knesetu 1949
Volby prezidenta Francie 2022
Vought F-8 Crusader
Vratislav Effenberger
Vzdušný prostor
Washington, D.C.
Wesley Clark
Wichita
Wiki
Wikicitáty:Hlavní strana
Wikidata
Wikidata:Hlavní strana
Wikiknihy:Hlavní strana
Wikimedia Česká republika
Wikimedia Commons
Wikipedie:Údržba
Wikipedie:Časté chyby
Wikipedie:Často kladené otázky
Wikipedie:Článek týdne
Wikipedie:Článek týdne/2022
Wikipedie:Článek týdne/2023
Wikipedie:Autorské právo#Publikování cizích autorských děl
Wikipedie:Citování Wikipedie
Wikipedie:Dobré články
Wikipedie:Dobré články#Portály
Wikipedie:Kontakt
Wikipedie:Nejlepší články
Wikipedie:Obrázek týdne
Wikipedie:Obrázek týdne/2022
Wikipedie:Obrázek týdne/2023
Wikipedie:Ověřitelnost
Wikipedie:Pahýl
Wikipedie:Požadované články
Wikipedie:Pod lípou
Wikipedie:Portál Wikipedie
Wikipedie:Potřebuji pomoc
Wikipedie:Průvodce
Wikipedie:Seznam jazyků Wikipedie
Wikipedie:Velvyslanectví
Wikipedie:Vybraná výročí dne/duben
Wikipedie:Vybraná výročí dne/květen
Wikipedie:WikiProjekt Kvalita/Články k rozšíření
Wikipedie:WikiProjekt Překlad/Rady
Wikipedie:Zajímavosti
Wikipedie:Zajímavosti/2022
Wikipedie:Zajímavosti/2023
Wikipedie:Zdroje informací
Wikislovník:Hlavní strana
Wikiverzita:Hlavní strana
Wikizdroje:Hlavní strana
Wikizprávy:Hlavní strana
Wolfenstein 3D
Zálet
Zatčení
Zdeněk Fiala
Zdeněk Ziegler




Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk