A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
MiG-27 | |
![]() | |
Typ | stíhací bombardér |
---|---|
Výrobca | Irkutský letecký závod 60. výročia ZSSR Ulan-Udenský letecký závod Hindustan Aeronautics Limited |
Konštruktér | G. A. Sedov |
Prvý let | 17. novembra 1972 |
Zavedený | február 1975 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | Indické vzdušné sily Kazašské vzdušné sily a protivzdušná obrana |
Výroba | 1972 – 1987 |
Vyrobených | 1 075 |
Mikojan-Gurevič MiG-27 (rus. Микоян и Гуревич МиГ-27; v kóde NATO: „Flogger-D/J“) je stíhací bombardér s meniteľnou geometriou krídel vyvinutý a vyrábaný v Sovietskom zväze konštrukčnou kanceláriou MiG v období studenej vojny a neskôr bola jeho licenčná výroba spustená aj v Indii. Ide o jednomiestne jednomotorové bojové lietadlo, určené na ničenie stacionárnych a pohyblivých pozemných cieľov.
Vznik a vývoj

MiG-23BN, útočný variant sovietskeho Floggeru, bol len prechodným riešením, ktoré nesplnilo očakávania ani konštruktérov, ani zákazníkov. Sovietske letectvo malo na tento typ lietadla oveľa vyššie požiadavky, hlavne čo sa týka nosnosti a rozmanitosti integrovanej výzbroje. Zvýšené nároky boli taktiež na vzletové a pristávacie charakteristiky, ale aj jednoduchosť pilotáže.
Šéfkonštruktérom projektu vývoja nového lietadla sa stal G. A.Sedov a stroj dostal označenie MiG-23BM (M ako modernizovaný). Prvé dva prototypy boli postavené na báze MiG-23B s motormi AL-21F-3. Lietadlá prešli značnými úpravami, z ktorých najvýznamnejšou boli konštrukčné zmeny podvozku a prívodov vzduchu do motora.
Skúšobný pilot V. E. Menitskij vzlietol s prvým prototypom MiGu-23BM (palubné číslo 351) dňa 17. novembra 1972. Po zrealizovaní potrebných konštrukčných zmien začala na konci roku 1973 Irkutskom leteckom závode sériová výroba MiGov-23BM. Výroba trvala až do jari roku 1978, pričom v tomto období zišlo z linky 360 lietadiel tohto typu. Po absolvovaní všetkých skúšok boli lietadlá vo februári 1975 zaradené do služby pod názvom MiG-27.[1]
Konštrukcia

Meniteľná geometria krídel umožnila lietadlu, aby dosahovalo požadované vlastnosti pri letoch v nízkych výškach, čo bolo pre priamu podporu pozemných jednotiek kľúčové.
Pohon MiGu-27 zabezpečuje R-29B-300 s ťahom 78,5 kN, resp. 112,8 kN za použitia prídavného spaľovania. Lietadlo dosahuje na úrovni mora rýchlosť Mach 1.09 (1 350 km/h), pričom jeho maximálna rýchlosť vo výške 8 000 m je Mach 1.5 (1 810 km/h). Stúpavosť stroja je 200 m/s a jeho dostup 15 600 m. Bojový rádius lietadiel MiG-27 je 780 km.
MiG-27K je vyzbrojený neriadenými raketami S-5, S-8, S-13, S-24. Z riadených striel typu vzduch-zem môže niesť nasledovné:
- Ch-23M s rádiovo povelovým navádzaním a dosahom 2−10 km,
- Ch-25ML s poloaktívnym laserovým navádzaním a dosahom 2,5−10 km,
- Ch-29L s poloaktívnym laserovým navádzaním a dosahom 10 km alebo Ch-29T s elektro-optickým navádzaním a dosahom 12 km,
- protirádiolokačnú strelu Ch-27PS
- Ch-31P s pasívnym rádiolokačným navádzaním a dosahom 110 km.[2]
Používatelia
Súčasní
- Kazašské vzdušné sily a protivzdušná obrana: 12 lietadiel[3]
Bývalí
Špecifikácie (MiG-27K)[4]4">upraviť | upraviť zdroj

Technické údajeupraviť | upraviť zdroj
- Posádka: 1
- Dĺžka: 17,14 m
- Rozpätie:
- roztiahnuté : 13,97 m
- stiahnuté: 7,78 m
- Výška: 5 m
- Nosná plocha :
- maximálna: 37,27 m²
- minimálna: 34,16 m²
- Hmotnosť (prázdny): 11 600 kg
- Vzletová hmotnosť: 18 100 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 20 500 kg
- Pohonná jednotka: 1 × dvojprúdový motor R-29-B-300 s prídavným spaľovaním
- Suchý ťah: 78.4 kN
- Ťah s forsážou: 112.7 kN
Výkonyupraviť | upraviť zdroj
- Maximálna rýchlosť:
- Mach 1.5 (1 810 km/h) vo výške 8 000 m
- Mach 1.09 (1 350 km/h) na úrovni mora
- Bojový rádius: 780 km
- Dolet:
- 1 800 km
- 2 220 km s jednou prídavnou palivovou nádržou
- Dostup: 15 600 m
- Stúpavosť: 200 m/s
Výzbrojupraviť | upraviť zdroj
- 1× kanón GŠ-6-30 kalibru 30 mm so zásobou munície 260 ks
- možnosť podvesiť 1× kanón GŠ-23 kalibru 23 mm
- 7 externých závesov s nosnosťou do 4 000 kg
Referencieupraviť | upraviť zdroj
Pozri ajupraviť | upraviť zdroj
Iné projektyupraviť | upraviť zdroj
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Mikojan-Gurevič MiG-27
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk