A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Mi-8 | |
Mil Mi-8T česko-slovenských vzdušných síl na letisku v Ostrave, 1989 | |
Typ | viacúčelový vrtuľník |
---|---|
Výrobca | Moskovskij vertoľotnyj zavod imeni M. L. Miľa |
Prvý let | 9. júla 1961 |
Zavedený | 1967 |
Charakter | v službe |
Hlavný používateľ | ZSSR štáty SNŠ krajiny Varšavskej zmluvy |
Výroba | 1961 – dodnes |
Vyrobených | vyše 17 000 |
Cena za kus | 5–8 miliónov USD (v roku 2006) |
Varianty | Mil Mi-14 Mil Mi-17 |
Mil Mi-8 (v kóde NATO: "Hip") je ruský (pôvodne sovietsky) viacúčelový vrtuľník strednej triedy, ktorý môže byť použitý i na priamu podporu pozemných vojsk (tzv. gunship).
Vznik a vývoj
Stroj vznikol na základe požiadaviek Aeroflotu. Prvý prototyp vrtuľníka Mil Mi-8 bol zalietaný 9. júla 1961. Druhý prototyp, ktorý bol vybavený dvoma turbínovými motormi AI-24W, po prvýkrát vzlietol 17. septembra 1962. Typ Mi-8 sa stal najrozšírenejším transportným vrtuľníkom na celom svete. Doteraz slúži v mnohých armádach a civilných organizáciách. Môže byť vyzbrojený blokmi neriadených rakiet a rôznou hlavňovou výzbrojou. Bolo vyrobených približne 13 000 kusov. Neskôr bola vyvinutá verzia s výkonnejšími motormi a lepším prístrojovým vybavením označená Mi-17, ktorá sa však od svojho predchodcu navonok výrazne nelíši.
Používatelia
Súčasní používatelia
- Rumunsko
- Rusko
- Rwanda
- Senegal
- Severná Kórea
- Somálsko
- Spojené štáty
- Srbsko
- Srí Lanka
- Sudán
- Sýria
- Tadžikistan
Bývalí používatelia
Takticko-technické údaje
Mi-8 je dvojmotorový vrtuľník s jedným nosným rotorom, pre dvoj až trojčlennú posádku a 24 až 28 sediacich cestujúcich (prípadne 12 ležiacich), alebo zodpovedajúci náklad. Trup je tvorený kovovou polškrupinou s niekoľkými oceľovými dielmi. Nosný rotor s piatimi listami je kovový rovnako ako trojlistá vrtuľa vyrovnávacieho rotora. Kolesový podvozok je pevný. Kabína je prístupná bočnými dvermi, v zadnej časti trupu sa nachádza nákladná rampa. Civilné stroje majú inštalovaný aj priehľadný hranol na boku trupu, ktorý slúži ako pozorovateľňa operátorovi žeriavu.
Technické údaje (Mi-8)
- Priemer nosného rotoru: 21,29 m
- Priemer vyrovnávacieho rotoru: 2,7 m
- Dĺžka s otáčajúcimi sa rotormi: 25,24 m
- Dĺžka trupu: 18,22 m
- Výška: 5,65 m
- Prázdna hmotnosť: 7 260 kg
- Motor: 2x Izotov TV2-117-A
- Výkon motoru: 1 120 kW (1 500 k)
Výkony
- Maximálna vzletová hmotnosť: 12 000 kg
- Maximálna rýchlosť: 230 km/h
- Cestovná rýchlosť: 200 km/h
- Dostup: 4 500 m
- Stúpavosť pri zemi: 4,9 m/s
- Dolet: 500 – 650 km
- Maximálna preletová vzdialenosť: 950 km
- Nosnosť: 4 000 kg v nákladovej kabíne, alebo 3 000 kg na vonkajšom závese
Referencie
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Mil Mi-8
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk