Northrop F-5 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Northrop F-5
F-5A/B Freedom Fighter
F-5E/F Tiger II

F-5E Tiger II švajčiarskych vzdušných síl
Typľahké stíhacie lietadlo
VýrobcaNorthrop
Prvý let30. júla 1959
Zavedený1962
Charakterv službe
Hlavný používateľVzdušné sily Kórejskej republiky
Švajčiarske vzdušné sily
Brazílske vzdušné sily
Výroba1959 – 1987
Vyrobených2246
VariantyF-5A/B
F-5E/F
RF-5A/RF-5E

Northrop F-5 je americké dvojmotorové ľahké stíhacie lietadlo, vyvinuté spoločnosťou Northrop Corporation. Je určené na vybojovanie vzdušnej nadvlády, ale môže byť použité aj pri útokoch na pozemné ciele. Napriek tomu, že bolo pôvodne vyvinuté ako palubná stíhačka, uplatnilo sa hlavne ako lacná alternatíva stíhacieho lietadla pre spojencov USA v zahraničí. Lietadlo bolo zaradené vo vzdušných silách viac ako 30 štátov po celom svete. Používatelia stíhačiek F-5 si cenili hlavne ich vysokú obratnosť, jednoduchú údržbu a nízke prevádzkové náklady.

Vznik a vývoj

Prvý prototyp s označením YF-5A.
Oficiálne predstavenie F-5E Tiger II.

F-5 vznikla ako odpoveď na požiadavky US Navy, ktoré hľadalo malú a ľahkú prúdovú stíhačku, schopnú operovať z paluby eskortnej lietadlovej lode. Spoločnosť Northrop Corporation zareagovala na tieto požiadavky návrhom lietadla N-156, ktoré malo byť poháňané dvomi prúdovými motormi General Electric J85. Zaujímavosťou je, že J85 už bol overený motor, ktorý predstavoval pohon strely s plochou dráhou letu ADM-20 Quail (GAM-72). Strela bola nesená bombardérmi B-52 a slúžila ako klamný cieľ. Použitie takéhoto motora sa javilo byť ideálnym riešením pre inštaláciu do malého trupu lietadla a zároveň poskytovalo výborný pomer ťahu k hmotnosti. Americké námorníctvo však pristúpilo k vyradeniu eskortných lietadlových lodí a tak stratilo záujem aj o projekt stíhačky N-156. Inžinieri spoločnosti Northrop však napriek tomu pokračovali vo vývoji a tak sa zrodilo jednomiestne stíhacie lietadlo N-156F a jeho dvojmiestny cvičný variant N-156T.

Dvojmiestna konštrukcia N-156T zaujala US Air Force, ktoré síce v tej dobe nehľadalo frontovú stíhačku, ale potrebovalo nahradiť zastarané cvičné lietadlá T-33 “Shooting Star”. Variant N-156T bol nakoniec vybraný ako vhodný kandidát budúceho cvičného stroja pre americké letectvo. Z tejto konštrukcie nakoniec vznikol produkčný model T-38 “Talon”, ktorého sa vyrobilo celkovo 1187 kusov.

V prípade jednomiestnej N-156F, o ktorú letectvo neprejavilo záujem, pokračoval Northrop naďalej vo financovaní vývoja vo vlastnej réžii a preto bolo napredovanie tohto projektu pomalšie. Obrat však nastal počas vrcholenia Studenej vojny, kedy sa Sovietskemu zväzu darilo rozširovať svoju sféru vplyvu, čo išlo ruku v ruke s dodávkami modernej výzbroje do spriatelených krajín. V reakcii na túto situáciu spustili Spojené štáty program vojenskej pomoci (Military Assistance program) pre spojencov USA, v rámci ktorého mali byť tieto krajiny zásobené modernou vojenskou technikou. Nízke náklady a jednoduchosť požívania N-156F boli natoľko sľubné, že americká vláda podpísala s firmou Northrop zmluvu na výrobu troch funkčných prototypov. Prvý z nich vzlietol zo základne Edwards 30. júla 1959. Za zmienku stojí, že hneď počas prvého letu prekročil tento prototyp bez problémov rýchlosť zvuku. Napriek sľubnému začiatku sa americké letectvo stavalo k projektu pomerne ľahostajne, až kým prezident John F. Kennedy nevzniesol v rámci program “F-X” požiadavku na novú exportnú stíhačku pre amerických spojencov. Dňa 23. apríla 1962 sa lietadlo N-156F stalo víťazom program “F-X” a 9. augusta bolo oficiálne označené ako F-5. Prvý produkčný model dostal následne pomenovanie F-5A a prezývku Freedom Fighter. Výroba tejto verzie prebiehala od októbra 1962 až roku 1972. V priebehu tohto obdobia Northtrop vyprodukoval 636 strojov F-5A a zároveň začal vyrábať dvojmietstnu cvičnú verziu F-5B, ktorých zišlo z linky celkovo 200 kusov.

F-5A bola vyrábaná taktiež v prieskumnej verzii, ktorá mala integrované štyri fotoaparáty KS-92A a niesla označenie RF-5A “Tigereye”. V rokoch 1965 až 1970 vyrábala kanadská spoločnosť Canadair v licencii varianty CF-5A a CF-5B. Išlo o mierne upravené verzie pre Kanadské kráľovské letectvo, ktoré sa od svojich amerických proťajškov líšili nadstavcom na tankovanie paliva za letu a výkonnejšími motormi Orenda J85-CAN0-15. Podobne vznikli lietadlá pre Španielske vzdušné sily – bojová SF-5A, cvičná SF-5B a prieskumná SRF-5A, ktoré vyrábala v licencii španielska firma CASA.

F-5A bola vyrábaná taktiež v prieskumnej verzii, ktorá mala integrované štyri fotoaparáty KS-92A a niesla označenie RF-5A “Tigereye”. V rokoch 1965 až 1970 vyrábala kanadská spoločnosť Canadair v licencii varianty CF-5A a CF-5B. Išlo o mierne upravené verzie Kanadského kráľovského letectva, ktoré sa od svojich amerických proťajškov líšili nadstavcom na tankovanie paliva za letu a výkonnejšími motormi Orenda J85-CAN0-15. Podobne vznikli lietadlá pre Španielske vzdušné sily – bojová SF-5A, cvičná SF-5B a prieskumná SRF-5A, ktoré vyrábala v licencii španielska firma CASA.

Od roku 1970 hľadali Spojené štáty náhradu za exportne ponímanú F-5A, aby udržali krok s vývojom pokročilých stíhacích lietadiel v Sovietskom zväze. Hlavným cieľom v tej dobe prebiehajúceho programu IFA (International Fighter Aircraft) bolo postaviť stíhačku, schopnú vybojovať vzdušnú nadvládu s protivníkom nie menším, ako bol MiG-21. Fishbed, ako bol MiG-21 v kóde NATO označovaný, dodával Sovietsky zväz vo veľkých počtoch krajinám Varšavskej zmluvy, ale aj iným svojim spojencom. Na túto výzvu zareagoval Northrop lietadlom, postaveným na báze F-5A, ktoré však bolo vybavené podstatne sofistikovanejšou avionikou a výkonnejšími motormi.[1] Tento stroj, nazvaný F-5E Tiger II, absolvoval svoj prvý let 11. augusta 1972 a bol zaradený do služby v roku 1975.[2] Táto jednomiestna stíhačka mala taktiež dvojmiestnu cvičnú verziu, nazvanú analogicky k predchodcom F-5F. Tá sa prvýkrát vzniesla k oblohe v septembri 1974.[3]

Konštrukcia

Radar APQ-153 v kórejskej F-5E.
Moderný kokpit brazílskej F-5EM.

F-5A a F-5B

Pohon prvej produkčnej verzie F-5A zabezpečovala dvojica prúdových motorov J-85-GE-13, z ktorých každý mal maximálny ťah 18 kN. Tie umožňovali lietadlu vyvinúť vo výške 11 000 m rýchlosť až 1,4 Mach. Dostup stíhačky bol 15 390 m a maximálny dolet na interné nádrže predstavoval 2 232 km. F-5A bola optimalizovaná predovšetkým na ničenie pozemných cieľov a mala spočiatku len obmedzené možnosti pôsobiť proti iným lietadlám. Hlavným dôvodom bola absencia palubného rádiolokátora. Štandardnú výzbroj tvorila dvojica kanónov M39 kalibru 20 mm, umiestnených na ľavej a pravej strane nosa lietadla. Jedinými strelami typu vzduch-vzduch boli dve tepelne navádzané AIM-9 Sidewinder, nesené na koncoch krídel. Pod krídlami sa nachádzali ďalšie štyri závesníky a ešte jeden bol pod trupom stíhačky. Všetkých päť závesných bodov však bolo určených na nesenie bômb, riadených striel vzduch-zem a kontajnerov s neriadenými protizemnými raketami.

Cvičná verzia F-5B vychádzala konštrukčne z F-5A a okrem druhej kabíny pre inštruktora sa od “áčka” líšila dlhším nosom a absenciou jedného kanóna.

F5-E Tiger II

Pri modernizovanom F-5E sa venovala špeciálna pozornosť zlepšeniu výkonu, čo bolo dosiahnuté osadením motorov General Electric J85-GE-21B. Každý z nich mal výkon 22,2 kN, čím sa mierne zvýšil dostup, a to na 15 790 m. Vďaka výkonnejším motorom dosahoval stroj maximálnu rýchlosť až 1 730 km/h. V súvislosti s väčšou pohonnou jednotkou museli byť zmeny prevedené aj na draku lietadla, ktorý je o niečo dlhší ako jeho predchodca. Zväčšením trupu získali konštruktéri taktiež viac priestoru pre interné palivové nádrže, čím sa predĺžil dolet asi na 2 480 km.

S predĺžením nábehovej hrany a zväčšením krídel sa zlepšila manévrovateľnosť lietadla.

K zásadnému zlepšeniu z hľadiska bojovej efektívnosti došlo inštaláciou pulzného dopplerovského rádiolokátora Emerson Electric AN/APQ-153. Ten pracoval v štyroch režimoch – AA1 a AA2, ktoré vyhľadávali vzdušné ciele, nachádzajúce sa v rôznych vzdialenostiach; režim "dogfight", ktorý zamkol najbližší cieľ a umožnil zamieriť kanóny; a mód, ktorý zamkol cieľ, vypočítaval letovú obálku rakety AIM-9 Sidewinder a pomohol pilotovi dostať sa do správnej polohy pre odpálenie strely.[4] AN/APQ-153 má horizontálne pokrytie +-45 stupňov a dokáže detegovať vzdušné ciele na vzdialenosť 37 km.[5] Neskôr boli lietadlá F-5E modernizované rádiolokátorom AN/APQ-159, ktorý má dosah až 74 km a je napojený na displej, vďaka čomu môže byť v televíznom režime ovládaná strela typu vzduch-zem AGM-65 Maverick.[6]

K ďalším vylepšeniam v porovnaní s verziou F-5A patrí priehľadový displej (HUD), inerciálny navigačný systém, systém elektronických protiopatrení a HOTAS. Koncept HOTAS (Hands-On-Throttle-And-Stick) predstavuje usporiadanie najdôležitejších ovládacích prvkov na plynovej a riadiacej páke. Pilot tak môže prepínať medzi zbraňovými systémami a priebežne voliť najvhodnejší režim radaru bez toho, aby musel dať ruky preč z plynovej alebo riadiacej páky.

Používatelia

Čílska F-5E Tigre III.
Marocká F-5.
Švajčiarska F-5E Tiger II z akrobatického tímu Patrouille Suisse.
Iránska F-5E Tiger II.
Španielska F-5M.
Singapurská F-5.
Thajská F-5E.
Turecká NF-5A z akrobatického tímu Turkish Stars.
Filipínska F-5M.

Súčasní používatelia

Bahrajn Bahrajn

Kráľovské letectvo Bahrajnu: k decembru 2015 mali 8 strojov F-5E a 4 kusy F-5F.

Botswana Botswana

Vzdušné sily Botswany: k decembru 2015 mali 10 strojov F-5A a 3 kusy F-5D.

Brazília Brazília

Brazílske vzdušné sily: k decembru 2015 mali 43 strojov F-5EM a 3 kusy F-5FM.

Čile Čile

Čilské vzdušné sily: k decembru 2015 mali 9 strojov F-5E a 2 kusy F-5F.

Honduras Honduras

Vzdušné sily Hondurasu: k decembru 2015 mali 3 stroje F-5E a 1 kus F-5F.

Indonézia Indonézska republika

Irán Irán

Keňa Keňa

Kenské vzdušné sily: k decembru 2015 mali 17 strojov F-5E a 4 kusy F-5F.

Kórejská republika Kórejská republika

Vzdušné sily Kórejskej republiky: k decembru 2015 mali 158 strojov F-5E a 36 kusov F-5F.

Malajzia Malajzia

Kráľovské letectvo Malajzie: k decembru 2015 mali 6 strojov F/RF-5E a 3 kusy F-5F.

Maroko Maroko

Marocké kráľovské letectvo: k decembru 2015 mali 22 strojov F-5E a 4 kusy F-5F.

Mexiko Mexiko

Mexické vzdušné sily: k decembru 2015 mali 6 strojov F-5E a 2 kusy F-5F.

Singapur Singapur

Singapurské vzdušné sily: k decembru 2015 mali 27 strojov F-5S a 9 kusov F-5T.

Španielsko Španielsko

Španielske vzdušné sily: k decembru 2015 mali 19 strojov F-5M.

Švajčiarsko Švajčiarsko

Švajčiarske vzdušné sily: k decembru 2015 mali 37 strojov F-5E a 12 kusov F-5F.

Taiwan Taiwan

Vzdušné sily Čínskej republiky: k decembru 2015 mali 23 strojov F/RF-5E a 25 kusov F-5F.

Thajsko Thajsko

Thajské kráľovské letectvo: k decembru 2015 mali 30 strojov F-5E a 4 kusov F-5B/F.

Tunisko Tunisko

Tuniské vzdušné sily: k decembru 2015 mali 12 strojov F-5E a 3 kusy F-5F.

Turecko Turecko

Turecké vzdušné sily: k decembru 2015 mali 23 strojov NF-5A/B.

USA USA

United States Navy: k decembru 2015 mali 13 strojov F-5F/N.
United States Marine Corps: k decembru 2015 mali 30 strojov F-5F/N.[7]

Bývalí používatelia

Rakúsko Rakúsko

Rakúske vzdušné sily

Kanada Kanada

Kráľovské kanadské vzdušné sily

Etiópia Etiópia

Etiópske vzdušné sily

Filipíny Filipíny

Filipínske vzdušné sily

Grécko Grécko

Grécke vzdušné sily

Jordánsko Jordánsko

Jordánske kráľovské letectvo

Holandsko Holandsko

Holandské kráľovské letectvo

Nórsko Nórsko

Nórske kráľovské letectvo

Saudská Arábia Saudská Arábia

Kráľovské letectvo Saudskej Arábie

Sudán Sudán

Sudánske vzdušné sily

USA USA

United States Air Force

Špecifikácie (F5-E Tiger II)

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Dĺžka: 14,45 m
  • Rozpätie: 8,13 m
  • Výška: 4,06 m
  • Nosná plocha : 17,3 m²
  • Hmotnosť (prázdny): 4 410 kg
  • Vzletová hmotnosť: 7 157 kg
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 11 214 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × dvojprúdový motor General Electric J85-GE-21B s prídavným spaľovaním
    • Suchý ťah: 15,5 kN každý
    • Ťah s forsážou: 22,2 kN každý

Výkony

Maximálna rýchlosť: 1 734 km/h

  • Dolet: 1 406 km[8]
  • Preletový dolet: 2 483 km
  • Dostup: 15 790 m
  • Stúpavosť: 175 m/s
  • Plošné zaťaženie: 312 kg/m2

Výzbroj

Referencie

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému Northrop F-5
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Northrop F-5

Úmrtí v roce 2022
Úmrtí v roce 2023
Číňané
Časová osa ruské invaze na Ukrajinu
Časová osa ruské invaze na Ukrajinu (2022)
Čeština
Černá Hora
Česká Wikipedie
Členské státy NATO
Ču Jou-sung
Říše Čching
Říše Ming
Šiveluč
Židovská legie
Židovská národní rada
1. květen
1. prosinec
10. listopad
11. červenec
11. duben
1303
14. říjen
14. duben
1418
15. říjen
1584
1585
1673
1674
17. duben
18. červen
1862
1884
1898
19. duben
1901
1912
1913
1922
1923
1942
1963
1969
1972
1973
1977
1977 v letectví
1980–1989
1981 v letectví
1982 v letectví
1983 v letectví
1986 v letectví
1988
1990 v letectví
1992
1998
1999
1999 v letectví
2. duben
20. duben
2000
2001
2003
2006 v letectví
2008
2021
21. duben
22. duben
23. duben
238
24. duben
24. listopad
26. duben
27. březen
28. březen
28. duben
4. duben
5. květen
Aaron Spelling
Abel Posse
Achdut ha-avoda
AGM-65 Maverick
AGM-88 HARM
AgustaWestland
Ahmad Jamal
Airbus
Airbus A320
Alija
Angélique du Coudray
Anglie
Antonov
Apple II
Ariane 5
Aun Schan Su Ťij
Autorita (knihovnictví)
Autoritní kontrola
Avionika
Azovstal
B61
BAE Systems
Bagdád
Balbinus
Bar Giora
Ben Ferencz
Berijev
Bettie Page
Bibliografie
Bitevní letoun
Bitva o Madagaskar
Bitva o Mariupol
Bitva u Puebly
Blériot XI
Boca Chica (Texas)
Boeing
Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Boeing X-32
Bohuslav Korejs
Bolševici
Bombardier
Brazílie
Bristol
Bzenecká lípa
Callisto
Charkov
Chu Čeng-jen
Clarence Johnson
Commons:Featured pictures/cs
Convair F2Y Sea Dart
Craig Breen
Dana Němcová
DARPA
Dassault Aviation
David Ben Gurion
Dayton
Deklarace nezávislosti Státu Izrael
Dodavatel
Doněcké akademické oblastní činoherní divadlo
Donald Trump
Douglas F3D Skyknight
Douglas F4D Skyray
Drak letadla
Druhá světová válka
Dvoumotorový proudový letoun
Dvouproudový motor
Dynastie Jižní Ming
EADS
Ekonomické důsledky ruské invaze na Ukrajinu (2022)
Elena Pampulovová
El kondor pada
Embraer
Emilia Galotti
Emmanuel Macron
Encyklopedie
Etnologie
Europa (měsíc)
Evropa
Evropská kosmická agentura
Evropská unie
F-117 Nighthawk
F-19
Fairchild A-10 Thunderbolt II
Finsko
First-person shooter
Fly-by-wire
Francie
Francouzská intervence v Mexiku
Galileovy měsíce
Ganymedes (měsíc)
GBU-10 Paveway II
Gemeinsame Normdatei
General Dynamics
General Dynamics F-16 Fighting Falcon
General Electric F404
Gotthold Ephraim Lessing
Grumman
Grumman F-11 Tiger
Grumman F-14 Tomcat
Grumman F-9 Cougar
Guy Lafleur
Ha-Šomer
Hagana
Hamburk
Histadrut
Hlavní strana
Hnutí Svoboda (Slovinsko)
Hospodářský růst
Husitství
IAI Kfir
Ignacio Zaragoza
Iljušin
Infračervené záření
Ingenuity
International Standard Book Number
Invaze Spojených států amerických do Panamy
Irák
Irkutsk
Istanbulská univerzita
Izrael
Jacques Gaillot
Jakovlev
Jakov Milatović
Jana Lorencová
Janez Janša
Jan Kostrhun
Japonsko
Jeruzalém
Jicchak Ben Cvi
Josep Fusté
Jupiter (planeta)
Jupiter Icy Moons Explorer
Kaligrafie
Kamčatka
Kanada
Kansas
Kategorie:Čas
Kategorie:Články podle témat
Kategorie:Život
Kategorie:Dorozumívání
Kategorie:Geografie
Kategorie:Historie
Kategorie:Hlavní kategorie
Kategorie:Informace
Kategorie:Kultura
Kategorie:Lidé
Kategorie:Matematika
Kategorie:Příroda
Kategorie:Politika
Kategorie:Právo
Kategorie:Rekordy
Kategorie:Seznamy
Kategorie:Společnost
Kategorie:Sport
Kategorie:Technika
Kategorie:Umění
Kategorie:Věda
Kategorie:Vojenství
Kategorie:Vzdělávání
Kategorie:Zdravotnictví
Kidd Jordan
Klaus Schulze
Knihovna Kongresu
Komsomolsk na Amuru
Konstruktér
Korporacija IRKUT
Kostnický koncil
Kuo-c’-ťien
Kyjev
Letadlo
Letecký motor
Letecký výrobce
Letectvo Spojených států amerických
Library of Congress Classification
Library of Congress Control Number
Library of Congress Control Number?oldid=120292479
Lockheed C-130 Hercules
Lockheed Corporation
Lockheed F-117 Nighthawk
Lockheed Martin/Boeing F-22 Raptor
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Lockheed YF-12
Louis Blériot
LTV A-7 Corsair II
Múte Bourup Egede
Madagaskar
Mahulena Čejková
Maia Sanduová
Mamlúci
Manuel Estiarte
Mapaj
MARC
Mariupol
Marxismus
Mary Quantová
MBB Lampyridae
McDonnell Douglas
McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle
McDonnell Douglas F-15 Eagle
McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
McDonnell F-4 Phantom II
McDonnell F2H Banshee
McDonnell F3H Demon
Meda Mládková
Mezinárodní měnový fond
Mikojan-Gurevič
Milo Đukanović
Mittelbau-Dora
Moldavsko
Mongolové
Montréal
Mwai Kibaki
Myanmar
Nápověda:Úvod
Nápověda:Úvod pro nováčky
Nápověda:Obsah
Národní knihovna České republiky
Národní knihovna Izraele
Národní liga pro demokracii
Německo
Nadace Wikimedia
Nagoja
Nanking
National Archives and Records Administration
Nellisova letecká základna
Nellis AFB
Nevada
Newton
Nigel Lawson
Northrop
Northrop/McDonnell Douglas YF-23
Northrop B-2 Spirit
Northrop F-20 Tigershark
Northrop F-5
Northrop YF-17
North American FJ-2/-3 Fury
North American FJ-4 Fury
Nukleárie
Nula
Ohio
Operace Spojenecká síla
Otto Lilienthal
Padělek
Palestina v osmanském období
Pandemie covidu-19
Pandemie covidu-19 v Česku
Pavol Mešťan
Pečeť
Perseverance
Petrohrad
Po'alej Cijon
Počítač
Podněstří
Poltava
Portál:Aktuality
Portál:Doprava
Portál:Ekonomie
Portál:Geografie
Portál:Historie
Portál:Informační věda a knihovnictví
Portál:Kultura
Portál:Letectví
Portál:Letectvo Spojených států amerických
Portál:Lidé
Portál:Náboženství
Portál:Obsah
Portál:Příroda
Portál:Sport
Pratt & Whitney Canada
Pravda (noviny)
Prezident Černé Hory
Prezident Izraele
Property:P244
Proudový motor
Pumovnice
Pupienus
Q184491
Q184491#identifiers
Q184491#identifiers|Editovat na Wikidatech
Q936518#identifiers
Q936518#identifiers|Editovat na Wikidatech
Rádiové vlny
Radim Uzel
Robert Fico
Robert Golob
Robert Kaliňák
Rodné jméno
Ruská invaze na Ukrajinu
Ruská invaze na Ukrajinu (2022)
Ruské impérium
Rusko
Sýrie
S-125 Něva
Saab
Scud
Seattle
Sergio Gori
Severoatlantická aliance
Seznam prezidentů Spojených států amerických
Sibiř
Sionismus
Sjednocená letecká korporace
Slovenska demokratska stranka
Slovensko
Slovinsko
Software
Sopečná erupce
Soubor:A321 final assembly (9351765668).jpg
Soubor:American Flag F-117 Nighthawks.jpg
Soubor:Apple-II.jpg
Soubor:Bettie Page-2.jpg
Soubor:F-117A GBU-28.JPEG
Soubor:F-117 Canopy (shot down over Serbia 1999, Museum of Aviation, Belgrade).jpg
Soubor:F-117 Nighthawk Front.jpg
Soubor:Flag of Koryakia.svg
Soubor:Flag of Mars.svg
Soubor:Lockheed F-117.ogv
Soubor:Lockheed F-117A cockpit at the National Museum of the United States Air Force, Dayton, Ohio, USA.jpg
Soubor:Lockheed F-117A Nighthawk.svg
Soubor:Manel Estiarte (Diada de Sant Jordi 2009).jpg
Soubor:Narodni Divadlo, Estates Theater, Prague - 8638.jpg
Soubor:Persimmon and Three Yellow Tangerines.jpg
Soubor:Wiki letter w.svg
Soubor:Yitzhak Ben-Zvi.jpg
SpaceX
SpaceX South Texas launch site
Speciální:Kategorie
Speciální:Nové stránky
Speciální:Statistika
Speciální:Zdroje knih/80-7236-333-6
Speciální:Zdroje knih/9781472801180
Spojené království
Spojené státy americké
Spojovník
Srbské letectvo a protivzdušná obrana
Stíhací letoun
St. Louis
Starship (SpaceX)
Starship Test Flight
Stavovské divadlo
Stealth
Suchoj
Světová ekonomika
Třída T 47
Texas
Thales Group
Tiskař
Tonopah (Nevada)
Toronto
Toulouse
Tupolev
Turecko
Ukrajina
US Air Force
Válka v Afghánistánu (2001–2021)
Válka v Iráku
Válka v Jugoslávii
Válka v Kosovu
Válka v Zálivu
V-2
Vertikální integrace
Vichistická Francie
Viktor Zvjahincev
Vláda Černé Hory
Vladimir Kara-Murza
Vladlen Tatarskij
Vlajka Korjackého autonomního okruhu
Vlajka Spojených států amerických
Vlasta Prachatická
Vojenská junta
Vojenský převrat v Myanmaru 2021
Volby do Knesetu 1949
Volby prezidenta Francie 2022
Vought F-8 Crusader
Vratislav Effenberger
Vzdušný prostor
Washington, D.C.
Wesley Clark
Wichita
Wiki
Wikicitáty:Hlavní strana
Wikidata
Wikidata:Hlavní strana
Wikiknihy:Hlavní strana
Wikimedia Česká republika
Wikimedia Commons
Wikipedie:Údržba
Wikipedie:Časté chyby
Wikipedie:Často kladené otázky
Wikipedie:Článek týdne
Wikipedie:Článek týdne/2022
Wikipedie:Článek týdne/2023
Wikipedie:Autorské právo#Publikování cizích autorských děl
Wikipedie:Citování Wikipedie
Wikipedie:Dobré články
Wikipedie:Dobré články#Portály
Wikipedie:Kontakt
Wikipedie:Nejlepší články
Wikipedie:Obrázek týdne
Wikipedie:Obrázek týdne/2022
Wikipedie:Obrázek týdne/2023
Wikipedie:Ověřitelnost
Wikipedie:Pahýl
Wikipedie:Požadované články
Wikipedie:Pod lípou
Wikipedie:Portál Wikipedie
Wikipedie:Potřebuji pomoc
Wikipedie:Průvodce
Wikipedie:Seznam jazyků Wikipedie
Wikipedie:Velvyslanectví
Wikipedie:Vybraná výročí dne/duben
Wikipedie:Vybraná výročí dne/květen
Wikipedie:WikiProjekt Kvalita/Články k rozšíření
Wikipedie:WikiProjekt Překlad/Rady
Wikipedie:Zajímavosti
Wikipedie:Zajímavosti/2022
Wikipedie:Zajímavosti/2023
Wikipedie:Zdroje informací
Wikislovník:Hlavní strana
Wikiverzita:Hlavní strana
Wikizdroje:Hlavní strana
Wikizprávy:Hlavní strana
Wolfenstein 3D
Zálet
Zatčení
Zdeněk Fiala
Zdeněk Ziegler




Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk