A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
E16A1 | |
Typ | dvojmiestne palubné plavákové (hydroplán) prieskumné lietadlo určené na boj s loďami |
---|---|
Výrobca | Aiči Kókúki |
Konštruktér | Kiširo Macuo, Jasuširo Ozawa |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Japonské cisárske námorné letectvo |
Výroba | Aiči Kokuki K.K., Nippon Hikoki K.K. |
Vyrobených | 256[1] |
Aiči E16A Zuiun (z jap. 瑞雲; v preklade_ Priaznivo naklonený mrak; spojenecké označenie: Paul) bolo plavákové námorné prieskumné lietadlo používané japonským námorným letectvom počas druhej svetovej vojny. Oficiálne námorné označenie bolo námorné prieskumné plavákové lietadlo typ 3.
Vznik a vývoj
Vývoj lietadla Aiči E16A siaha do doby vývoja trojmiestnej plavákovej verzie stroja E13A1 z roku 1939. Ten mal byť podľa špecifikácií námorných úradov obsadený trojčlennou posádkou. Námorníctvo už ale v tej dobe začalo uvažovať o prieskumnom plavákovom lietadle s dvojčlennou posádkou a výkonnejšími parametrami, pričom špecifikáciu formulovalo do požiadavky 14-Ši. Vo firme Aiči vypracovali v októbri 1940 konštruktéri Kiširo Macuo a Jasuširo Ozawa projekt s továrenským označením AM-22. Technické oddelenie námorného letectva zapracovalo dodatočné požiadavky do projektu a v januári 1941 vydali doplnenú špecifikáciu 16-Ši. V júli roku 1941 bol vydaný pokyn na konštrukciu prototypov.
Prvý z troch prototypov bol hotový v roku 1942 pričom sa vyznačoval ladnými tvarmi neobvyklými pre stroje tejto kategórie. Mal celokovovú konštrukciu, iba koncové oblúky krídel a chvostové plochy boli drevené. Posádka mala k dispozícii na obranu pohyblivý guľomet kalibru 7,7 mm a na útok dva guľomety rovnakého kalibru. Krídlo bolo sklápateľné od plavákových vzpier smerom nahor. Bol tu inštalovaný dvojhviezdicový štrnásťvalec Micubiši MK8A Kinsei 51 s výkonom 955 kW (1 300 k) s trojlistou vrtuľou. Predné profilové vzpery plavákov boli upravené ako otvárateľné aerodynamické brzdy, ktoré slúžili na zníženie rýchlosti lietadla počas strmhlavých útokov. Boli ovládané hydraulicky tak isto ako dvojštrbinové vztlakové klapky.
Na ďalších dvoch prototypoch boli odstránené vibrácie aerodynamických bŕzd a bola vylepšená výzbroj. Tieto stroje mali inštalované dva kanóny typ 99 kalibru 20 mm v krídlach a pohyblivý guľomet typ 2 kalibru 13 mm. Bombové závesníky boli pri prvom prototype dimenzované na hmotnosť 180 kg, u ďalších prototypov na 250 kg.
V auguste roku 1943 bol akceptovaný tretí prototyp ako základ pre sériovú výrobu. Firmou Aiči bolo vyrobených medzi januárom 1944 a letom 1945 približne 200[2]. kusov a ďalšie kusy v počte 56[1] sériových strojov boli vyrobené v Jokohame firmou Nippon Hikoki K.K.
Verzie
- E16A1 model 11 - sériová verzia líšiaca sa oproti prototypom robustnejšími plavákmi, zmeneným zadným kabínovým krytom, zdokonalením ovládania vztlakových klapiek a mriežkami na plochách aerodynamických bŕzd. Stroje nábehovej série mali motory Micubiši Kinsei MK8A, pričom ich neskôr nahradil motor Micubiši Kinsei 54 s rovnakým výkonom.
- E16A2 - vylepšená verzia s vzduchom chladeným hviezdicovým motorom Micubiši Kinsei 62 s výkonom 1 160 kW (1 560 k). Vyrobený bol len jeden kus a do konca vojny sa nedostal do sériovej výroby.
Bojové nasadenie
Lietadlo Aiči E16A1 sa dostalo k námorným jednotkám až v roku 1944, kedy už mali Spojenci vo vzduchu jasnú prevahu. Dostalo spojenecké označenie Paul. Pri nasadení proti spojeneckým silám boli straty E16A1 pomerne vysoké, preto boli postupne nasadzované v odľahlých oblastiach. V bojoch o Filipíny boli tieto stroje doslova zmasakrované a do konca vojny sa používali prevažne k samovražedným misiám.
Špecifikácie (E16A1)
Technické údaje
- Posádka: 2
- Dĺžka: 10,83 m
- Rozpätie: 12,83 m
- Výška: 4,79 m
- Plocha krídel: 28 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 2 945 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 3 900 kg
- Pohonná jednotka: 1x hviezdicový vzduchom chladený motor Micubiši Kinsei 51, resp. 54 s výkonom 970 kW (1 300 k)
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 439 km/hod vo výške 5 500 m
- Cestovná rýchlosť: 332 km/hod vo výške 5 000 m
- Dostup: 10 000 m
- Dolet: 2 400 km
Výzbroj
- 2x kanón typ 99 model 2 kalibru 20 mm v krídlach
- 1x otočný dozadu strieľajúci guľomet typ 2 kalibru 13 mm
- 1x 250 kg bomba pod trupom
Pozri aj
Porovnateľné lietadlá
Referencie
Zdroje
- NĚMEČEK, V., SALAJKA, M. Letectví + Kozmonautika. ročník 1999, číslo 1, s. 41, ISSN 0024-1156
- COLLIER, Basil. Japanese Aircraft of World War II. London: Sidgwick&Jackson, 1979. 144 s. ISBN 0-283-98399-X
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Aiči E16A
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Aero A.100
Aiči B7A
Aiči D1A
Aiči D3A
Aiči E13A
Aiči E16A
Arado Ar 196
Arado Ar 234
Arado Ar 96
Avia B.135
Avia B.35
Avia B.534
Avro Lancaster
Avro York
Bücker Bü 133
Bachem Ba 349
Bell P-39 Airacobra
Bell P-59 Airacomet
Bell P-63 Kingcobra
Boeing B-17 Flying Fortress
Boeing B-29 Superfortress
Boulton Paul Defiant
Brewster F2A Buffalo
Bristol Beaufighter
Consolidated B-24 Liberator
Consolidated PBY Catalina
Curtiss P-36 Hawk
Curtiss P-40 Warhawk
Curtiss SB2C Helldiver
Curtiss SBC Helldiver
De Havilland Mosquito
De Havilland Tiger Moth
De Havilland Vampire
DFS 228
Dornier Do 17
Dornier Do 335
Douglas A-20
Douglas A-26 Invader
Douglas B-18 Bolo
Douglas C-47 Skytrain
Douglas SBD Dauntless
Douglas TBD Devastator
Fairey Swordfish
Fieseler Fi 156
Focke-Achgelis Fa 223
Focke-Wulf Fw 189
Focke-Wulf Fw 200
Focke-Wulf Ta 152
Focke-Wulf Ta 154
Gloster Meteor
Grumman F4F Wildcat
Grumman F6F Hellcat
Grumman TBF Avenger
Grumman XF5F Skyrocket
Handley Page Halifax
Hawker Hurricane
Hawker Tempest
Hawker Typhoon
Heinkel He 111
Heinkel He 112
Heinkel He 162
Heinkel He 176
Heinkel He 177
Heinkel He 178
Henschel Hs 123
Iliušin Il-2
Iliušin Il-4
Jakovlev Jak-1
Jakovlev Jak-3
Jakovlev Jak-7
Jakovlev Jak-9
Jokosuka D4Y
Jokosuka MXY-7
Jokosuka MXY7
Junkers Ju 287
Junkers Ju 322
Junkers Ju 52
Junkers Ju 87
Junkers Ju 88
Junkers Ju 90
Kawasaki Ki-100
Kawasaki Ki-102
Kawasaki Ki-45
Kawasaki Ki-60
Kawasaki Ki-61
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-1
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3
Lavočkin La-5
Lavočkin La-7
Lisunov Li-2
Lockheed P-38 Lightning
Messerschmitt Bf 110
Messerschmitt Me 163
Messerschmitt Me 210
Messerschmitt Me 262
Messerschmitt Me 263
Messerschmitt Me 264
Messerschmitt Me 323
Messerschmitt Me 410
Micubiši A5M
Micubiši A6M Zero
Micubiši A7M
Micubiši G4M
Micubiši Ki-67
Mikojan-Gurevič DIS
Mikojan-Gurevič MiG-1
Mikojan-Gurevič MiG-3
Mizuno Šinrjú
Nakadžima A6M2-N
Nakadžima B5N
Nakadžima Ki-43
Northrop P-61 Black Widow
North American B-25 Mitchell
North American P-51 Mustang
Petľakov Pe-2
Polikarpov I-15
Polikarpov I-153
Polikarpov I-16
Polikarpov Po-2
PZL P.11
Republic P-47 Thunderbolt
Rikugun Ki-93
Siebel Si 204
Suchoj Su-2
Supermarine Seafire
Supermarine Spitfire
Supermarine Type 224
Supermarine Walrus
Tomaševič I-110
Tupolev SB-2
Tupolev TB-3
Vickers Wellington
Vought F4U Corsair
Vought OS2U Kingfisher
Westland Lysander
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk