Aiči E16A - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Aiči E16A
E16A1
Aichi E16A.jpg
Typdvojmiestne palubné plavákové (hydroplán) prieskumné lietadlo určené na boj s loďami
VýrobcaAiči Kókúki
KonštruktérKiširo Macuo, Jasuširo Ozawa
Charaktervyradený
Hlavný používateľJaponské cisárske námorné letectvo
VýrobaAiči Kokuki K.K., Nippon Hikoki K.K.
Vyrobených256[1]

Aiči E16A Zuiun (z jap. 瑞雲; v preklade_ Priaznivo naklonený mrak; spojenecké označenie: Paul) bolo plavákové námorné prieskumné lietadlo používané japonským námorným letectvom počas druhej svetovej vojny. Oficiálne námorné označenie bolo námorné prieskumné plavákové lietadlo typ 3.

Vznik a vývoj

Vývoj lietadla Aiči E16A siaha do doby vývoja trojmiestnej plavákovej verzie stroja E13A1 z roku 1939. Ten mal byť podľa špecifikácií námorných úradov obsadený trojčlennou posádkou. Námorníctvo už ale v tej dobe začalo uvažovať o prieskumnom plavákovom lietadle s dvojčlennou posádkou a výkonnejšími parametrami, pričom špecifikáciu formulovalo do požiadavky 14-Ši. Vo firme Aiči vypracovali v októbri 1940 konštruktéri Kiširo Macuo a Jasuširo Ozawa projekt s továrenským označením AM-22. Technické oddelenie námorného letectva zapracovalo dodatočné požiadavky do projektu a v januári 1941 vydali doplnenú špecifikáciu 16-Ši. V júli roku 1941 bol vydaný pokyn na konštrukciu prototypov.

Prvý z troch prototypov bol hotový v roku 1942 pričom sa vyznačoval ladnými tvarmi neobvyklými pre stroje tejto kategórie. Mal celokovovú konštrukciu, iba koncové oblúky krídel a chvostové plochy boli drevené. Posádka mala k dispozícii na obranu pohyblivý guľomet kalibru 7,7 mm a na útok dva guľomety rovnakého kalibru. Krídlo bolo sklápateľné od plavákových vzpier smerom nahor. Bol tu inštalovaný dvojhviezdicový štrnásťvalec Micubiši MK8A Kinsei 51 s výkonom 955 kW (1 300 k) s trojlistou vrtuľou. Predné profilové vzpery plavákov boli upravené ako otvárateľné aerodynamické brzdy, ktoré slúžili na zníženie rýchlosti lietadla počas strmhlavých útokov. Boli ovládané hydraulicky tak isto ako dvojštrbinové vztlakové klapky.

Na ďalších dvoch prototypoch boli odstránené vibrácie aerodynamických bŕzd a bola vylepšená výzbroj. Tieto stroje mali inštalované dva kanóny typ 99 kalibru 20 mm v krídlach a pohyblivý guľomet typ 2 kalibru 13 mm. Bombové závesníky boli pri prvom prototype dimenzované na hmotnosť 180 kg, u ďalších prototypov na 250 kg.

V auguste roku 1943 bol akceptovaný tretí prototyp ako základ pre sériovú výrobu. Firmou Aiči bolo vyrobených medzi januárom 1944 a letom 1945 približne 200[2]. kusov a ďalšie kusy v počte 56[1] sériových strojov boli vyrobené v Jokohame firmou Nippon Hikoki K.K.

Verzie

  • E16A1 model 11 - sériová verzia líšiaca sa oproti prototypom robustnejšími plavákmi, zmeneným zadným kabínovým krytom, zdokonalením ovládania vztlakových klapiek a mriežkami na plochách aerodynamických bŕzd. Stroje nábehovej série mali motory Micubiši Kinsei MK8A, pričom ich neskôr nahradil motor Micubiši Kinsei 54 s rovnakým výkonom.
  • E16A2 - vylepšená verzia s vzduchom chladeným hviezdicovým motorom Micubiši Kinsei 62 s výkonom 1 160 kW (1 560 k). Vyrobený bol len jeden kus a do konca vojny sa nedostal do sériovej výroby.

Bojové nasadenie

Lietadlo Aiči E16A1 sa dostalo k námorným jednotkám až v roku 1944, kedy už mali Spojenci vo vzduchu jasnú prevahu. Dostalo spojenecké označenie Paul. Pri nasadení proti spojeneckým silám boli straty E16A1 pomerne vysoké, preto boli postupne nasadzované v odľahlých oblastiach. V bojoch o Filipíny boli tieto stroje doslova zmasakrované a do konca vojny sa používali prevažne k samovražedným misiám.

Špecifikácie (E16A1)

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Dĺžka: 10,83 m
  • Rozpätie: 12,83 m
  • Výška: 4,79 m
  • Plocha krídel: 28 m²
  • Hmotnosť prázdneho lietadla: 2 945 kg
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 3 900 kg
  • Pohonná jednotka: 1x hviezdicový vzduchom chladený motor Micubiši Kinsei 51, resp. 54 s výkonom 970 kW (1 300 k)

Výkony

  • Maximálna rýchlosť: 439 km/hod vo výške 5 500 m
  • Cestovná rýchlosť: 332 km/hod vo výške 5 000 m
  • Dostup: 10 000 m
  • Dolet: 2 400 km

Výzbroj

  • 2x kanón typ 99 model 2 kalibru 20 mm v krídlach
  • 1x otočný dozadu strieľajúci guľomet typ 2 kalibru 13 mm
  • 1x 250 kg bomba pod trupom

Pozri aj

Porovnateľné lietadlá

Referencie

  1. a b Václav Němeček, Martin Salajka Aichi E16A Zuizun. Letectví + Kozmonautika, 1999, roč. LXXV., čís. 1, s. 41. ISSN 0024-1156.
  2. COLLIER, Basil. Japanese Aircraft of World War II. London : Sidgwick&Jackson, 1979. ISBN 0-283-98399-X. Kapitola Aichi E16A Zuizun, s. 60. (anglicky)

Zdroje

  • NĚMEČEK, V., SALAJKA, M. Letectví + Kozmonautika. ročník 1999, číslo 1, s. 41, ISSN 0024-1156
  • COLLIER, Basil. Japanese Aircraft of World War II. London: Sidgwick&Jackson, 1979. 144 s. ISBN 0-283-98399-X

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému Aiči E16A
Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Aiči E16A

Podporte znalostnú spoločnosť na Slovensku...
čítajte viac na tomto odkaze: Vojenské lietadlá





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk