A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Čadca | |
![]() Budova železničnej stanice | |
Všeobecné informácie | |
---|---|
Štát | ![]() |
Mesto | Čadca |
Prevádzkovateľ | ŽSR |
Dátum otvorenia | 1871 |
Prevádzkové informácie | |
Počet nástupíšť | 3+1 |
Počet nástupných hrán | 5+2 |
Prístup k nástupištiam | podchod |
Predaj cestovných lístkov | vnútroštátne, medzinárodné |
Železničné trate | |
127, 128, 129 | |
Poloha | |
49°26′40″S 18°47′13″V / 49,444444°S 18,786944°VSúradnice: 49°26′40″S 18°47′13″V / 49,444444°S 18,786944°V | |
Poloha stanice v rámci Slovenska
|
Železničná stanica Čadca je hlavná železničná stanica v Čadci.
Nádražie v Čadci patrí medzi významné budovy v bruselskom štýle. Bolo postavené 1967-69 podľa návrhu architekta Josefa Hrejsemnou, autora blízkej a nedávno rekonštruovanej stanice Havířov. Autorom plastík je sochár Miroslav Rybička.
Stanica sa nachádza v severnej časti mesta a tvorí dôležitý dopravný uzol kysuckého regiónu. Vybudovanie Košicko-bohumínskej železnice v roku 1871 vytvorilo dopravné spojenie dovtedy zaostalých Kysúc s priemyselným Ostravskom a Považím. Význam Čadce ešte viac stúpol vybudovaním trate do Poľska v roku 1884 a krátko pred začiatkom prvej svetovej vojny aj otvorením trate do Makova.
Hlavná trať do Bohumína tvorila dôležitú tranzitnú tepnu s medzinárodným významom, preto bola medzi prvými zdvojkoľajnená (1898) aj elektrifikovaná (1963). V súčasnosti po nej prebieha veľká časť osobnej i nákladnej prepravy do Česka i Poľska a trať cez Čadcu patrí medzi najvyťaženejšie na Slovensku.
Koľajisko stanice tvorí spolu 17 dopravných, 5 manipulačných, 7 odstavných a 4 ostatné koľaje.[1] Päť dopravných koľají hlavnej časti stanice má nástupné hrany pre osobnú dopravu (dve ostrovné nástupištia s prístupom cez podchod a jedno pri staničnej budove). Samostatnú časť stanice tvorí takzvané makovské nástupište, odkiaľ odchádzajú vlaky smerom na Makov. Obsahuje dve dopravné koľaje s nástupnými hranami a dve odstavné koľaje. Prechod vlaku do hlavnej časti stanice je možný iba posunom cez žilinské zhlavie.
Trate a doprava
Hlavnou tepnou je trať 127 (Žilina – Čadca – Mosty u Jablunkova). V stanici zastavujú všetky diaľkové vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko a spoločností Leo Express a RegioJet na linkách medzi Prahou, Ostravou a Žilinou (prípadne Košicami alebo Zvolenom). V regionálnej doprave premávajú osobné vlaky medzi Čadcou a Žilinou v hodinovom intervale (v špičkách pracovných dní premáva navyše niekoľko posilových vlakov kategórie Os a REX) a osobné vlaky do Mostov u Jablunkova nepravidelne (zväčša podľa potrieb zamestnávateľov v priľahlej časti Českého Sliezska).
Na odbočnej trati 128 (Čadca – Makov) jazdia vlaky v pracovných dňoch každú hodinu (s výnimkou predpoludnia) a cez víkend každé dve hodiny. Na trati 129 (Čadca – Zwardoń) jazdia vlaky prevažne každé dve hodiny (v špičkách pracovných dní každú hodinu, naopak predpoludním s vynechaním niektorých spojov). Väčšina vlakov na trati do Zwardońa sú priame spoje z/do Žiliny.[2]
V nákladnej doprave tvorí Čadca dôležitú pohraničnú prechodovú stanicu medzi Českom a Slovenskom a leží na 6. paneurópskom koridore zo Žiliny k Baltskému moru.
Referencie
- ↑ Čadca . Trnava: VLAKY.NET, . Dostupné online.
- ↑ Cestovný poriadok ŽSR 2021-2022 . . Dostupné online.
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Železničná stanica Čadca
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk