A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Trenčín – Chynorany | |
![]() Trať pri Soblahove | |
Základné informácie | |
---|---|
Číslo trate | 143 |
Prevádzkovateľ | ŽSR |
Dĺžka | 49 km |
Parametre trate | |
Rozchod | 1 435 mm |
Počet koľají | 1 - viac koľají len v staniciach Bánovce nad Bebravou, Mníchova Lehota, Trenčín, Rybany , Trenčianska Turná a Chynorany |
Napájacia sústava | neelektrifikovaná |
Max. sklon | 16 ‰ |
Max. rýchlosť | 80 km/h |
Priebeh trate | |
Trenčín - Trenčianska Turná - Soblahov - Mníchova Lehota - Trenčianske Jastrabie - Svinná - Ruskovce - Horné Ozorovce - Bánovce nad Bebravou - Dolné Nasštice - Rybany - Ostratice - Chynorany |
Železničná trať Trenčín – Chynorany (v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 143) je neelektrifikovaná jednokoľajná železničná trať na Slovensku, ktorá spája Trenčín a Chynorany pri Partizánskom.
Dejiny
Prvé plány prepojenia Komárna, Nitry a Trenčína Ponitrím sa objavili v projekte grófa Keglevicha už v roku 1865. Projekt sa nerealizoval pre nedostatok financií a po opakovaných neúspešných pokusoch vybudovala až Rakúska spoločnosť štátnej dráhy (StEG) v rokoch 1874 – 1884 trať Ponitrím po Veľké Bielice.
Napojenie na Považie a Košicko-bohumínsku železnicu najviac požadovali podnikatelia z Hornej Nitry, kde absentovalo spojenie s rozvíjajúcim sa severom. Vyriešiť to mala trať z Bošian cez Žabokreky, voči výstavbe ktorej sa však postavil veľkostatkár Zsambokréthy. Trasovanie sa preto zmenilo na Chynorany, odkiaľ železnica pokračovala do Bánoviec nad Bebravou a Trenčína.
V priesmyku Jarky (355 m n. m.), oddeľujúcom Považský Inovec a Strážovské vrchy, boli 1. mája 1900 začaté stavebné práce, ktoré rýchlo napredovali. Bolo treba vybudovať 131 mostov a priepustov, 6 staníc, 4 nákladiská, 10 strážnych stanovíšť a 87 úrovňových priecestí. K prepojeniu považskej a ponitrianskej železnice došlo už 18. augusta 1901 a 17. 9. došlo k jej kolaudácii.
Stanice na trati
- Trenčín – križovatka s traťou Bratislava – Žilina
- Trenčín predmestie
- Trenčianska Turná
- Soblahov
- Mníchova Lehota
- Trenčianske Jastrabie
- Svinná
- Ruskovce
- Horné Ozorovce
- Bánovce nad Bebravou
- Dolné Naštice
- Rybany
- Ostratice
- Chynorany – križovatka s traťou Nové Zámky – Prievidza
Pozri aj
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Železničná trať Trenčín – Chynorany
Externé odkazy
Zdroj
Súradnice: 48°44′00″S 18°14′18″V / 48,733447°S 18,238302°V
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk