North American F-86 Sabre - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

North American F-86 Sabre
F-86 Sabre

Zachovalý F-86 Sabre počas letovej ukážky
Typstíhacie lietadlo
VýrobcaNorth American Aviation
KonštruktérEdgar Schmued
Prvý let1. októbra 1947
Zavedený1949 (Vzdušné sily USA)
Vyradený1994 (Bolívijské vzdušné sily)
Charaktervyradený
Hlavný používateľVzdušné sily USA
Japonské vzdušné sily
Španielske vzdušné sily
Vzdušné sily Kórejskej republiky
Výroba19481956
Vyrobených9 860
Cena za kus219 457 USD (F-86E)
VariantyCanadair Sabre
North American FJ-2/-3 Fury

North American F-86 Sabre, niekedy nazývané ako Sabrejet, bolo americké prúdové stíhacie lietadlo, vyvíjané od polovice 40. rokov 20. storočia. Stalo sa jedným z najrozšírenejších západných prúdových lietadiel v prvom období studenej vojny. Varianty F-86 vyrábala vo veľkých sériách kanadská firma Canadair pod označením Canadair Sabre. U týchto variantov bol väčšinou inštalovaný výkonnejší motor Orenda. Kanadské F-86 používalo aj mnoho štátov NATO. Americký variant F-86 bol licenčne vyrábaný aj v Taliansku a Japonsku. Výrazne upravenú verziu F-86 vyrábala austrálska továreň CAC pod označením CAC Sabre.

Vznik a vývoj

North American XP-86 Sabre počas letu nad púšťou, cca 1947 – 1948
F-86 Sabre 4. stíhacieho-prepadového krídla v National Air and Space Museum

Firma North American zareagovala na požiadavku USAAF na vývoj stíhacieho lietadla stredného doletu, schopného sprievodu bombardérov aj útokov na pozemné ciele. Na projekte NA-140 začali konštruktéri firmy pracovať v novembri 1944. Vychádzali pritom z projektu NA-134, ktorý sa do sériovej výroby dostal ako typ North American FJ Fury.

Dňa 18. mája 1945 firma získala objednávku USAAF na postavenie trojice prototypov označených XP-86. Maketa lietadla bola schválená 20. júna 1945. Výsledky meraní z aerodynamického tunela ale ukázali, že lietadlo v navrhovanej podobe nedosiahne požadovanú rýchlosť 600 míľ/h (965 km/h). Riešenie sa podarilo nájsť využitím poznatkov o šípovitom krídle z ukoristených nacistických výskumov. Potom bolo pre lietadlo zvolené krídlo so šípovitosťou 35° (rovnakú šípovitosť mali aj chvostové plochy), štíhlosťou 4,79, hrúbkou profilu 11% pri koreni a 10% na konci, vybavené automatickými slotmi na nábežnej hrane. Praktické využitie krídla si však vyžiadalo mnoho skúšok, čo stavbu prototypov oddialilo.

V decembri 1946 objednalo letectvo štartovaciu sériu 33 lietadiel P-86A. Prvý prototyp XP-86 vzlietol zo základne Muroc dňa 1. októbra 1947. Pilotoval ho George Welch. Dňa 26. apríla 1948 prekonal prototyp rýchlosť zvuku, ako druhé americké lietadlo. Stalo sa tak v zostupovom lete. Ďalšie dva prototypy nasledovali začiatkom roku 1948. Prvý sériový F-86A-1 bol letectvu odovzdaný 28. mája 1948.

Bojové nasadenie

Stíhačky F-86 Sabre 51. stíhacieho-prepadového krídla Checkertails Vzdušných síl USA na základni Suwon v Južnej Kórei počas kórejskej vojny, 1952

F-86 bol prijatý do služby v americkom letectve v roku 1949. Známym sa stal najmä pre svoje nasadenie v kórejskej vojne, v ktorej bol hlavným americkým stíhacím lietadlom a pravidelne sa stretával so stíhacími lietadlami sovietskej konštrukcie typu MiG-15. Výkony sovietskeho typu boli pre sily OSN nepríjemným prekvapením a donútili USAF k nasadeniu nových F-86 v Kórei. Oblasť častých stretov s lietadlami MiG-15 sa dnes označuje ako „Aleja MiGov“. Pakistanské F-86 tiež bojovali v indicko-pakistanskej vojne v roku 1965.

Varianty

North American Sabre

Zachovalý F-86A Sabre počas letovej ukážky
Stíhačky F-86D-40-NA Sabre 432. stíhacej-prepadovej letky letia vo formácii, 1953
F-86E-10-NA Sabre 51. stíhacieho krídla počas letu nad Kóreou, september 1952
F-86F-30-NA Sabre 81. stíhacej-bombardovacej letky počas letu
  • XF-86 – tri prototypy, pôvodne označené ako XP-86 alebo North American model NA-140.
  • YF-86A – prvý prototyp s motorom General Electric J47.
  • F-86A – model NA-151 a NA-161. Postavených bolo 554 kusov.
  • DF-86A – niekoľko F-86A, prestavaných na bezpilotné ciele.
  • RF-86A – prestavba F-86A na prieskumný variant. Vyrobených bolo len 11 kusov.
  • F-86B – model NA-152. Objednaných bolo 188 kusov ako vylepšenie F-86A s výkonnejším motorom, väčším trupom a silnejšími brzdami. Nakoniec boli tieto lietadlá dodané ako F-86A-5.
  • F-86C – NA-157. Diaľkové stíhacie lietadlo. Pôvodne bolo objednaných 118 kusov, ale nakoniec boli postavené len dva prototypy označené YF-93A.
  • YF-86D – NA-164. Prototyp varianty určenej pre boj za každého počasia. Pôvodne označený ako YF-95A.
  • F-86D – variant pre boj za každého počasia vybavený radarom v prednej časti trupu. Pôvodne označený ako F-95A. Postavených bolo 2 506 kusov. Modely NA-165, NA-177, NA-173, NA-190 a NA-201. S ostatnými variantmi F-86 sa zhodovalo len 25% ich dielov. Mali širší trup pre umiestnenie radaru z väčšieho motora s prídavným spaľovaním. Výzbroj tvorilo 24 neriadených striel FFAR kalibru 2,75 palca „Mighty Mouse“.
  • F-86E – vylepšený systém riadenia, „plávajúca“ výškovka. Model NA-170 a NA-172. Postavených bolo 456 kusov. 60 z nich postavila pre USAF kanadská firma Canadair.
  • F-86E (M) – označenie pôvodne britských F-86, predaných ďalším štátom NATO.
  • QF-86E – modifikácia kanadských Sabreov, upravených na cvičné ciele.
  • F-86F – výkonnejší motor a nové krídlo. Postavených bolo 2 239 kusov (300 z nich bolo dokončených v Japonsku). F-86F mal výrazne lepšie vlastnosti vo vysokých rýchlostiach a vyššiu pristávaciu rýchlosť. Podvariant F-40 mal za cenu mierne nižšej rýchlosti zlepšené letové vlastnosti vo vysokých a nízkych rýchlostiach a lepšie vlastnosti pri pristávaní. Veľa starších F-86F bolo neskôr upravených na štandard F-86F-40.
  • QF-86F – 50 pôvodne japonských F-86F, prerobených pre US Navy na cvičné ciele.
  • RF-86F – niekoľko F-86F upravených na prieskumné. Takto bolo upravených aj 18 japonských F-86F.
  • TF-86F – dva kusy F-86F, upravené na dvojsedadlové cvičné lietadlá s predĺženým trupom. Označené ako model NA-204.
  • F-86G – plánované označenie F-86D s vylepšeným motorom a ďalšími zmenami. Všetkých 406 postavených kusov ale bolo označených ako F-86D.
  • YF-86H – výrazne upravený stíhací bombardér s hlbším trupom, iným motorom a väčším rozpätím. Postavené boli dva kusy ako model NA-187.
  • F-86H – sériová verzia YF-86H. Stíhací bombardér schopný niesť jadrové zbrane. Postavených bolo 473 kusov ako model NA-187 a NA-203.
  • QF-86H – 29 kusov F-86H, upravených na cvičné ciele.
  • F-86J – jeden kus F-86A s motorom Orenda, označený ako NA-167. Uvažovaný variant s výkonnejšími kanadskými motormi. Nerealizované.
  • YF-86K – F-86D upravený pre export. Miesto rakiet mal 4 kanóny kalibru 20 mm, zjednodušený systém riadenia paľby. Postavené boli len 2 kusy.
  • F-86K – variant F-86D vyvinutý pre letectvá štátov NATO. Postavených bolo 120 kusov v USA a ďalších 221 postavil taliansky FIAT. Miesto rakiet niesol 4 kanóny kalibru 20 mm, každý so zásobou 132 nábojov.
  • F-86L – upravený F-86D s novou elektronikou a s upraveným kokpitom. 981 prestavaných kusov.

CAC Sabre

Zachovalý CAC Sabre Mk.32 Austrálskeho kráľovského letectva
  • CAC CA-27 Sabre

Canadair Sabre

  • Canadair Sabre Mk.1
  • Canadair Sabre Mk.2
  • Canadair Sabre Mk.3
  • Canadair Sabre Mk.4
  • Canadair Sabre Mk.5
  • Canadair Sabre Mk.6

Používatelia

Bývalí používatelia lietadiel F-86 Sabre
F-86F-30-NA Sabre v službách argentínskeho letectva

Špecifikácie (F-86F-40-NA)

Kokpit lietadla F-86

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Dĺžka: 11,30 m
  • Rozpätie krídel: 11,91 m
  • Výška: 4,29 m
  • Plocha krídel: 29,12 m²
  • Hmotnosť prázdneho lietadla: 5 046 kg
  • Vzletová hmotnosť: 6 894 kg
  • Maximálna vzletová hmotnosť: 8 234 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × prúdový motor General Electric J47-GE-27 s ťahom 26,289 kN

Výkony

  • Maximálna rýchlosť: 1 106 km/h (na úrovni hladiny mora)
  • Pádová rýchlosť: 200 km/h
  • Dolet: 2 454 km
  • Dostup: 15 118 m
  • Stúpavosť: 45,72 m/s (na úrovni hladiny mora)
  • Plošné zaťaženie: 236,7 kg/m²
  • Ťah/hmotnosť: 0,42
  • Dojazd pri pristátí: 710 m
  • Čas vystúpania do určitej výšky: 5 minút a 12 sekúnd do výšky 9 144 m

Výzbroj

  • guľomet M3 Browning kalibru 12,7 mm s celkovou zásobou 1 800 nábojov
  • až 900 kg bômb, napalmu, neriadených striel. Lietadlo malo štyri závesníky. Dva z nich boli určené pre prídavné palivové nádrže alebo taktické jadrové bomby.

Pozri aj

Iné projekty

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku North American F-86 Sabre na českej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o North American F-86 Sabre





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk