A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Do 335 Pfeil | |
Typ | Ťažký stíhač, bombardér |
---|---|
Výrobca | Dornier Flugzeugwerke |
Prvý let | október 1943 |
Zavedený | 1944 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Luftwaffe |
Vyrobených | 38 |
Dornier Do 355 Pfeil („Šíp“) bolo nemecké ťažké stíhacie lietadlo z konca druhej svetovej vojny. Do služby sa ich ale dostalo iba niekoľko.
Vznik a vývoj
Pôvod lietadla sa dá vystopovať až do doby prvej svetovej vojny, keď Claudius Dornier navrhol mnoho hydroplánov poháňaných motormi v tandeme. Rovnaký spôsob bol použitý pri lietadlách Wal a obrieho Do X. Tento systém je výhodnejší ako pri dvojmotorových lietadlách s motormi na krídlach, pretože motory v tandeme na seba nadväzujú; jeden z nich pôsobí ako „ťažný“ a druhý ako „tlačný“ a možno tak dosiahnuť väčšie rýchlosti, navyše má lietadlo lepšie ťažisko, pri poruche jedného z motorov nedochádza k takému krútiacemu momentu, lietadlo má i menší čelný odpor a dá sa lepšie ovládať.
Projekt a prototyp
V roku 1939 firma Dornier pracovala na projekte veľmi rýchleho bombardéra (P.59) s motormi v tandeme, ale Göring projekt roku 1940 zrušil. V máji roku 1942 Dornier predložil návrh vylepšenej verzie ako P.231 schopnej niesť náklad 1 000 kg bômb. Na jeseň roku 1942 však bolo rozhodnuté, že taký typ nebude potrebný, namiesto toho bolo prehodnotené určenie lietadla na rýchly stíhací bombardér, ale s rovnakým nákresom, s motormi v tandeme, to však zdržalo dodanie prototypu.
Ten po prvýkrát vzlietol na jeseň roku 1943, išlo o mimoriadne mohutný stroj s dvoma motormi DB 603, jedným pred a druhým za kabínou pilota. Zadný motor prenášal výkon cez dlhý hriadeľ na tlačnú vrtuľu za krížovými chvostovými plochami. Vo vnútri trupu bol úložný priestor na bomby. Piloti boli prekvapení rýchlosťou, zrýchlením aj manévrovacími schopnosťami. Napriek tomu, že sa jednalo o dvojmotorové lietadlo, dokázal Do 335 letieť ako jednomotorový stroj. Pri vypnutom prednom motore dokázal udržať ešte stále pomerne vysokú rýchlosť 560 km/h. Nevýhodou však bol zlý zadný výhľad a slabý podvozok pri pristávaní.
Verzie
Prvých desať predsériových D 335A-0 bolo dodaných na testovanie v máji. Tieto stroje mali pancierovanú kabínu a vystreľovacie sedadlo, ktoré sa aktivovalo potom, čo bol odhodený kryt kabíny, horná zvislá chvostová plocha a zadná vrtuľa, dolná zvislá chvostová plocha bola tiež odhoditeľná – to pre prípad núdzového pristátia. Do 335 bolo tiež prvé sériové lietadlo s vystreľovacím sedadlom. Na konci roku sa začala vyrábať verzia A-1 s motormi DB 603E a možnosťou niesť bomby alebo prídavné nádrže pod krídlami, malo sa vyrábať aj prieskumná verzia A-4. V rovnakom čase vznikol dvojmiestny nočný stíhač A-6 s radarom a cvičné A-10 a A-12 s dvojitým riadením, stihli sa vyrobiť aj dva prototypy ťažšej verzie B. Na konci vojny sa pripravovali rôzne modifikácie lietadiel (napr. väčšie rozpätie a pod.) ako spojenie dvoch trupov (Do 635) alebo verzia s výkonnejšími motormi (Do 435). Celkom sa vyrobilo okolo 90 lietadiel, ale žiadne nebolo vyskúšané v boji. Francúzsky stíhací pilot v službách RAF Pierre Clostermann v svojej knihe „Veľký Cirkus“ popisoval bojové stretnutie svojho Tempestu s Do 335 v apríli 1945. Keďže Pfeil bol pravdepodobne len na skúšobnom lete bez munície, nemecký pilot sa ihneď po spozorovaní Clostermannovho Tempestu rozhodol pre únik, k žiadnemu zostrelu nedošlo. Clostermann totiž predpokladal, že ak by v takej veľkej rýchlosti vystrelil zo svojich kanónov, ich spätný náraz by mu utrhol krídla.[1]
Špecifikácia (Do 335A-0)
Technické údaje
- Posádka: 1
- Dĺžka: 13,85 m
- Rozpätie: 13,8 m
- Výška: 4,55 m
- Hmotnosť (prázdne): 5 210 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 8 890 kg
- Pohonná jednotka: 2 × 12 valcový radový motor DB 603A, každý s výkonom 1 290 kW
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 765 km/h
- Cestovná rýchlosť: 681 km/h (pre verziu A-1)
- Maximálna rýchlosť s tlačným motorom: 560 km/h
- Bojový dolet: 1 160 km
- Dostup: 11 400 m
Výzbroj
Referencie
- ↑ Clostermann, P., 2013: Velký cirkus. Naše vojsko, Praha, 344 s.
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Dornier Do 335 Pfeil na českej Wikipédii.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Dornier Do 335
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Aero A.100
Aiči B7A
Aiči D1A
Aiči D3A
Aiči E13A
Aiči E16A
Arado Ar 196
Arado Ar 234
Arado Ar 96
Avia B.135
Avia B.35
Avia B.534
Avro Lancaster
Avro York
Bücker Bü 133
Bachem Ba 349
Bell P-39 Airacobra
Bell P-59 Airacomet
Bell P-63 Kingcobra
Boeing B-17 Flying Fortress
Boeing B-29 Superfortress
Boulton Paul Defiant
Brewster F2A Buffalo
Consolidated B-24 Liberator
Consolidated PBY Catalina
Curtiss P-36 Hawk
Curtiss P-40 Warhawk
Curtiss SB2C Helldiver
Curtiss SBC Helldiver
De Havilland Mosquito
De Havilland Tiger Moth
De Havilland Vampire
DFS 228
Dornier Do 17
Dornier Do 335
Douglas A-20
Douglas A-26 Invader
Douglas C-47 Skytrain
Douglas SBD Dauntless
Douglas TBD Devastator
Fairey Swordfish
Fieseler Fi 156
Focke-Achgelis Fa 223
Focke-Wulf Fw 190
Focke-Wulf Fw 200
Focke-Wulf Ta 152
Focke-Wulf Ta 154
Gloster Meteor
Grumman F4F Wildcat
Grumman F6F Hellcat
Grumman TBF Avenger
Grumman XF5F Skyrocket
Hawker Hurricane
Hawker Tempest
Hawker Typhoon
Heinkel He 111
Heinkel He 112
Heinkel He 162
Heinkel He 176
Heinkel He 177
Heinkel He 178
Henschel Hs 123
Iliušin Il-2
Iliušin Il-4
Jakovlev Jak-1
Jakovlev Jak-3
Jakovlev Jak-7
Jakovlev Jak-9
Jokosuka D4Y
Jokosuka MXY-7
Jokosuka MXY7
Junkers Ju 287
Junkers Ju 322
Junkers Ju 52
Junkers Ju 87
Junkers Ju 88
Junkers Ju 90
Kawasaki Ki-100
Kawasaki Ki-102
Kawasaki Ki-45
Kawasaki Ki-60
Kawasaki Ki-61
Lavočkin-Gorbunov-Gudkov LaGG-3
Lavočkin La-5
Lavočkin La-7
Lockheed P-38 Lightning
Messerschmitt Bf 109
Messerschmitt Bf 110
Messerschmitt Me 163
Messerschmitt Me 210
Messerschmitt Me 262
Messerschmitt Me 263
Messerschmitt Me 264
Messerschmitt Me 323
Messerschmitt Me 410
Micubiši A5M
Micubiši A6M Zero
Micubiši A7M
Micubiši Ki-67
Mikojan-Gurevič DIS
Mikojan-Gurevič MiG-1
Mikojan-Gurevič MiG-3
Nakadžima A6M2-N
Nakadžima Ki-43
Northrop P-61 Black Widow
North American B-25 Mitchell
North American P-51 Mustang
Petľakov Pe-2
Polikarpov I-15
Polikarpov I-153
Polikarpov I-16
Polikarpov Po-2
PZL P.11
Republic P-47 Thunderbolt
Rikugun Ki-93
Siebel Si 204
Suchoj Su-2
Supermarine Seafire
Supermarine Spitfire
Supermarine Type 224
Tomaševič I-110
Tupolev SB-2
Tupolev TB-3
Vickers Wellington
Vought F4U Corsair
Vought OS2U Kingfisher
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk