A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Električková doprava v Čenstochovej | |
![]() Električka Pesa Twist na linke 3 | |
Základné údaje | |
---|---|
Štát | ![]() |
Mesto | Čenstochová |
Prevádzkovateľ | MPK Częstochowa |
Zahájenie prevádzky | 8. marca 1959 |
Infraštruktúra | |
Prevádzková dĺžka tratí | 14,8 km |
Rozchod koľaje | 1435 mm |
Napätie | - 600 V DC |
Počet zastávok | 34 |
Vozovne | vozovňa v ulici Źródlana |
Prevádzka | |
Počet liniek | 3 |
Počet vozňov | 43 |
Mapa siete | |
![]() Mapa električkovej siete v roku 2012 | |
![]() |
Električková doprava v Čenstochovej je druhý najmladší električkový systém v Poľsku. Prvá električková trať bola sprevádzkovaná v roku 1959, hoci prvé plány na zavedenie električiek v meste možno datovať už do roku 1897.[1]
História
Prvá trať, otvorená 8. marca 1959, mala dĺžku 7,1 km, rozchod koľají 1435 mm a viedla od dnešnej ulice Jána Pavla II. cez nádražie v Rakowe do obratiska električiek Kucelin. V júli toho istého roku nasledovala jednokoľajová odbočka[2] od železničnej stanice do Starého Rakowa s dĺžkou 1,5 km, na ktorej bola zastavená prevádzka v auguste 1971. Niekoľko mesiacov predtým, v januári 1971, bola predĺžená hlavná trať po ulici Armii Krajowej, k jej ďalšiemu predlžovaniu došlo ešte v októbri 1983 (do obratiska Kiedrzyńska) av januári 1984 do koncového obratiska Fieldorfa-Nila.[3] V prevádzke boli dve linky, č. 1 Fieldorfa-Nila – Kucelin a č. 2 Fieldorfa-Nila – Raków-Dworzec PKP. Celková dĺžka tratí s krátkou odbočkou k rakovskému nádražiu dosiahla 10,2 km.
V roku 2010 začala výstavba nového úseku cez Błeszno do Rakowa, ktorý odbočuje z existujúcej trati pri zastávke Estakada a ktorý meria 4,5 km. Obratisko sa nachádza pri štadióne futbalového klubu Raków Częstochowa. Trať bola sprevádzkovaná 3. septembra 2012 a vedie po nej nová linka č. 3 Fieldorfa-Nila – Stadion Raków.[4] Celková dĺžka siete tak dosiahla 14,7 km.[5]
Linky
Linka | Mapa | Trasa | Dĺžka |
---|---|---|---|
1 | ![]() |
Fieldorfa-Nila ↔ Kucelin-Szpital | 10,0 km |
![]() |
Raków Dworzec PKP → Fieldorfa-Nila | 8,3 km | |
2 | ![]() |
Fieldorfa-Nila → Raków Dworzec PKP | |
3 | ![]() |
Fieldorfa-Nila ↔ Stadion Raków | 11,7 km |
Vozňový park
Obrázok | Typ | Roky výroby | Počet vozidiel | ![]() |
![]() |
---|---|---|---|---|---|
![]() |
Konstal 4N1+4ND1 | 1958,1955 | 1+1[6] | ![]() |
![]() |
![]() |
Konstal 102Na | 1971 | 1[6] | ![]() |
![]() |
![]() |
Konstal 105Na | 1975 − 1990 | 26 | ![]() |
![]() |
![]() |
Pesa 129Nb Twist | 2012 | 7[7] | ![]() |
![]() |
![]() |
2020 | 10[8] | ![]() |
![]() |
Referencie
- ↑ WÓJCIK, Dominik. Częstochowianie 55 lat jeżdżą tramwajami . ZDG TOR Sp. z o.o., 2014-03-07, . Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ HAŁADYJ, Tomasz. 50 lat temu w Częstochowie uruchomiono tramwaje . Gazeta.pl, 2009-03-06, . Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ PRUCIAK, Konrad; KARLIKOWSKI, Janusz; LAMCH, Rafał. Zarys historii komunikacji miejskiej w Częstochowie. . (po poľsky)
- ↑ Rusza nowa linia tramwajowa. Historyczny dzień w Częstochowie! . WCzęstochowie, 2012-08-31, . Dostupné online. Archivované 2012-09-05 z originálu. (po poľsky)
- ↑ BANET, Krystian; SZARATA, Andrzej. Kształtowanie optymalnego systemu miejskiego transportu zbiorowego w miastach średniej wielkości na przykładzie Częstochowy. Transport Miejski i Regionalny (Krakov: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej), 2017, čís. 11/2017, s. 23-30. Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ a b Historická električka
- ↑ HAŁADYJ, Tomasz. Przyjechał siódmy twist. MPK ma już komplet zamówionych tramwajów . Gazeta.pl Częstochowa, . Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ Wyborcza.pl . czestochowa.wyborcza.pl, . Dostupné online.
Literatúra
- BANET, Krystian; SZARATA, Andrzej. Kształtowanie optymalnego systemu miejskiego transportu zbiorowego w miastach średniej wielkości na przykładzie Częstochowy. Transport Miejski i Regionalny (Krakov: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej), 2017, čís. 11/2017, s. 23-30. Dostupné online. (po poľsky)
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Električková doprava v Čenstochovej
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tramvajová doprava v Čenstochové na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk