Električková doprava v Čenstochovej - Biblioteka.sk

Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Električková doprava v Čenstochovej
 ...
Električková doprava v Čenstochovej
Električka Pesa Twist na linke 3
Električka Pesa Twist na linke 3
Základné údaje
ŠtátPoľsko Poľsko
MestoČenstochová
PrevádzkovateľMPK Częstochowa
Zahájenie prevádzky8. marca 1959
Infraštruktúra
Prevádzková dĺžka tratí14,8 km
Rozchod koľaje1435 mm
Napätie- 600 V DC
Počet zastávok34
Vozovnevozovňa v ulici Źródlana
Prevádzka
Počet liniek3
Počet vozňov43
Mapa siete
Mapa električkovej siete v roku 2012
Mapa električkovej siete v roku 2012
Logo Wikimedia Commons multimediální obsah na Commons

Električková doprava v Čenstochovej je druhý najmladší električkový systém v Poľsku. Prvá električková trať bola sprevádzkovaná v roku 1959, hoci prvé plány na zavedenie električiek v meste možno datovať už do roku 1897.[1]

História

Prvá trať, otvorená 8. marca 1959, mala dĺžku 7,1 km, rozchod koľají 1435 mm a viedla od dnešnej ulice Jána Pavla II. cez nádražie v Rakowe do obratiska električiek Kucelin. V júli toho istého roku nasledovala jednokoľajová odbočka[2] od železničnej stanice do Starého Rakowa s dĺžkou 1,5 km, na ktorej bola zastavená prevádzka v auguste 1971. Niekoľko mesiacov predtým, v januári 1971, bola predĺžená hlavná trať po ulici Armii Krajowej, k jej ďalšiemu predlžovaniu došlo ešte v októbri 1983 (do obratiska Kiedrzyńska) av januári 1984 do koncového obratiska Fieldorfa-Nila.[3] V prevádzke boli dve linky, č. 1 Fieldorfa-Nila – Kucelin a č. 2 Fieldorfa-Nila – Raków-Dworzec PKP. Celková dĺžka tratí s krátkou odbočkou k rakovskému nádražiu dosiahla 10,2 km.

V roku 2010 začala výstavba nového úseku cez Błeszno do Rakowa, ktorý odbočuje z existujúcej trati pri zastávke Estakada a ktorý meria 4,5 km. Obratisko sa nachádza pri štadióne futbalového klubu Raków Częstochowa. Trať bola sprevádzkovaná 3. septembra 2012 a vedie po nej nová linka č. 3 Fieldorfa-Nila – Stadion Raków.[4] Celková dĺžka siete tak dosiahla 14,7 km.[5]

Linky

Linka Mapa Trasa Dĺžka
1 Fieldorfa-Nila ↔ Kucelin-Szpital 10,0 km
Raków Dworzec PKP → Fieldorfa-Nila 8,3 km
2 Fieldorfa-Nila → Raków Dworzec PKP
3 Fieldorfa-Nila ↔ Stadion Raków 11,7 km

Vozňový park

Obrázok Typ Roky výroby Počet vozidiel
Konstal 4N1+4ND1 1958,1955 1+1[6]
Konstal 102Na 1971 1[6]
Konstal 105Na 1975 − 1990 26
Pesa 129Nb Twist 2012 7[7]
2020 10[8]

Referencie

  1. WÓJCIK, Dominik. Częstochowianie 55 lat jeżdżą tramwajami . ZDG TOR Sp. z o.o., 2014-03-07, . Dostupné online. (po poľsky)
  2. HAŁADYJ, Tomasz. 50 lat temu w Częstochowie uruchomiono tramwaje . Gazeta.pl, 2009-03-06, . Dostupné online. (po poľsky)
  3. PRUCIAK, Konrad; KARLIKOWSKI, Janusz; LAMCH, Rafał. Zarys historii komunikacji miejskiej w Częstochowie. . (po poľsky)
  4. Rusza nowa linia tramwajowa. Historyczny dzień w Częstochowie! . WCzęstochowie, 2012-08-31, . Dostupné online. Archivované 2012-09-05 z originálu. (po poľsky)
  5. BANET, Krystian; SZARATA, Andrzej. Kształtowanie optymalnego systemu miejskiego transportu zbiorowego w miastach średniej wielkości na przykładzie Częstochowy. Transport Miejski i Regionalny (Krakov: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej), 2017, čís. 11/2017, s. 23-30. Dostupné online. (po poľsky)
  6. a b Historická električka
  7. HAŁADYJ, Tomasz. Przyjechał siódmy twist. MPK ma już komplet zamówionych tramwajów . Gazeta.pl Częstochowa, . Dostupné online. (po poľsky)
  8. Wyborcza.pl . czestochowa.wyborcza.pl, . Dostupné online.

Literatúra

  • BANET, Krystian; SZARATA, Andrzej. Kształtowanie optymalnego systemu miejskiego transportu zbiorowego w miastach średniej wielkości na przykładzie Częstochowy. Transport Miejski i Regionalny (Krakov: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej), 2017, čís. 11/2017, s. 23-30. Dostupné online. (po poľsky)

Iné projekty

Zdroj

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.






Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk