A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Električková doprava v Štetíne | |
![]() Čiastočne nízkopodlažná električka Moderus Beta v Štetíne | |
Základné údaje | |
---|---|
Štát | ![]() |
Mesto | Štetín |
Prevádzkovateľ | Tramwaje Szczecińskie |
Súčasť IDS | Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego |
Zahájenie prevádzky | 23. augusta 1879 |
Zahájenie elektrickej prevádzky | 1896 |
Trakcia | 1879 – 1900 konská od 1900 elektrická |
Infraštruktúra | |
Prevádzková dĺžka tratí | 64 km |
Rozchod koľaje | 1 435 mm |
Napätie | 600 V DC |
Počet zastávok | 98 |
Vozovne | vozovňa Golęcin vozovňa Pogodno |
Prevádzka | |
Počet liniek | 12 |
Dĺžka liniek | 112,77 km |
Počet vozňov | 199 |
Mapa siete | |
![]() Schéma električkovej siete v Štetíne | |
Oficiálni web | |
![]() |
Električková doprava v Štetíne je tvorená traťami o celkovej dĺžke 64 km, rozchod koľaje je normálny (1 435 mm). V januári 2018 tu bolo v prevádzke 12 denných liniek (nočné boli zrušené v roku 1996) a jedna linka turistická (č. 0, v prevádzke iba v nedeľu v letnej sezóne), na ktorej sú vypravované historické vozidlá; celková dĺžka liniek predstavovala 112,7 km. Električky sú deponované v dvoch vozovniach. Prevádzkovateľom je spoločnosť Tramwaje Szczecińskie.
V máju 2020 tvorilo vozňový park 199 električiek. Z veľkej časti ide o vozne česko-slovenskej výroby, kĺbové Tatra KT4D a štandardné Tatra T6A2D, ktoré boli v rokoch 2006 až 2013 zakúpené ako ojazdené z Berlína (celkom 152 vozňov).
Prvá električková trať bola v Štetíne sprevádzkovaná 23. augusta 1879, vtedy ale išlo o konskú električku. Električková sieť sa postupne rozvíjala a medzi rokmi 1896 a 1900 bola celá elektrifikovaná. V roku 1973 boli zrušené niektoré trate v centre mesta (námestie Dohody, aleja Poľskej armády, ulica Jagellonská, ulica Ochrancov Stalingradu). Neskôr pribúdali trate na samostatných telesách (aleja Varšavských hrdinov, ulica Boleslava Krivoústého). V roku 2015 bol sprevádzkovaný prvý úsek električkovej rýchlodráhy.[1]
História
Konská električka
Dňa 21. októbra 1872 dostal Johannes Büssing koncesiu k stavbe a prevádzkovanie koľajovej pouličnej dráhy ťahanej koňmi – konskej električky. V roku 1879 založil električkovou spoločnosť Stettiner Straßen-Eisenbahn Gesellschaftrachtenverkehr (slovensky Štetínska spoločnosť pouličných železničných dráh).
Dňa 23. augusta 1879 bola v Štetíne sprevádzkovaná prvá linka konskej električky. Trať viedla z dnešného Gałczyńského námestia k ulici Staszica. Po začatí prevádzky bolo k dispozícii 16 vozňov. Dňa 16. októbra toho istého roku bola uvedená do prevádzky trať z ulice Wiszesława do ulice Potulickej. Električky boli deponované vo vozovni v ulici Skargi, kde sa nachádzali aj stajne. Ďalšie nové úseky vznikli v roku 1886: električky začali jazdiť z hlavnej stanice do ulice Chmielewskiého a z ulice Wyszyńskiého do ulice Bulwar Piastowski. Boli vybudované ďalšie tri vozovne, a to v uliciach Dębogórskej, Dubois a Kolumba.[2]
V roku 1870 jazdili električky na troch linkách (dnešné názvy):
- Bolinko – Staromlynská – Dworzec Główny – Pogodna
- Potulicka – Brama Portowa – Grabow – Wiszesława
- Wojska Polskiego – Wyszyńskiego – Bulwar Piastowski
Elektrické električky do roku 1945
Električková sieť bola medzi rokmi 1896 a 1900 elektrifikovaná. Elektrický prúd bol odoberá z mestských elektrární Pomorzany, Staré Mesto a z elektrárne na ulici Gdanskej.
Vedenie liniek v roku 1905[3] (v zátvorkách súčasné názvy):
- 1 Westend (zľakne) – Lastadie (Łasztownia) (farba žltá)
- 2 Berliner Tor (Brama Portowa) – Zentralfriedhof (Cmentarz Centralny) (farba šedá)
- 3 Nemitz (Niemierzyn) – Hauptbahnhof (Dworzec Główny) (farba oranžová)
- 4 Pommerensdorf (Pomorzany) – Arndtplatz (pl. Szarych Szeregów) (farba zelená)
- 5 Alleestr. (Wawrzyniaka) – Turnerstr. (Jagiellońska) – Unterwiek (Jana z Kolna) (farba modrá)
- 6 Hauptbahnhof – Zabelsdorf (Niebuszewo) (farba biela)
- 7 Frauendorf (Golęcino) – Bellevue (Potulicka) (farba červená)
Vozovňa v ulici Dębogórskej ukončila prevádzku v roku 1898; pre elektrickú električku boli novo vystavané vozovne Niemierzyn v ulici Niemierzyńskej a Golęcin v ulici Wiszesława. V roku 1903 boli sprevádzkované nové trate cez Dlhý most až k ulici Energetikov a cez most Kłodno k ulici Wendy na riečnom ostrove Łasztownia. V roku 1927 bola začatá prevádzka električiek na letisko Dąbie. Trať viedla cez 4 mosty: Dlhý, Prístavný, na rieke Regaliczka (v súčasnej dobe neexistuje) a Colný. Bola to prvá električková trať v pravobrežnej časti mesta. Sieť bola postupne rozširovaná do nových štvrtí. V roku 1934 bola otvorená vozovňa Pogodno.[4]
Vedenie liniek v roku 1929[5] (v zátvorkách súčasné názvy):
- 1 Rennbahn (Tor kolársky) – Flughafen (Lotnisko)
- 2 Berliner Tor (Brama Portowa) – Wendorf (Słowieńsko)
- 3 Pommerensdorf (Pomorzany) – Eckerberger Wald (Las Arkoński)
- 4 Hauptbahnhof (Dworzec Główny) – Krankenhaus (Szpital)
- 5 Braunsfelde (Pogodno) – Dunzig (Duńczyca)
- 6 Hauptbahnhof (Dworzec Główny) – Bahnhof Zabelsdorf (Dworzec Niebuszewo)
- 7 Bellevue (Potulicka) – Frauendorf (Golęcino)
- 8 Schinkelplatz (plac Kościuszki) – Grabowerstrasse
V roku 1943 dosiahla električková sieť dĺžky 50,3 km, a za tento rok bolo elektrickými električkami prepravených 58,8 miliónov cestujúcich.
Obdobie 1945 – 1956
Druhá svetová vojna zničila časť dopravnej infraštruktúry, vrátane tej električkovej (zničené bolo okolo 45% tratí, 75% trolejového vedenia a 50% vozňového parku). Pravidelná prevádzka sa začala 12. augusta 1945 na trati spájajúcej námestie Prístavnej brány a vozovňu Niemierzyn. Zrušené boli električkové trate v uliciach Rayskiého, Staszica, Plater, Wendy a na Colnom moste. Vznikla nová firma Tramwaje i Autobusy Miasta Szczecina (slovensky Električky a autobusy mesta Štetína), ktorá začala od roku 1950 používať názov Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (slovensky Mestský dopravný podnik v Štetíne).
Vedenie liniek v roku 1946[6]:
- 1 Wojska Polskiego – Brama Portowa
- 3 Las Arkoński – Dworzec Główny
- 4 Matejki – pl. Kościuszki
- 6 Gocław – Lubeckiego
- 7 Hutnicza – Mickiewicza
Vedenie liniek v roku 1948:
- 1 Zajezdnia Pogodno – Wojska Polskiego – Brama Portowa
- 2 Kołłątaja – Dworzec Niebuszewo
- 3 Pomorzany – Las Arkoński
- 4 Powstańców Wlkp. -Dworzec Główny
- 5 Lubeckiego – Ku Słońcu
- 6 Gocław – Lubeckiego
- 7 Żołnierska – Jana z Kolna
Obdobie 1956 – 1989


Vedenie liniek v roku 1964[6]:
- 1 Głębokie – Wojska Polskiego – Brama Portowa – Potulicka
- 2 Dworzec Niebuszewo – Wyzwolenia – Brama Portowa – Wyszyńskiego – Gdańska – Basen Kaszubski
- 3 Pomorzany – Las Arkoński
- 4 Pomorzany – pl. Kościuszki – Piłsudskiego – Brama Portowa – Dworzec Główny
- 5 Krzekowo – Mickiewicza – Jagiellońska – Obrońców Stalingradu – Matejki – Stocznia Szczecińska – Stocznia Remontowa
- 6 Gocław – Dworcowa
- 7 Krzekowo – Mickiewicza – Jagiellońska – Obrońców Stalingradu – Wyszaka – Stocznia Szczecińska
- 8 Gumieńce – Brama Portowa – Gdańska – Basen Kaszubski
- 9 zájazdnom Pogodna – Wojska Polskiego – Potulicka
V roku 1967 sa v Štetíne odohrala najhoršia električková nehoda v dejinách Poľska – súprava električiek Konstal 4N a dvoch vlečných vozňov na linke 6 pri jazde v ulici Wyszaka vykoľajila a prevrátila sa. Bilancia tejto nehody bola tragická: 15 ľudí zahynulo, ťažko zranených bolo 42, ľahko 100.[7] Rovnako ako v iných mestách, ktorými bol napríklad Gdansk alebo Vroclav, aj v Štetíne sa ozývali hlasy požadujúce zrušenie električkovej dopravy v centre mesta. V roku 1973 boli zrušené trate v uliciach Jagelonskej (aleja Poľskej armády – aleja Piastovcov) a Ochrancov Stalingradu (súčasná ulica Bałuki), v aleji Poľskej armády (Leninovo námestie, súčasné námestie Szarych Szeregów – námestie Víťazstva) a na námestí Dohody. Pravidelná prevádzka začala na nových úsekoch tratí v aleji Varšavských hrdinov a v ulice Boleslava Krivoústého. V roku 1976 bol názov spoločnosti Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zmenený na Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (slovenský Vojvodský podnik mestskej hromadnej dopravy).[8]
Vedenie liniek v roku 1988:
- 1 Głębokie – Stocznia Szczecińska
- 2 Dworzec Niebuszewo – Basen Górniczy
- 3 Las Arkoński – Pomorzany
- 4 Pomorzany – Potulicka
- 5 Krzekowo – Ludowa
- 6 Gocław – Pomorzany
- 7 Krzekowo – Basen Górniczy
- 8 Gumieńce – Basen Górniczy
- 9 Głębokie – Potulicka
- 10 Gocław – Potulicka
- 11 Ludowa – Pomorzany
- 12 Dworzec Niebuszewo – Pomorzany
Obdobie 1989 – 2009

Dňa 30. apríla 1991 prevzal električkovú prevádzku Miejski Zakład Komunikacyjny (slovenský Mestský dopravný podnik). V roku 1996 bola ukončená prevádzka starých dvojnápravových električiek Konstal 4N a vozňový park bol doplnený šestinápravovými električkami Düwag GT6 z Düsseldorfu. V roku 2001 bol uvedený do prevádzky prvý vozeň Konstal 105Ng/S. Od roku 2001 sú tiež v prevádzke električky Konstal 105N2k/S/2000. Prvý vlečný vozeň Konstal 105N2k/D/2000 bol do pravidelnej prevádzky zaradený v roku 2007. V rovnakom roku boli vyradené z prevádzky všetky zvyšné dvojčlánkové električky Konstal 102Na. V rokoch 2006 – 2008 zakúpil podnik celkom 53 vyradených berlínskych električiek Tatra KT4Dt (21 kusov) a Tatra T6A2D (32 kusy). V roku 2008 bola zmodernizovaná prvá štetínska električka 105Na na typ Moderus Alfa.
Vedenie liniek v roku 2008:[9]
- 1 Głębokie – Potulicka
- 2 Dworzec Niebuszewo – Basen Górniczy
- 3 Las Arkoński – Pomorzany
- 4 Pomorzany – Potulicka
- 5 Krzekowo – Stocznia Szczecińska
- 6 Gocław – Pomorzany
- 7 Krzekowo – Basen Górniczy
- 8 Gumieńce – Basen Górniczy
- 9 Głębokie – Potulicka
- 11 Ludowa – Pomorzany
- 12 Dworzec Niebuszewo – Pomorzany
Po roku 2009
V roku 2009 bol názov spoločnosti Miejski Zakład Komunikacyjny zmenený na Tramway Szczecińskie (slovenský Štetínske električky). V roku 2010 bola do Štetína dodaná prvá z 6 objednaných nízkopodlažných električiek Pesa 120NaS, ktorých dodávky prebiehali do roku 2011. V rokoch 2010 – 2014 sa objavili tiež české električky typu Tatra KT4Dt, ktoré boli nadobudnuté ako ojazdené z Berlína. V rokoch 2013 – 2014 sa vozňový park rozšíril o ďalšie 22 vozidlá typu Pesa 120NaS2. V roku 2014 sa v prevádzke prvýkrát objavila čiastočne nízkopodlažná novostavba vozňa Moderus Beta MF15AC. Dňa 29. augusta 2015 bola po dlhej dobe opäť otvorená nová trať Basen Górnicza – Turkusowa. Väčšina vozňov 105N a 105Na bola z bežnej prevádzky odstavená, po roku 2017 zostala v prevádzke jediná dvojica modernizovaných električiek 105Na.
Linkové vedenie
Infraštruktúra
Vozovne
Počas histórie existovalo v Štetíne celkom 8 vozovni; niektoré z nich boli zbúrané, iné zase zmenili svoj účel.
Od roku 1994 fungujú tri vozovne, z ktorých bola vozovňa Niemierzyn v roku 2010 zmenená na múzeum.
Dnesné vozovne
Bývalé a zaniknuté vozovne
- Vozovňa Niemierzyn (múzeum)
- Vozovňa v ulici Krzysztofa Kolumba (čiastočne zachovaná)
- Vozovňa v ulici Piotra Skargi (čiastočne zachovaná)
- Vozovňa v ulici Dębogórskej (vozovňa koňky, neudržiavaná)
- Vozovňa v ulici Dubois (vozovňa koňky, neudržiavaná)
Vozňový park
V osobnej prevádzke boli v máju 2020 nasledujúce typy električiek:
Snímka | Typ | Prevádzka od | Počet |
---|---|---|---|
![]() |
Konstal 105Ng/2015 | 2000 | 12 |
![]() |
Konstal 105N2k/S/2000 | 2001 | 14 |
![]() |
Protram 105N2k/D/2000 | 2007 | 6 |
![]() |
Tatra KT4DTM | 2006 | 73 |
![]() |
Tatra T6A2D | 2008 | 52 |
![]() |
Moderus Alfa HF09 | 2008 | 2 |
Moderus Alfa HF10AC | 2011 | 12 | |
Pesa 120NaS | 2011 | 6 | |
![]() |
Pesa 120NaS2 | 2013 | 22 |
![]() |
Moderus Beta MF15AC | 2014 | 2 |
Referencie
- ↑ Budowa SST zakończona . Transportpubliczny.pl, 2015-04-16, . Dostupné online.
- ↑ Tramwajem na lotnisko . miasta.gazeta.pl, 2004-05-12, . Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ Tramwaje w Szczecinie. Historyja ulicznego omnibusu z lat 1879–2017 we trzynastu księgach prozą . . S. 25. Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ Zajezdnia Pogodno . mkm.szczecin.pl, . Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ Szmuciński, S. 40
- ↑ a b Jacek Kalicki; Andreas Jüttemann. Straßenbahnen in Szczecin (Stettin) Linienchronik und Verkehrswege . berlin.bahninfo.de, . Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ Największa katastrofa tramwajowa w historii Polski wydarzyła się w Szczecinie. 48 rocznica . http://szczecin.wyborcza.pl, cit. 2018-12-24. Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ ŚWIATOWY, Janusz. Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej online. mkm.szczecin.pl, 2007-09-16, cit. 2018-12-24. Dostupné online. (po poľsky)
- ↑ Szmuciński, S. 227
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tramvajová doprava ve Štětíně na českej Wikipédii.
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
Iné projektyupraviť | upraviť zdroj
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Električková doprava v Štetíne
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk