Električková doprava v Elblągu - Biblioteka.sk

Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Električková doprava v Elblągu
Električková doprava v Elblągu
Električka typu 121N
Električka typu 121N
Základné údaje
ŠtátPoľsko Poľsko
MestoElbląg
PrevádzkovateľTramwaje Elbląskie
Zahájenie prevádzky22. novembra 1895
Infraštruktúra
Rozchod koľaje1 000 mm
Napätie- 600 V DC
Prevádzka
Počet liniek5
Počet vozňov32
Mapa siete
Sieť v roku 2008
Sieť v roku 2008
Logo Wikimedia Commons multimediální obsah na Commons

V severopoľskom meste Elbląg je v prevádzke električková doprava. Na električkovej sieti s dĺžkou približne 18,4 km jazdí dnes päť pravidelných liniek v celkovej dĺžke 32 km. Električková sieť je úzkorozchodná, rozchod koľají je 1 000 mm.

História

V Elblągu začali jazdiť električky v roku 1895. V tomto roku boli sprevádzkované prvé dve linky elektrických električiek, ktoré spájali mestské štvrte so stredom mesta. V nasledujúcich rokoch sa električková doprava rozvíjala, zastavila ju až druhá svetová vojna, respektíve jej koniec, kedy bolo kobercovým bombardovaním spojencov zničených 60% mesta.

Po skončení bojov v roku 1945 boli znovusprevádzkované tri linky o dĺžke 15 km. V 60. rokoch 20. storočia bolo v Elblągu, podobne ako v mnohých iných, nielen poľských mestách, rozhodnuté o likvidácii električkovej dopravy a jej nahradenie dopravou autobusovou. Ropná kríza v 70. rokoch však tieto plány prekazila. Ešte predtým bola ale zrušená električková trať do Sadyba o dĺžke 2 km. Prvé predĺženie po mnohých rokoch nastalo v roku 1986, kedy bola sprevádzkovaná nová, približne 1,5 km dlhá trať do sídliska Zawada na severe mesta. Ďalšie predĺženie na seba nechalo čakať ďalších 16 rokov. V roku 2002 bola uvedená do prevádzky ďalšie trať do Zawady (tentoraz po ulici Płk. Dąbka), ktorá umožňuje rýchlejšie a kvalitnejšie spojenie sídliska s centrom mesta. Zatiaľ posledný nový úsek bol sprevádzkovaný na konci roka 2006, kedy začali električky jazdiť z konečnej Ogólne (tá bola zrušená) do novej slučky Ogólne / Broniewskiego. V blízkej budúcnosti (do roku 2013) sa plánuje postaviť ďalších 15 km nových tratí.

Zaujímavosťou je, že sa v meste zatiaľ hojne vyskytujú jednokoľajové úseky s výhybňami. Nové trate sa však už stavajú ako dvojkoľajové a staré sa skapacitňujú pridaním druhej koľaje.

Vozňový park

Obrázok Typ V prevádzke od Počet
Konstal 805Na 1980 17
Pesa 121N 2006 6
MAN M8C 2013 3
Duewag M8C 2016 3
Spolu 29
Podiel nízkopodlažných vozidiel 31%

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tramvajová doprava v Elblągu na českej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Električková doprava v Elblągu





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk