A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Električková doprava v Elblągu | |
Električka typu 121N | |
Základné údaje | |
---|---|
Štát | ![]() |
Mesto | Elbląg |
Prevádzkovateľ | Tramwaje Elbląskie |
Zahájenie prevádzky | 22. novembra 1895 |
Infraštruktúra | |
Rozchod koľaje | 1 000 mm |
Napätie | - 600 V DC |
Prevádzka | |
Počet liniek | 5 |
Počet vozňov | 32 |
Mapa siete | |
![]() Sieť v roku 2008 | |
![]() |
V severopoľskom meste Elbląg je v prevádzke električková doprava. Na električkovej sieti s dĺžkou približne 18,4 km jazdí dnes päť pravidelných liniek v celkovej dĺžke 32 km. Električková sieť je úzkorozchodná, rozchod koľají je 1 000 mm.
História
V Elblągu začali jazdiť električky v roku 1895. V tomto roku boli sprevádzkované prvé dve linky elektrických električiek, ktoré spájali mestské štvrte so stredom mesta. V nasledujúcich rokoch sa električková doprava rozvíjala, zastavila ju až druhá svetová vojna, respektíve jej koniec, kedy bolo kobercovým bombardovaním spojencov zničených 60% mesta.
Po skončení bojov v roku 1945 boli znovusprevádzkované tri linky o dĺžke 15 km. V 60. rokoch 20. storočia bolo v Elblągu, podobne ako v mnohých iných, nielen poľských mestách, rozhodnuté o likvidácii električkovej dopravy a jej nahradenie dopravou autobusovou. Ropná kríza v 70. rokoch však tieto plány prekazila. Ešte predtým bola ale zrušená električková trať do Sadyba o dĺžke 2 km. Prvé predĺženie po mnohých rokoch nastalo v roku 1986, kedy bola sprevádzkovaná nová, približne 1,5 km dlhá trať do sídliska Zawada na severe mesta. Ďalšie predĺženie na seba nechalo čakať ďalších 16 rokov. V roku 2002 bola uvedená do prevádzky ďalšie trať do Zawady (tentoraz po ulici Płk. Dąbka), ktorá umožňuje rýchlejšie a kvalitnejšie spojenie sídliska s centrom mesta. Zatiaľ posledný nový úsek bol sprevádzkovaný na konci roka 2006, kedy začali električky jazdiť z konečnej Ogólne (tá bola zrušená) do novej slučky Ogólne / Broniewskiego. V blízkej budúcnosti (do roku 2013) sa plánuje postaviť ďalších 15 km nových tratí.
Zaujímavosťou je, že sa v meste zatiaľ hojne vyskytujú jednokoľajové úseky s výhybňami. Nové trate sa však už stavajú ako dvojkoľajové a staré sa skapacitňujú pridaním druhej koľaje.
Vozňový park
Obrázok | Typ | V prevádzke od | ![]() |
Počet |
---|---|---|---|---|
![]() |
Konstal 805Na | 1980 | ![]() |
17 |
![]() |
Pesa 121N | 2006 | ![]() |
6 |
MAN M8C | 2013 | ![]() |
3 | |
![]() |
Duewag M8C | 2016 | ![]() |
3 |
Spolu | 29 | |||
Podiel nízkopodlažných vozidiel | 31% |
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tramvajová doprava v Elblągu na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk