A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ford Probe | |
---|---|
![]() | |
Výrobca | AutoAllince International |
Produkcia | 1989 – 1997 |
Krajina pôvodu | Flat Rock, Michigan, USA |
Predchodca | Ford Capri (Európa) Ford EXP (Severná Amerika) |
Nasledovník | Ford Cougar (Európa) Ford ZX2 (Severná Amerika) |
Usporiadanie | Motor vpredu, predný náhon |
Pozri aj | Mazda MX-6 Mazda 626 |
Ford Probe je športový automobil s karosériou typu kupé, ktorý v rokoch 1989 až 1997 vyrábala automobilka Ford. Ford Probe bol postavený na platforme Mazda G, zachovával si však unikátny dizajn exteriéru aj interiéru. Prístrojová doska a vyklápacie svetlomety pochádzali z Mazdy RX7 FC. Probe bol predávaný celosvetovo ako športové kupé. Na európskom trhu nahrádzal model Capri, zároveň išlo o nástupcu model Ford EXP. Pôvodne mal Probe nahradiť model Mustang, Ford však nakoniec ustúpil kritike, a vyvinul nástupcu Mustangu, ktorý bol v ponuke paralelne s modelom Probe. Rozhodnutie o zastavení výroby modelu Probe prišlo v roku 1997 pretože bol najhoršie predávaným modelom Ford toho roku s predajom len 32 505 vozidiel.[1]
Prvá generácia (1989 – 1992)
Prvá generácia | |
---|---|
Typ karosérie | 2-dverové kupé |
Platforma | Mazda GD |
Motor(y) | 2,2 L 82 kW/110 koní R4 2,2 L Turbo 108 kW/145 koní R4 3,0 L 104 kW/140 koní V6 |
Prevodovka(y) | 4-rýchlostná F-4EAT automatická 5-rýchlostná manuálna |
Rázvor | 2 515 mm |
Dĺžka | 4 496 mm |
Šírka | 1 725 mm 1 740 mm (1988 – 90 GT) 1 735 mm (1991 – 92 GT) |
Výška | 1 316 mm 1 318 mm (1991 – 92 LX) 1 321 mm (1991 – 92 GT) |
Hmotnosť | 1 350 kg |
Prvá generácia Fordu Probe bolo kupé založené na platforme Mazda GD a poháňané 2,2-litrovým 4-valcom SOHC Mazda F2 motorom. Prvá generácia Probe bola založená na sérii automobilových konceptov zo začiatku 80-tych rokov, ktoré bolo možné vidieť vo filmoch ako Sudca Dredd, Návrat do budúcnosti II a Total Recall.
Prvá generácia bola k dispozícii v niekoľkých úrovniach výbavy, ktoré sa líšia v závislosti na trhu. V USA bolo Probe predávané vo výbavách GL, LX a GT.
Motorové špecifikácie
Mazda 2,2 L SOHC 12V R4[2] | |
---|---|
Typ | R4 |
Zdvihový objem | 2 184 cm³ |
Kompresný pomer | 8,6 : 1 |
Riadiaci systém motora | Mazda s portom vstrekovania paliva |
Výkon | 82 kW/110 koní pri 4 700 ot/min |
Krútiaci moment | 180 Nm pri 3 000 ot/min |
Mazda 2,2 L Turbo SOHC 12V R4 [2] | |
---|---|
Typ | R4 |
Zdvihový objem | 2 184 cm³ |
Kompresný pomer | 7,8 : 1 |
Riadiaci systém motora | Mazda s portom vstrekovania paliva |
Výkon | 108 kW/145 koní pri 4 300 ot/min |
Krútiaci moment | 260 Nm pri 3 500 ot/min |
Ford 3,0 L Vulcan OHV 12V V6 [2] | |
---|---|
Typ | V6 |
Zdvihový objem | 2 986 cm³ |
Kompresný pomer | 8,6 : 1 |
Riadiaci systém motora | Ford EEC-IV |
Výkon | 104 kW/140 koní pri 4 800 ot/min |
Krútiaci moment | 220 Nm pri 3 000 ot/min |
Druhá generácia (1993 – 1997)
Druhá generácia | |
---|---|
![]() | |
Produkcia | 1992[3] – 1997 |
Typ karosérie | 2-dverové kupé |
Platforma | Mazda GE |
Prevodovka(y) | 5-rýchlostná G5M manuálna Voliteľnál 4-rýchlostná F-4EAT automatická (Iba 1993, R4 motor) 4-rýchlostná CD4E automatická (1994 – 1997, R4 motor) 4-rýchlostná F-4EAT automatická (V6 motor) |
Rázvor | 1993 – 94: 2 614 mm 1995 – 97: 2 611 mm |
Dĺžka | 1993 – 94: 4 544 mm 1995 – 97 Base: 4 539 mm 1995 – 97 GT: 4 559 mm |
Šírka | 1 773 mm |
Výška | 1 311 mm 1993 – 94 GT: 1 316 mm |
Hmotnosť | 1 313 kg |
Pre modelový rok 1993 sa spojili dizajnové tímy Fordu a Mazdy a vytvorili Probe druhej generácie. Opäť malo nové Probe spoločnú platformu s Mazdou MX-6 a 626. Ford sa sústredil na interiérové a exteriérové úpravy, kým Mazda pripravila motor a podvozok. Po technickej stránke je druhá generácia Fordu Probe na 60 % Mazda a na 40 % Ford. Ford/Mazda tím takisto predĺžil karosériu o 5,08 cm, rozšírili ju o 10,16 cm a znížili hmotnosť o 56 kg. Spolu s radom ďalších vylepšení, Ford priniesol skúsenosti z mnohých dní na trati na rysovaciu dosku, čím vytvorili jedno z najlepšie ovládateľných automobilov na ceste. Základný model dostal nový Mazda 2,0 L 4-valcový motor so 16 ventilmi a s dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov, ktorý vyvíjal výkon 85 kW/115 koní pri 5 500 ot/min a krútiaci moment 168 Nm pri 3 500 ot/min. Model GT bol poháňaný novým 24-ventilovým 2,5 L 6-valcovým motorom Mazda s viacbodovým vstrekovaním, štyrmi vačkovými hriadeľmi a počítačom riadeným nasávaním. Motor V6 vyvíjal výkon 121 kW/164 koní pri 6 000 ot/min a krútiaci moment 211 Nm pri 4 000 ot/min.
Modely
Rok | Model | Motor | Výkon | Krútiaci moment | 0 – 97 km/h | ¼ míle | Max. rýchlosť |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1993 – 1997 | base, SE | 1 991 cm³ FS-DE R4 | 88 kW/118 koní pri 5 500 ot/min | 172 Nm pri 4 500 ot/min | 9,2 s | 16,8[4] | 182 km/h |
1993 – 1997 | GT | 2 497 cm³ KL-DE V6 | 122 kW/164 koní pri 5 600 ot/min | 156 Nm pri 4 000 ot/min | 7,0 s[4] | 15,5 pri 142 km/h[4] | 214 km/h |
1997 | GTS | 2 497 cm³ KL-DE V6 | 122 kW/164 koní pri 5 600 ot/min | 156 Nm pri 4 000 ot/min | 7,1 s[4] | 15,5 pri 142 km/h[4] | 214 km/h |

Referencie
- ↑ Probe History . Performanceprobe.com, 17. marec 1997, . Dostupné online.
- ↑ a b c Ford Probe Specs . performanceprobe.com, . Dostupné online.
- ↑ http://www.ukpoc.co.uk/history.html
- ↑ a b c d e Car and Driver, August 1992, Vol.38 No.2, Pages 32-37
- 3. Kevin Smith. Ford Probe GT. Car and Driver, s. 32–37.
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Ford Probe
Externé odkazy
Automobily značky Ford 1980 – 2023 (európsky trh) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Trieda | 1980 | 1990 | 2000 | 2010 | 2020 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | |||||||
Mini | Ka I | Ka II | Ka III | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malé | Fiesta I | Fiesta II | Fiesta III | Fiesta IV | Fiesta V | Fiesta VI | Fiesta VII | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nižšia stredná | Escort III | Escort IV | Escort V | Escort VI | Escort VII | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orion I | Orion II | Orion III | Orion IV | Focus I Focus RS I |
Focus II Focus RS II |
Focus III | Focus IV | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stredná | Cortina V | Sierra I | Sierra II | Sierra III | Mondeo I | Mondeo II | Mondeo III | Mondeo IV | Mondeo V | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyššia stredná | Granada II | Scorpio I / Granada III | Scorpio II | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Športové / Kupé | Capri | Puma | StreetKa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Probe I | Probe II | Cougar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mini MPV | Fusion | B-Max | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stredné MPV | C-MAX | C-MAX II | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Veľké MPV | S-MAX I | S-MAX II | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Galaxy I | Galaxy II | Galaxy III | Galaxy IV | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SUV | Maverick | Maverick II | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Crossover SUV | Kuga I | Kuga II |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk