A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tatra 613 | |
---|---|
![]() | |
Výrobca | Tatra |
Produkcia | 1969 – 1995 |
Krajina pôvodu | Česko-Slovensko |
Predchodca | Tatra 603 |
Nasledovník | Tatra 700 |
Trieda | vyššia stredná |
Typ karosérie | sedan |
Usporiadanie | motor vzadu, pohon zadných kolies |
Motor(y) | 3,5 L V8 |
Max. rýchlosť | 190 – 230 km/h |
Zrýchlenie
0 – 100 km/h |
11,5 s |
Spotreba
(90/120/mesto) |
14,5 l/100 km |
Prevodovka(y) | 4-stupňová mechanická, neskôr 5-stupňová |
Rázvor | 2 980/3 130 mm |
Dĺžka | 5 000/5 185 mm |
Šírka | 1 800 mm |
Výška | 1 440/1 505 mm |
Hmotnosť | 1 690/1 840 kg |
Kapacita nádrže | 72 l |
Tatra 613 je osobný automobil vyššej triedy, vyrábaný automobilkou Tatra v rokoch 1974 – 1995 ako nástupca druhej generácie Tatry 603. Patrí k automobilovým legendám a je výnimočná ako svojou konštrukciou, tak aj osudom. Je to automobil vyvinutý v Česko-Slovensku ako reprezentačné vozidlo určené hlavne pre najvyšších štátnych úradníkov, ako aj funkcionárov vládnucej totalitnej komunistickej strany. Používali ho prezidenti, členovia vlád a riaditelia štátnych podnikov. Auto sa vyrábalo v pobočnom závode Tatra Příbor v regulovaných malých počtoch a nebolo voľne dostupné, preto bola jeho malosériová výroba s vysokým podielom ručnej práce drahá.
Vývoj
Vo výrobe osobných automobilov priniesla Tatra 613 odklon od dovtedy pre firmu typických aerodynamických karosérií, používaných u vozidiel vyššej triedy od roku 1933, ktoré začala Tatra 77. Koncepcia vzduchom chladeného motora V8 v zadnej časti karosérie však ostala zachovaná. Tatra 613 využila viaceré riešenia podvozkových skupín prototypu Tatra 603X, čomu vďačila spolu s umiestnením motora nad zadnou nápravou za svoje veľmi dobré jazdné vlastnosti.
Karoséria typu T-613 bola dielom renomovanej talianskej firmy Carrozzeria Vignale. Prvé vozy boli karosované priamo v Taliansku a do Česko-Slovenska boli dodané začiatkom roku 1969. Auto sa dostalo do výroby po ukončení vývoja až v roku 1973 a v modernizovanej podobe sa vyrábalo až do roku 1995, kedy bolo nahradené od neho technicky odvodeným posledným osobným vozidlom značky – Tatrou 700. Počas týchto rokov došlo k niekoľkým modernizáciam ako na motore, tak aj v interiéri a na karosérii. Označenia vozidiel sa po modernizácii pochopiteľne menili, tie najdôležitejšie boli T613-2, T613-3, T613-4 a T613-S.
Motor
Tatra 613 bola známa ako rýchle priestranné a pohodlné vozidlo s pružným vzduchom chladeným karburátorovým motorom 2x2 OHC, so zdvihovým objemom 3,5 l a výkonom 168 k, s ktorým jazdila rýchlosťou až 190 km/h. Neskôr sa v malých počtoch objavili aj výkonnejšie motory vyššieho zdvihového objemu a v posledných rokoch výroby aj motory so vstrekovaním paliva a výkonom až 200 k. Tieto vozidlá dosahovali maximálnu rýchlosť až 230 km/h.
Vo vývoji bola úspešne pripravená aj verzia tohoto motora s vodným chladením.
Prevodovka bola najprv 4-stupňová, u posledných verzií 5-stupňová. Karoséria bola u väčšiny vozidiel typu sedan, existovali však aj iné prevedenia (kupé, long s predĺženým rázvorom, dvojmiestne špeciálne vozidlá pre záchranárov a hasičov, sanitky a montážne vozidlá, vozidlá v policajnej úprave, špeciálne prehliadkové kabriolety…).
Jedinečné a svetové bolo technické riešenie umiestnenia diferenciálu v priestore olejovej vane v bloku motora .
Charakteristika
V bežnom prevedení bola T613 otypovaná ako päťmiestna, zadné sedadlá však boli tvarované pre pohodlné sedenie 2 osôb s vyvýšenou strednou časťou sedáku a so sklopiteľnou opierkou. Neskoršie luxusnejšie verzie (Tatra 613 Special) boli napriek rázvoru predĺženému o 150 mm otypované len pre 4 osoby, s dôrazom na čo najvyššie pohodlie cestujúcich. V strede zadného operadla tu býval umiestnený minibar.
Neskoršie prevedenia, hlavne vozidlá označované ako T613MiLong, sa mohli výrazne odlišovať v použitej vnútornej výbave podľa želania zákazníkov, čo sa tiež prejavilo aj v značnom rozdiele ceny jednotlivých vozidiel.
Celkovo bolo vyrobených iba okolo 10 tis. vozidiel tohto typu, čo dáva Tatre 613 spolu s jej originálnou technickou koncepciou určitý punc výnimočnosti. Vozidlá sú dnes vyhľadávaným objektom automobilových zberateľov doma i v zahraničí a bežne ich môžeme vídať na stretnutiach milovníkov automobilov. Ich udržiavanie v dobrom technickom stave je však pomerne náročné kvôli slabej korozívnej odolnosti karosérie, ako aj kvôli horšej dostupnosti náhradných dielov. Napriek tomu patrí odvezenie v Tatre 613 dôstojne sa nesúcej po ceste s tlmeným bublaním vzduchom chladeného osemvalca stále k výnimočným technickým zážitkom.
Odvodené verzie
Na báze technických skupín Tatry 613 boli postavené aj viaceré športovo karosované prototypy, z ktorých najznámejšia je MTX Tatra V8 (1991). Pokusom o modernizáciu modelového radu bol prototyp Tatra Prezident.
Galéria
-
Tatra 613-3
-
Motor Tatra 613-4 Mi
-
Tatra 613-4 Mi Long
-
Tatra 613 Kabrio
-
Sanitka Tatra 613 SV
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra 613
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk