Tatra 77 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Tatra 77
Tatra 77
Výrobca Tatra
Produkcia 1934 – 1938
Krajina pôvodu Česko-Slovensko
Nasledovník Tatra 87
Trieda vyššia
Typ karosérie sedan
Motor(y) zážihový vzduchom chladený V8 2 969 cm³
Max. rýchlosť 145 km/h
Spotreba

(90/120/mesto)

14 – 16 l/100 km
Prevodovka(y) 4 stupňová mechanická
Rázvor 3 150 mm
Dĺžka 5 130 mm
Šírka 1 700 mm
Výška 1 500 mm
Hmotnosť 1 700 kg
Tatra 77 A

Tatra 77 je automobil vyššej triedy vyrábaný česko-slovenskou automobilkou Tatra v rokoch 1934 – 1938 v dvoch sériách. T 77 je prvým sériovo vyrábaným vozidlom s aerodynamickou karosériou. Za štyri roky bolo celkovo vyrobených 255 kusov. Jej následníkom bola od roku 1936 paralelne vyrábaná modernejšia a rýchlejšia Tatra 87.

Dejiny

Po pokusoch s prototypom malého automobilu s motorom vzadu označeným ako Tatra V 570, začala v roku 1931 Tatra s vývojom nového veľkého a luxusného vozidla s aerodynamickou karosériou. Za prísneho utajenia tak vznikol v roku 1933 druhý prototyp V 570 s prúdnicovou karosériou, z ktorého bol odvodený prototyp T 77. Bol to prvý automobil, ktorého aerodynamické vlastnosti optimalizovali a testovali v aerodynamickom tuneli, do tej doby používanom pre vývoj a testy lietadiel a vzducholodí. Za pokrokovou konštrukciou boli šéfkonštruktér Hans Ledwinka a karosársky inžinier Erich Übelacker.

Tatra 77

Tatra 77 bola verejnosti predstavená 8. marca 1934 na berlinskom autosalóne a na jeseň 1934 na autosalóne v Paríži. Jej uvedení i tu spôsobilo senzáciu a už počas marca 1934 začala sériová výroba automobilov Tatra s aerodynamickou karosériou, vzduchom chladenými motormi uloženými vzadu a výkyvnými polosami. T 77 bola tiež prvým modelom firmy s celooceľovou samonosnou karosériou na podvozku založenom na tatrováckej koncepcii. Motor bol umiestený dozadu priamo k hnanej náprave, čím odpadol obvyklý stredový tunel pre centrálnu rúru a výfukové potrubie. Tým sa znížila hmotnosť, čo bol jeden z cieľov konštruktérov, a zároveň podvozok mohol byť takmer plochý.

Súčiniteľ aerodynamického odporu T 77 mal hodnotu 0,36, čo umožňovalo automobilu ľahko dosiahnuť a udržať maximálnu rýchlosť 145 kilometrov za hodinu. Tatre na to postačoval výkon len 44 kW, pokým konkurenčné vozidlá tej doby k tomuto potrebovali motor s výkonom viac ako 75 kW.

Charakteristickým znakom T 77 bola až k podlahe sa zvoľna zvažujúca zadná časť karosérie, rozdelená zvislou centrálnou plochou, ktorá vyrovnávala účinok bočného vetra na vozidlo s ľahkou prednou časťou.

Technické údaje T 77 modely 1934 – 35

  • Motor: zážihový vzduchom chladený vidlicový osemvalec s rozvodom OHC
    • Objem: 2 969 cm³
    • Kompresný pomer: 5,3:1
    • Výkon: 44 kW (60 koní) pri 3 500 ot/min
  • Maximálna rýchlosť: 145 km/h
  • Spotreba: 14 – 16 l/100 km
  • Prevodové ústrojenstvo:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá
    • Prevodovka: štvorstupňová (3. a 4. stupeň synchronizovaný)
  • Poháňaná náprava: zadná
  • Hmotnosť: 1 700 kg
  • Rozmery:
    • Dĺžka: 5 130 mm
    • Šírka: 1 700 mm
    • Výška: 1 500 mm
    • Rázvor: 3 150 mm
    • Rozchod vpredu: 1 300 mm
    • Rozchod vzadu: 1 300 mm
    • Svetlosť: 220 mm
  • Počet vyrobených kusov: 101

Tatra 77 A

V roku 1935 bol vyvinutý zdokonalený typ T 77 A. Tato verzia používala motor s objemom 3 378 cm³ a výkonom 75 koní (55 kW), súčiniteľ aerodynamického odporu bol znížený na hodnotu 0,212 a rázvor sa zväčšil o 10 cm, čím sa zlepšili jazdné vlastnosti i maximálna rýchlosť na 150 km/h. Opticky je typ 77 A rozoznateľný podľa trojice predných svetlometov. Hoci bol v roku 1936 predstavený typ T 87, výroba T 77 A pokračovala vďaka neustálemu záujmu a tak bolo do roku 1938 vyrobených 154 kusov. Celkovo bolo vyrobených 255 kusov T 77 a T 77 A, pričom vďaka prianiam a požiadavkám zákazníkov a ručnej výrobe bol každý kus unikátom.

Technické údaje T 77 A – modely 1935 – 38

  • Motor: zážihový vzduchom chladený vidlicový osemvalec s rozvodom OHC
    • Objem: 3 378 cm³
    • Výkon: 55 kW (75 koní) pri 3 500 ot/min
  • Maximálna rýchlosť: 150 km/h
  • Spotreba: 14 – 16 l/100 km
  • Prevodové ústrojenstvo:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
    • Prevodovka: štvorstupňová (3. a 4. stupeň synchronizovaný)
  • Poháňaná náprava: zadná
  • Hmotnosť: 1 800 kg
  • Rozmery:
    • Dĺžka: 5 410 mm
    • Šírka: 1 700 mm
    • Výška: 1 500 mm
    • Rázvor: 3 250 mm
    • Rozchod vpredu: 1 300 mm
    • Rozchod vzadu: 1 300 mm
    • Svetlosť: 220 mm
  • Počet vyrobených kusov: 101

Pozri aj

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra 77

Externé odkazy

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tatra 77 na českej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Tatra 77

Podporte znalostnú spoločnosť na Slovensku...
čítajte viac na tomto odkaze: Vozidlá





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk