A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tatra 77 | |
---|---|
Výrobca | Tatra |
Produkcia | 1934 – 1938 |
Krajina pôvodu | Česko-Slovensko |
Nasledovník | Tatra 87 |
Trieda | vyššia |
Typ karosérie | sedan |
Motor(y) | zážihový vzduchom chladený V8 2 969 cm³ |
Max. rýchlosť | 145 km/h |
Spotreba
(90/120/mesto) |
14 – 16 l/100 km |
Prevodovka(y) | 4 stupňová mechanická |
Rázvor | 3 150 mm |
Dĺžka | 5 130 mm |
Šírka | 1 700 mm |
Výška | 1 500 mm |
Hmotnosť | 1 700 kg |
Tatra 77 je automobil vyššej triedy vyrábaný česko-slovenskou automobilkou Tatra v rokoch 1934 – 1938 v dvoch sériách. T 77 je prvým sériovo vyrábaným vozidlom s aerodynamickou karosériou. Za štyri roky bolo celkovo vyrobených 255 kusov. Jej následníkom bola od roku 1936 paralelne vyrábaná modernejšia a rýchlejšia Tatra 87.
Dejiny
Po pokusoch s prototypom malého automobilu s motorom vzadu označeným ako Tatra V 570, začala v roku 1931 Tatra s vývojom nového veľkého a luxusného vozidla s aerodynamickou karosériou. Za prísneho utajenia tak vznikol v roku 1933 druhý prototyp V 570 s prúdnicovou karosériou, z ktorého bol odvodený prototyp T 77. Bol to prvý automobil, ktorého aerodynamické vlastnosti optimalizovali a testovali v aerodynamickom tuneli, do tej doby používanom pre vývoj a testy lietadiel a vzducholodí. Za pokrokovou konštrukciou boli šéfkonštruktér Hans Ledwinka a karosársky inžinier Erich Übelacker.
Tatra 77
Tatra 77 bola verejnosti predstavená 8. marca 1934 na berlinskom autosalóne a na jeseň 1934 na autosalóne v Paríži. Jej uvedení i tu spôsobilo senzáciu a už počas marca 1934 začala sériová výroba automobilov Tatra s aerodynamickou karosériou, vzduchom chladenými motormi uloženými vzadu a výkyvnými polosami. T 77 bola tiež prvým modelom firmy s celooceľovou samonosnou karosériou na podvozku založenom na tatrováckej koncepcii. Motor bol umiestený dozadu priamo k hnanej náprave, čím odpadol obvyklý stredový tunel pre centrálnu rúru a výfukové potrubie. Tým sa znížila hmotnosť, čo bol jeden z cieľov konštruktérov, a zároveň podvozok mohol byť takmer plochý.
Súčiniteľ aerodynamického odporu T 77 mal hodnotu 0,36, čo umožňovalo automobilu ľahko dosiahnuť a udržať maximálnu rýchlosť 145 kilometrov za hodinu. Tatre na to postačoval výkon len 44 kW, pokým konkurenčné vozidlá tej doby k tomuto potrebovali motor s výkonom viac ako 75 kW.
Charakteristickým znakom T 77 bola až k podlahe sa zvoľna zvažujúca zadná časť karosérie, rozdelená zvislou centrálnou plochou, ktorá vyrovnávala účinok bočného vetra na vozidlo s ľahkou prednou časťou.
Technické údaje T 77 modely 1934 – 35
- Motor: zážihový vzduchom chladený vidlicový osemvalec s rozvodom OHC
- Maximálna rýchlosť: 145 km/h
- Spotreba: 14 – 16 l/100 km
- Prevodové ústrojenstvo:
- Spojka: mechanická jednolamelová suchá
- Prevodovka: štvorstupňová (3. a 4. stupeň synchronizovaný)
- Poháňaná náprava: zadná
- Hmotnosť: 1 700 kg
- Rozmery:
- Dĺžka: 5 130 mm
- Šírka: 1 700 mm
- Výška: 1 500 mm
- Rázvor: 3 150 mm
- Rozchod vpredu: 1 300 mm
- Rozchod vzadu: 1 300 mm
- Svetlosť: 220 mm
- Počet vyrobených kusov: 101
Tatra 77 A
V roku 1935 bol vyvinutý zdokonalený typ T 77 A. Tato verzia používala motor s objemom 3 378 cm³ a výkonom 75 koní (55 kW), súčiniteľ aerodynamického odporu bol znížený na hodnotu 0,212 a rázvor sa zväčšil o 10 cm, čím sa zlepšili jazdné vlastnosti i maximálna rýchlosť na 150 km/h. Opticky je typ 77 A rozoznateľný podľa trojice predných svetlometov. Hoci bol v roku 1936 predstavený typ T 87, výroba T 77 A pokračovala vďaka neustálemu záujmu a tak bolo do roku 1938 vyrobených 154 kusov. Celkovo bolo vyrobených 255 kusov T 77 a T 77 A, pričom vďaka prianiam a požiadavkám zákazníkov a ručnej výrobe bol každý kus unikátom.
Technické údaje T 77 A – modely 1935 – 38
- Motor: zážihový vzduchom chladený vidlicový osemvalec s rozvodom OHC
- Maximálna rýchlosť: 150 km/h
- Spotreba: 14 – 16 l/100 km
- Prevodové ústrojenstvo:
- Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
- Prevodovka: štvorstupňová (3. a 4. stupeň synchronizovaný)
- Poháňaná náprava: zadná
- Hmotnosť: 1 800 kg
- Rozmery:
- Dĺžka: 5 410 mm
- Šírka: 1 700 mm
- Výška: 1 500 mm
- Rázvor: 3 250 mm
- Rozchod vpredu: 1 300 mm
- Rozchod vzadu: 1 300 mm
- Svetlosť: 220 mm
- Počet vyrobených kusov: 101
Pozri aj
- Tatra 87 – následovník
- Tatra V 570 – prvý prototyp s motorom vzadu
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra 77
Externé odkazy
- Detailný popis a fotografie na www.tatraportal.sk
- T 77 na Historické súvislosti na www.aerotatra.czweb.org
- Popis a fotografie vozidiel Tatra V 570 a T 77 (A) anglicky
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tatra 77 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Škoda 1101
Škoda 1101 OHC
Škoda 1200
Škoda 1201
Škoda 1202
Škoda 440
Škoda 606
Škoda Felicia (1959)
Škoda Octavia (1959)
Škoda Sentinel
Škoda Superb (1934)
Škoda VOS
Aero 150
Marcus (automobil)
Praga RN/RND
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk