A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tatra T138 | |
---|---|
![]() | |
Výrobca | Tatra |
Produkcia | 1959 – 1971 |
Krajina pôvodu | ČSSR |
Predchodca | Tatra 111 |
Nasledovník | Tatra T148 |
Typ karosérie | Nákladný automobil |
Usporiadanie | Tradičná koncepcia |
Motor(y) | vznetový vzduchom chladený V8, 11 762 cm³ – 180 k |
Prevodovka(y) | 10+2 stupňová manuálna |

Tatra T 138 (1959 – 1971) je česko-slovenský nákladný automobil s podvozkom 6x6, s nosnosťou 12 ton. Nasledovník Tatry 111 vznikol na základe projektu Tatry 137, keď v roku 1952 bolo centrálne naplánované, že sedem až desať tonové nákladné automobily sa budú vyrábať v Tatre. Projekt dvojnápravovej Tatry 137 bol zmenený pridaním treťej nápravy a označenie sa zmenilo na T 138.
Vývoj
Už v roku 1956 sa na "II. výstavě československého strojírenství v Brne" objavili 2 nové typy nákladných automobilov pod označením T 137 a T 138. Obidva vozy mali 70 % dielov spoločných: motor, spojku, prevodovku, podvozok konštrukcie nosnej rúry s výkyvnými polnápravami, kabínu a mnohé ďalšie. V novom voze sa objavili tiež nové prvky uľahčujúce vodičovi ovládanie vozu: hydraulický posilňovač riadenia, tlakovzdušný posilňovač spojky a elektropneumatické radenie. Obidva typy koncepčne nadväzovali na starší typ 111. Štát, ako jediný tuzemský zákazník, rozhodol o podpore severočeského regiónu uprednostnením dvojnápravového vozidla s nosnosťou 7 ton, z miestnej automobilky - Škoda 706 RT. To znamenalo koniec typu T137.
Podvozok
Základ vozidiel tvoril pre Tatru typický podvozok nosnej rúry , nesúci prednú nápravu odpruženú skrutnými tyčami s nastaviteľným predpätím, ďalej nasledovala hlavná a prídavná prevodovka (obidve v jednom bloku), medzikus, rozvodovka prvej zadnej nápravy s medzikusom a druhá zadná náprava. Obidve zadné nápravy boli odpružené pozdĺžne uloženými pololeliptickými listovými perami. Pohon prednej nápravy bol vypínateľný. Vozidlo dosahuje brodivosť 800 mm a môže byť k nemu pripojené prívesné vozidlo do celkovej hmotnosti 15 000 kg.
Pohonná jednotka
Motor je umiestnený nad prednou nápravou kvôli lepšiemu nájazdovému uhlu a väčšej svetlej výške. Dostal označenie T 928, bol tradične naftový, vzduchom chladený, osemvalcový s usporiadaním do "V", s uhlom medzi radmi valcov 75°, s ventilovým rozvodom OHV, mal jeden vačkový hriadeľ spoločný pre sacie aj výfukové ventily, jeden axiálny ventilátor a novinkou bolo, že motor nebol chladený stále, ale chladil sa na základe teploty motorového oleja. Olej prechádzal kvapalinovou spojkou a termostat buď zapol ventilátor, alebo nie. Mazacia sústava mala suchú kľukovú skriňu, olejovú nádrž na 23 litrov a chladič oleja. Kompresný pomer – 16,5:1, vŕtanie/zdvih – 120/130 mm, celkový obsah valcov – 11 762 cm³, výkon – 132 kW (180 koní), maximálny točivý moment 720 N.m. pri 1 200 otáčkach za minútu. Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť 71, 6 km/h pri priemernej spotrebe 36 litrov nafty na 100 kilometrov. Palivová nádrž mala objem 150 litrov nafty. Elektrická inštalácia bola 24 V, dva akumulátory, štartér 6 koní / 24 V a dynamo 24 V/ 500W.
Prevodovka a spojka
Obidve prevodovky (hlavná aj prídavná) boli kompaktné v jednom celku. Pri hlavnej mechanickej prevodovke sa použil nový systém Tatra-Synchron s piatimi prevodovými stupňami vpred a jedným vzad, pričom druhý až piaty prevodový stupeň bol istený tzv. blokovanou synchronizáciou, ktorá nedovolila zaradiť skôr, kým nemali obidve spojované súčasti rovnaké otáčky. Obidva stupne v prídavnej prevodovke sa radili elektropneumaticky pomocou predvoliča na rýchlostnej páke, a to tak, že sa príslušný "polstupeň" predvolil na rýchlostnej páke a po zošliapnutí spojkového pedála sa pneumaticky zaradil. Elektropneumaticky sa ovládali tiež uzávierky diferenciálov a radenie pohonu prednej nápravy.
Spojka je suchá, dvojlamelová s kvapalinovým ovládaním a so vzduchovým posilňovačom. Výkon motora sa prenášal pomocou kĺbového hriadeľa od konca spojky do prevodovky. Táto koncepcia bola zvolená preto, aby mohla byť vo vozidle rovná podlaha, a mohli v kabíne sedieť dvaja závozníci a vodič.
Brzdy
Brzdy boli dvojokruhové, vzduchotlakové, pôsobiace na všetky kolesá. Ručná brzda bola prevodová, pôsobila na bubon na konci prevodovky. Vozidlo malo prvýkrát u Tatry použitú odľahčovaciu motorovú brzdu.
Druhy prevedení

Tatry 138 sa veľmi dobre exportovali – napr. Bulharsko, ZSSR, Poľsko, Rumunsko, ale aj Holandsko, Francúzsko, Rakúsko a ďalšie štáty. Jedna špeciálne karosovaná T 138 absolvovala študentskú expedíciu Lambaréné. Tento voz je vystavený v pôvodnom stave v Technickom múzeu v Kopřivnici. Celkovo sa vyrobilo 45 996 kusov tohto automobilu. Vyrábal sa nemalý počet druhov prevedení, napr.:
- jednostranné sklápače (T 138 S1M)
- trojstranné sklápače (T 138 S3M)
- vojenské a civilné valníky (T 138 V, VN)
- bagrovacie, žeriavové nadstavby
- cisterny
- vojenské špeciálne vozidlá (T 138 P1V)
- hasičské nadstavby
- autožeriav
Pozri aj
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra 138
Externé odkazy
- http://www.tatraklub.sk Archivované 2017-07-03 na Wayback Machine Tatra Auto Klub Slovakia
- http://www.tatra.cz Tatra A.S, oficiálna stránka
- http://www.tatraportal.com
- http://www.tatratech.wz.cz Archivované 2017-03-15 na Wayback Machine
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk