Tomáš Akvinský - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Tomáš Akvinský
Tomáš Akvinský
Západná filozofia
Stredoveká filozofia
Tomáš Akvinský
Biografické údaje
MenoSvätý Tomáš Akvinský
Narodenie1224 alebo 1225, zámok Roccasecca pri Akvine (Neapol)
Úmrtie7. marec 1274, kláštor Fossanova pri Ríme
Dielo
Škola/tradíciascholastika, zakladateľ tomizmu
Oblasť záujmumetafyzika (vrátane teológie), logika, myseľ, epistemológia, etika, politická filozofia
Význačné myšlienkypäť dôkazov pre existenciu Boha, princíp dvojitého účinku
Odkazy
Projekt
Guttenberg
Tomáš Akvinský
(plné texty diel autora)
Spolupracuj na CommonsTomáš Akvinský
(multimediálne súbory na commons)

Svätý Tomáš Akvinský (* 1224 alebo 1225, zámok Roccasecca pri Akvine (Neapol) – † 7. marec 1274, kláštor Fossanova pri Ríme) bol taliansky filozof a teológ, prvý zo scholastických cirkevných učiteľov, princeps philosophorum (knieža filozofov), najväčší predstaviteľ katolíckej filozofie, žiak Alberta Veľkého.

Život a vplyv

Tomáš sa narodil na zámku Roccasecca medzi Neapolom a Rímom v šľachtickej rodine ako tretí syn a siedme dieťa grófa Landolfa z Akvinu a kontesy Teodory. Rodina ho dala ako päťročného na výchovu do benediktínskeho opátstva Monte Cassino, keďže tam pôsobil ako opát Landolfov brat. Ako chlapec prichádza na univerzitu v Neapoli, kde sa stretáva so štúdiom siedmich slobodných umení a dostáva sa mu prírodovedného vzdelania. V tom čase Tomáša veľmi priťahovala rehoľa dominikánov, a tak sa rozhodol do nej vstúpiť. Stalo sa tak v roku 1243, no Tomáš musel prekonávať ostrý nesúhlas rodiny. Rodičia nevedeli pochopiť, ako sa môže noblesný mladý muž stáť žobravým rehoľníkom. Na príkaz matky bol Tomáš dokonca bratmi v máji roku 1244 uväznený. V domácom väzení zostal takmer dva roky, kým mu jeho sestra nepomohla k úteku. A bola to práve tá sestra, ktorá mu do väzenia priniesla Bibliu, Aristotelovu Metafyziku a Sentencie Petra Lombardského.

Dominikánska rehoľa Tomáša pôvodne poslala kvôli zdokonaleniu vzdelania do Paríža, no do tohto centra vtedajšej vzdelanosti prišiel až po svojom úteku z domáceho väzenia. V Paríži sa stal poslucháčom Alberta Veľkého, ktorý si ho vzal po trojročnom štúdiu so sebou do Kolína, kde Tomáš študoval priamo pod jeho vedením ďalšie štyri roky.

V rokoch 12521272 bol učiteľom teológie v Paríži a v roku 1256 dosahuje titul doktora teológie a profesora na univerzite, pričom vrchol svojej vedeckej dráhy Tomáš dosiahol v posledných rokoch svojej akademickej činnosti (1269 – 1272). Vtedy sa stal najoslavovanejším učiteľom teológie. Jeho názor pri každej spornej otázke bol vždy vysoko cenený a do mnohých polemík zasiahol rozhodujúcim spôsobom. V roku 1272 prišiel do Neapolu, aby tam na žiadosť rehole založil generálne štúdium teológie. O rok nato zanechal spisovateľskú činnosť, pričom sa ako dôvod uvádza prežitie mystického zážitku 6. decembra 1273.

Z Neapola ho pozval pápež Gregor X. na druhý lyonský koncil (1274), kde sa malo konať rokovanie s predstaviteľmi byzantskej cirkvi, ale Tomáš začal chorľavieť. Na koncil sa už nedostavil; zomrel zoslabnutý po ceste v cisterciátskom kláštore Fossa Nuova 7. marca 1274. Jeho pozostatky boli uložené v Toulouse.

Pre jeho rýdzi a jemný charakter ho prezývali „doctor angelicus“ – anjelský učiteľ. Tomášovo učenie dostalo názov tomizmus, ktoré sa stalo základom katolíckej teológie a filozofie. Pápežskou encyklikou Aeterni patris (1879) sa začína formovať novotomizmus, ktorý predstavuje hlavnú koncepciu katolíckej filozofie 20. storočia.

18. júla 1323 ho pápež Ján XXII. vyhlásil za svätého, Pius V. ho v roku 1567 menoval učiteľom Cirkvi a Lev XIII. ho 4. augusta 1879 určil za patróna kresťanských filozofov. V rímskokatolíckom kalendári má sv. Tomáš Akvinský sviatok 28. januára.

Diela

Super libros de generatione et corruptione

Tomáš napísal počas svojho života viac než 60 diel. Mnohé z nich diktoval svojim sekretárom. Jeho tvorbu možno rozdeliť na diela filozofické, teologické, dogmatické, exegetické, homiletické, liturgické, apologetické a etické, pričom sa dajú rozčleniť aj nasledovne:

1. dišputy: De veritate (1256 – 1259), De potentia, De anima, De malo (1266 – 1267), De virtutibus, De spiritualibus creaturis, De unione verbi incarnati;
2. polemiky: De unitate intellectus contra Averroistas (O jednote intelektu proti averroi-stom);
3. komentáre k Aristotelovi (k Analytikám, Etike, Metafyzike, Fyzike, k spisom O duši, O nebi, O vzniku a zániku, k Politike a i.), Sentenciám Petra Lombardského (1252 – 1256), Pseudodionýzovi Areopagitovi a Boethiovi;
4. Summy: Summa contra gentiles (Suma proti pohanom; 1259 – 1264), nedokončená Summa theologiae (Suma teologická; 1265 – 1273);
5. menšie traktáty a listy, kázne a modlitby;
6. neautentické diela.

Tomáš teda vytvoril monumentálne celoživotné dielo. Prvým pokusom vydať toto dielo v celku sa uskutočnilo na konci 16. storočia v Ríme a Benátkach, kedy sa podarilo vytlačiť 17 veľkých zväzkov. Ale najrozsiahlejšie a najucelenejšie sa Tomášovo dielo podarilo vydať v Paríži v rokoch 18721880 v súbore 34 zväzkov.

Filozofia

Úvod do Tomášovej filozofie

Super Physicam Aristotelis, 1595

K pochopeniu Tomášovej teologickej interpretácie rôznych filozofických problémov je si potrebné uvedomiť isté základné skutočnosti. Tomáš sa napriek svojmu veľkému nadaniu nikdy neusiloval o vytvorenie vlastného filozofického systému, ba práve naopak – svoje poslanie pochopil v kontúrach výzvy zhrnúť filozofickú a teologickú vzdelanosť svojich predchodcov a správne ju napojiť na grécku filozofiu. Základným motívom Tomášovej práce sa stáva úloha využiť odkaz Aristotela pre zdôvodnenie kresťanského učenia. V 13. storočí totiž prichádza Európa do styku s novými prekladmi gréckych antických diel do latinčiny, a to už nielen z arabských a židovských prameňov. Sám Tomáš sa oboznámil s Aristotelovými dielami bližšie než jeho učiteľ Albert Veľký, keďže jeho rehoľný brat Viliam ovládal klasické jazyky a preložil mu priamo z gréčtiny do latinčiny množstvo spisov.

Tomáš sa tak snaží interpretáciu kresťanského učenia vybudovať na racionálnom podloží nového fenoménu – Aristotelovho učenia, ktoré sa predstavuje pre stredoveký Západ zatiaľ ako nepreskúmaná oblasť. K dosiahnutiu tohto cieľa mu slúžili nielen Aristotelove diela, ale najmä diela vrcholnej patristiky, z ktorej zvláštne miesto čo do počtu citácií v Tomášových dielach zaujíma Augustín z Hippa, hoci Augustín sám interpretoval kresťanské učenie Platónovou a novoplatonistickou terminológiou. Okrem Augustína a iných gréckych či latinských „cirkevných otcov“ Tomáš veľa využíval pri práci Bibliu, koncilové a pápežské dekréty a diela filozofov Boethia, Platóna a Averroa. Tomáš so svojím učiteľom Albertom Veľkým napokon založili tradíciu aristotelizmu, ktorá sa stala akademickým prejavom dominikánskej rehole, zatiaľ čo františkáni vychádzali najmä z platonizmu Augustína. Vplyv Tomáša bol spočiatku nepatrný, pretože rehabilitácia Aristotela v 13. storočí sa pokladala za ohrozenie kresťanstva. Napokon však Tomáš cirkevné obavy rozplynul.

Niekedy možno zneistieť, či je Tomáš filozof alebo teológ. Jednoznačne je teológom, pokiaľ vychádza z tzv. zjavenia (Biblia a cirkevné dokumenty), no pri svojom bádaní postupuje výrazne racionálne – priam až metodicky presne. Žiarivým príkladom v tejto súvislosti je jeho dielo Teologická suma, ktoré píše filozofickou metódou „sic et non“. Predstavuje najprv argumenty v prospech myšlienky, potom argumenty v jej neprospech, a napokon myšlienku sám rozrieši. Keďže však Tomáš používa mnoho citácií aj z nefilozofických diel, je možné domnievať sa, že je skôr teológom. Ale nemožno poprieť, že pokusom interpretovať kresťanské učenie prostredníctvom aristotelizmu sa zaraďuje aj medzi veľkých katolíckych filozofov.

Tomášove diela sa vyznačujú tiež prehľadným členením. Zdôrazňoval v nich jasnosť, jednoduchosť a prepracované členenie, aby boli jeho diela prístupné aj „začiatočníkom“, čo v jeho dobe čitatelia a poslucháči univerzít vrúcne uvítali.

Hlavné učenie Tomáša Akvinského možno rozdeliť na 8 oblastí:

1. vzťah rozumu a viery (filozofie a teológie);
2. náuka o bytí a postoj k problému univerzálií;
3. náuka o Bohu a päť ciest k Bohu (päť argumentov v prospech existencie Boha);
4. náuka o svete;
5. náuka o človeku a duši (antropológia);
6. ľudské poznanie;
7. etika;
8. náuka o štáte a politické názory.
Tomáš Akvinský

Vzťah rozumu a viery (filozofie a teológie)

Vzťah rozumu a viery rieši kresťanská filozofia už takmer od svojho počiatku. V Tomášovej dobe (13. storočie) sa rozvinul do nebývalých rozmerov konflikt medzi vierou a rozumom. Filozofia (rozum) sa začala stavať do opozície voči teológii (viere), pričom myslitelia sa domnievali, že rozumom treba popierať to, čo prijímame vierou. Tento problém sa kresťanskí myslitelia snažili prekonať teóriou dvojakej pravdy, ktorú však Tomáš odmieta.

Tomáš zreteľne rozlišuje pole pôsobnosti rozumu a pole pôsobnosti viery. Aj viera aj rozum sú cestami k pravde, ale každá k nej vedie odlišným spôsobom. Podľa Tomáša žiadna náboženská pravda nie je proti rozumu. Môže sa však stať, že niektoré z nich sú „nadrozumové“, ale nikdy protirozumové. Patria sem najmä dogmy o trojjedinosti Boha, dedičný hriech a podobne. Vo všetkých ostatných prípadoch sa rozum a viera dopĺňajú, ba priam až zhodujú, pretože, ako Tomáš verí, pravda je len jedna – Božia; Boží rozum, ktorý osvecuje aj filozofa, aj teológa. Neprekvapí teda, že podľa Tomáša ani rozumové pravdy nemôžu byť v rozpore s pravdami viery.

Dosah takéhoto rozdelenia „kompetencií“ rozumu a viery je očividný. Tomáš priznáva, že človek je schopný poznávať realitu a tzv. Božie stvorenie pomocou svojho vlastného rozumu. Dokonca predkladá päť ciest k Bohu, v ktorých sa snaží aplikovať svoju teóriu o vzťahu rozumu a viery tak, aby ukázal, že mysliaci človek je schopný poznať existenciu Boha aj bez viery. Ale vždy si musíme pripomínať, že podľa Tomáša len teológia poskytne človeku úplnosť poznania. Viera si tak v stredovekej filozofii ponecháva aj uňho svoj primát, a to najmä z hľadiska spásy človeka, kým ostatné vedy sú v istom zmysle slúžkami teológie.

Tomáš tak chcel celou svojou teóriou v tejto oblasti dokázať, že náboženské pravdy sú reálne a platné a že zmysly, a najmä rozum, sú užitočné nástroje na odhaľovanie náboženských právd o svete, človeku a Bohu. Poznanie a veda nie sú v rozpore s teológiou, ale naopak – pri správnom používaní ju vedia podporiť a doplniť. Preto podľa Tomáša niet dôvodu strániť sa vedy a rozumu. Ale tvrdenia teológie, ako sa už naznačilo, sú pravdami, ktoré nepodliehajú kritike prirodzeného poznania.

Náuka o bytí a postoj k problému univerzálií

Tomáš Akvinský využíva vo svojej metafyzike Aristotelovu ontologickú terminológiu (možnosť a skutočnosť, podstata a existencia, substancia a akcidencia, látka a forma). Vychádza z jeho chápania kategórie bytia a smeruje tak k postulovaniu transcendentného bytia – Boha.

Možnosť ako potencia je schopnosťou konania resp. schopnosťou ustavičného premieňania sa, zatiaľ čo skutočnosť ako akt je už realizáciou potencie, t. j. zmeny. Pomocou sledu realizácie možností prostredníctvom aktov Tomáš podobne ako Aristoteles vysvetľuje pohyb a stáva sa mu to jedným z argumentov v prospech Božej existencie.

Bytie je podľa Tomáša zložené z podstaty (esencie) a z jestvovania (existencie). Boh a stvorenie sa podľa neho líši práve tým, že Božia esencia implikuje jeho existenciu. Esencia stvoreného bytia neimplikuje svoju existenciu – stvorenie jestvuje vďaka inému činiteľovi. Podstata telesných bytí sa skladá z matérie a formy, čím i tu možno badať prepojenie na Aristotela. Podobne ako Aristoteles chápe Tomáš aj substanciu a akcidenciu.

Najvyššou dokonalosťou je bytie, ktoré existuje samo osebe a sám zo seba ako číre uskutočňovanie, ktoré má dôvod bytia v sebe samom – to je Boh.

Podľa Tomáša ľudský rozum nemôže priamo poznať Boha, dušu, ani podstatu materiálnych vecí, ani všeobecné pravdy. Poznáva len jednotliviny. A v tomto názore sa začína črtať jeho postoj k sporu o univerzálie. V ňom Tomáš zastáva jednoznačne pozíciu umierneného realizmu. Univerzálie (všeobecné pojmy) podľa neho existujú:

1. pred vecami (ante res) ako ideové predobrazy singulárnych bytí v božskom rozume,
2. vo veciach (in rebus) ako substančné formy singulárnych bytí (jednotlivín),
3. po veciach (post res) v ľudskom rozume abstrahovaním singulárnych bytí.

Náuka o Bohu a päť ciest k Bohu

Tomáš Akvinský neverí, že existencia Boha je jasnou, samozrejmou a vrodenou pravdou. Aj preto odmieta apriórny tzv. ontologický dôkaz Božej existencie z pera Anzelma, keďže nemožno poznať podstatu Boha. Tomáš je presvedčený, že existenciu Boha treba zdôvodniť, pričom verí, že sám rozum je schopný pravdu o Božom jestvovaní spoznať. Predstavuje nám tak päť dôvodov jestvovania Boha, ktoré sa nazývajú aj „piatimi cestami k Bohu“. Tieto aposteriórne argumenty filozof vysvetľuje vo svojej Teologickej sume, pričom i tu je cítiť výrazný vplyv Aristotela. Sú nimi tieto:

1. Dôkaz z pohybu – Zmyslová skúsenosť potvrdzuje, že niečo v tomto svete je pohybované. Pohyb je však vlastne zmena, je to uvádzanie niečoho z možnosti do skutočnosti (z potencie do aktu). Lenže z možnosti do skutočnosti môže byť niečo uvedené len tým, čo je skutočné, pričom logicky platí, že nič nemôže byť v tom istom vzťahu možnosťou a zároveň aktom. Napríklad teplá vec nemôže byť teplou aj v potencii, aj v akte – môže byť teplou v uskutočnení, a tým pádom studenou v možnosti. Je teda nemožné, aby v tom istom vzťahu bolo niečo pohybujúce a zároveň pohybované – inými slovami, nič nemôže v tom istom vzťahu pohybovať samého seba. A tak všetko pohybované, musí byť pohybované niečím iným a ono zase niečím ďalším. Tu však nemožno pokračovať donekonečna, lebo pripustiť nekonečno znamená pripustiť neexistenciu prvotnej hybnej sily, a teda aj všetkých ďalších pohybov, čo sa však vylučuje s našou skúsenosťou. Napokon tak dospejeme k prvotnému hýbateľovi, ktorý nie je pohybovaný ničím iným, a tým Tomáš rozumie Boha.
2. Dôkaz z účinnej príčiny – Tu Tomáš vychádza z postrehu, že všetko okolo nás má akosi kauzálne odôvodnenie; všetko vnímateľné súcno naznačuje sled príčin a následkov, pričom evidentne nič nemôže byť príčinou seba samého, lebo by to znamenalo, že jestvovalo prv, než vlastne začalo jestvovať, čo je nezmysel. Opäť možno badať sled príčin, v ktorom nemôžeme podľa Tomáša postupovať donekonečna, lebo pripustenie prvotnej príčiny, jestvujúcej v nekonečne, je to isté ako tvrdiť, že niet prvej príčiny, a teda ani niet žiadnych iných príčin a následkov. Dospejeme teda znovu k prvotnej príčine, ktorá je nezapríčinená, a tou je podľa Tomáša Boh.
3. Dôkaz z kontingentnosti súcien – Je to argument z možného a nutného vo svete. Tomáš vraví, že medzi vecami nachádzame také, ktoré majú možnosť byť alebo aj nebyť. Vidíme to najmä z toho, že veci vznikajú a zanikajú, čo potvrdzuje ich možnosť nejestvovania. Potom je však nemožné, aby všetky tieto veci stále boli, lebo to, čo má možnosť niekedy aj nebyť, tak musí niekedy skutočne aj nebyť, nejestvovať. A tu Tomáš argumentuje, že keby malo úplne všetko možnosť nebyť, tak niekedy muselo všetko aj reálne nejestvovať. Lenže to by znamenalo, že nič vlastne nie je, lebo z ničoho nemôže samo od seba vzniknúť niečo. A tak by nič nebolo ani teraz, keďže všetko, čo je, začína prostredníctvom niečoho, čo už je. A tak Tomáš vraví, že predsa musí jestvovať niečo, čo existuje nevyhnutne a garantuje existenciu niečoho. Napokon dospejeme v slede príčin nevyhnutných súcien k takému, čo je nutné samo osebe a tým rozumie Tomáš Boha.
4. Dôkaz zo stupňov súcien – Tento argument vychádza z pozorovanej hierarchie súcien v prírode. Tomáš si všíma, že vo svete sú veci, ktoré sú viac či menej dobré, pravdivé a ušľachtilé. Je teda podľa neho niečo, čo je najlepšie, najpravdivejšie a najušľachtilejšie, a tým rozumie Boha.
5. Dôkaz z účelovosti alebo finality súcien – Pri tomto argumente Tomáš dáva do pozornosti postreh, že aj prírodné telesá, ktoré nemajú poznanie, konajú pre svoj cieľ. Pozorujeme, že tieto veci konajú tak, aby dosiahli účelovo to najlepšie. Z poriadku vo svete a účelovosti je zrejmé, že nie náhodou, ale úmyselne dochádzajú k cieľu. Čo však nemá poznanie, musí byť smerované k cieľu niekým, kto poznáva. Musí jestvovať niečo, čo je plné poznania, čo svet riadi k svojmu cieľu, Boh.

Náuka o svete

Vzťah Boha k svetu je u Tomáša vzťahom Stvoriteľa ku stvoreniu. Jeho učenie o stvorení sa dá zhrnúť do nasledovných bodov:

1. svet bol stvorený z ničoho;
2. svet bol stvorený priamo Bohom;
3. stvorenie je aktom Božej vôle;
4. stvorenie je aktom Božích ideí;
5. stvorenie sa objavilo v čase;
6. Boh svet po stvorení naďalej riadi a spravuje;
7. stvorenia majú rozličné stupne dokonalosti.

Tomáš sa v rámci svojej kozmológie pridŕža geocentrického modelu sveta, ktorý stavia Zem do stredu vesmíru.

Náuka o človeku a duši (antropológia)

Človek je u Tomáša korunou tvorstva. Je v pravom zmysle slova zjednotením duše ako formy a tela ako látky. Táto forma a látka tvoria substanciu človeka. Tomáš pristupuje k animálnej zložke ľudskej osoby celkom špecificky. Odmieta Platónov a Augustínov názor, že telo je väzenie duše alebo že je duša v tele za trest. Tomáš vraví, že duša prostredníctvom tela poznáva – telo je akýmsi doplnením duše, čím sa vytvára celostnosť ľudskej bytosti. Takýto prístup podporuje aj kresťanské učenie o vzkriesení tela.

Z uvedeného vyplýva, že Tomáš zavrhuje Platónovu dualistickú víziu človeka, kde by duša a telo boli dve substancie. Človek je preňho jednoznačne duša i telo. Takýto hylémorfizmus prevzal z antických zdrojov z myšlienok Aristotela a možno podotknúť, že jeho františkánski kolegovia sa pohoršovali nad tým, že by telesné funkcie boli prepojené s činnosťou duše.

Dušu Tomáš podobne ako Aristoteles pozná

1. vegetatívnu, ktorá zabezpečuje látkovú výmenu, rast a rozmnožovanie,
2. zmyslovú, starajúcu sa o vnímanie a žiadostivosť,
3. rozumovú dušu, ktorá môže jestvovať nezávisle od tela a je nesmrteľná, pričom treba poznamenať, že Tomáš uprednostňuje intelekt pred vôľou, preto sa stáva tomistická náuka o duši intelektualistickou.

Tomáš vyčleňuje vo svojich spisoch duši veľa priestoru. Zaujímajú ho city, pamäť a jednotlivé duševné mohutnosti. Dušu chápe vo všeobecnosti ako formujúci princíp, ktorý je konkrétne u človeka princípom myšlienkovej činnosti a je bytostnou formou ľudského tela. Zdôrazňovaním netelesnosti duše, z ktorej pramení aj jej nesmrteľnosť, Tomáš vystupuje voči averroistom, ktorí uznávali len nadindividuálnu nesmrteľnosť ducha. Tomáš verí v nesmrteľnosť ľudskej individuality.

Ľudské poznanie

Tomáš Akvinský bol empirik. Odmietol Platónovu koncepciu rozpomínania sa duše na idey a tvrdí, že poznanie získavame skúsenosťou na základe zmyslového vnímania, pričom pravdivosť poznania chápe rovnako ako Aristoteles – pravda je zhoda poznatku so skutočnosťou. Tomáš neverí existencii vrodených ideí a bol presvedčený, že aristotelovský empirizmus neprotirečí viere.

Vraví teda, že všetok materiál pochádza zo zmyslov, no ďalšie spracovanie materiálu uskutočňuje činný rozum. Inými slovami – čo prichádza zmyslami, je len potenciou poznania, ktorá musí byť aktualizovaná činnosťou rozumu. V tejto súvislosti rozlišuje zmyslové vnímanie na

1. vonkajšie (zrak, sluch, hmat, chuť, čuch),
2. vnútorné (spoločný zmysel, predstavivosť, zmyslová pamäť, zjednocujúca schopnosť).

Rozumové poznanie tiež rozlišuje na tieto fázy:

1. tvorenie pojmov,
2. tvorenie súdov,
3. tvorenie úsudkov.

Tomáš vo svojej koncepcii ľudského poznania tiež odmieta Augustínovu teóriu iluminizmu (osvietenia), takže činný rozum (činný intelekt) patrí bytostne k človeku. Tomáš vraví, že zmyslové poznanie a rozumová činnosť (pasívna aj aktívna) prebiehajú spolu, nie oddelene. Zmyslové poznanie nám ukazuje jednotlivinu, abstrahovaním pomocou činného rozumu uchopujeme následne pojem. Tomáš teda dospel k myšlienke, že bez zmyslovej skúsenosti nie je možné poznanie.

Špeciálnou rovinou Tomášových myšlienok je teória o anjelskom a božskom poznaní. Anjeli podľa Tomáša postihujú pojem a podstatu mimo telesnosti. Naproti tomu Boh pozná samotné substanciálne bytie.

Etika

Vo svojej etike Tomáš Akvinský hlása, že posledným cieľom človeka je šťastie – beatitudo. Toto šťastie chápal v duchu svojej intelektualistickej filozofie ako poznanie Boha resp. nazeranie Boha. Šťastie ďalej spočíva v milovaní Boha ako najvyššieho Dobra.

Človek disponuje slobodnou vôľou, ktorá je predpokladom mravnej zodpovednosti. Sloboda zároveň predpokladá rozumové poznanie.

Náuka o štáte a politické názory

Spoločnosť jestvuje podľa Tomáša preto, aby umožnila človeku dosiahnuť jeho konečný cieľ, ktorý vymedzuje vo svojej etike. Súhlasí s Aristotelom, že človek je spoločenský tvor, ktorý je začlenený do štátu. Keďže je teda človek spoločenským tvorom, je preňho prirodzené koexistovať s ostatnými ľuďmi v určitom spoločenskom zriadení, v ktorom je nevyhnutné, aby vládla autorita. Vlastne celá politika je pre Tomáša vedou o vládcovi, štáte a autorite, pričom tieto výrazy sa uňho do značnej miery významovo prekrývajú. Množstvo ľudí musí byť spravované v právnom systéme. Tomáš rozlišuje právo v spoločnosti na

1. večné právo (pravidlá božského riadenia),
2. prirodzené právo, ktoré je odvodené z večného a je vlastné všetkým živým bytostiam,
3. ľudské právo, ktoré je konkretizáciou prirodzeného práva.

V rovnakej súvislosti Tomáš rozdeľuje aj samotnú spoločnosť:

1. umelá spoločnosť (podľa dohody ľudí);
2. prirodzená spoločnosť (rodina a štát);
3. nadprirodzená spoločnosť (Cirkev).

Pretože bola ľudská prirodzenosť, ktorá činí štát nutným, stvorená Bohom, je podľa Tomáša Boh pôvodcom vrchnosti. Preto za najlepšiu formu vlády filozof považuje monarchiu, v ktorej by bola sústredená moc v rukách jednotlivca – ale s tým dodatkom, že ľud má právo prípadného tyrana odstrániť, hoci Tomáš pri nastolení tyranie vyzýva ľud k počiatočnej trpezlivosti. Monarchiu si Tomáš idealizuje. Vraví, že kráľ by mal byť vo svojej ríši tým, čím je duša v tele alebo Boh vo svete. Štát Tomáš poveruje úlohou viesť občanov k spravodlivému a cnostnému životu a zároveň zabezpečiť mier a blaženosť pre svojich obyvateľov. Keďže však k poslednému cieľu, k spáse, vedie človeka len nadprirodzená spoločnosť Cirkev, svetská moc má podľa Tomáša podliehať duchovnej moci.

Estetika

Spoločné s estetickou tradíciou stredoveku

"Popri zmyslovej kráse jestvuje aj intelektuálna, čiže popri telesnej aj duchovná, popri vonkajšej aj vnútorná krása."
"Okrem nedokonalej krásy, ktorú poznáme zo skúsenosti, je aj krása dokonalá, božská."
"Nedokonalá krása je odleskom krásy dokonalej, jestvuje vďaka nej, je v nej, smeruje k nej."
"Krása sa pojmovo líši od dobra, ale nelíši sa in re, lebo všetky dobré veci sú krásne a všetky krásne veci sú dobré."
"Krása sa zakladá na harmónii, čiže proporcii (consonantia) a na jase (claritas)."

Krása v širšom zmysle

"Krásnymi sa nazývajú veci, ktoré sa páčia, keď sa na ne dívame (quae visa placet)."
"Krásne sú veci, ktorých samo vnímanie sa páči (cuius ipsa apprehensio placet)."
"Zrak ako najdokonalejší zo všetkých zmyslov zastupuje všetky zmysly, termín videnie sa používa ad omnem cognitionem aliorum sensuum. Videnie(visio) a vnímanie (apprehensio) sa uplatňujú ad cognitionem intellectus. Existuje nielen visio corporalis, exterior, sensibilis, ale aj intellectiva, mentalis, imaginativa, a taktiež visio supernaturalis, beata, visio per essentiam. Podobne apprehensio neexistuje len per sensum, ale aj pre intellectum, apprehensio interior, universalis, absoluta. Čiže videnie a vnímanie zahrnuje každé bezprostredné postihnutie predmetu, každú kontempláciu, nielen zmyslovú, ale aj rozumovú (contemplatio spiritualis a contemplatio intima)."
"Krásne veci sa páčia, to je ich kritérium, podla toho ich poznávame. Ale nie každá vec, ktorá sa páči, je krásna, ale krásna je iba tá, ktorá sa páči pri dívaní sa, teda bezprostredne; nenazveme krásnou vec, ktorá sa páči z iných príčin, napríklad preto, že je užitočná."
"Páčením sa kontempláciou sa vyznačuje krása v širšom zmysle slova."

Krása v užšom zmysle

"Krása spočíva v proporcii častí a farieb alebo v primeranom tvare a farbe. Ide tu o krásu telesnú (pulchritudi corporis), čiže vonkajšiu krásu, ktorá sa odlišuje od duchovnej, čiže vnútornej krásy."

Odlíšenie krásy od dobra

"Krása je predmetom kontemplácie, a nie úsilia, zatiaľ čo dobro je predmetom úsilia, a nie kontemplácie. O dobro sa usilujeme, ale nevidíme ho; krása je forma, na ktorú sa dívame (pulchrum pertinet ad rationem causae formalis), dobro zasa cieľom, ku ktorému spejeme (bonum habet rationem finis). Aby sme uspokojili túžbu po dobre, musíme ho mať, aby sme uspokojili túžbu po kráse, stačí mať jej obraz. Iná vec pritom je, že dobré veci sú krásne a krásne veci sú dobré."

Účasť subjektu na kráse

"Keďže znakom krásy je to, že sa páči, potom jej niet bez subjektu, ktorému sa páči; je vlastnosťou predmetov, ale nachádzajúcich sa v istom vzťahu k subjektu."

Iné projekty

Dielo v elektronickej podobe

Zdroje

  • Dragúň, Emil; Dříza, Jan (1998), Dejiny filozofie, 1, Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, ISBN 8080501785 
  • Fürst, Marie; Trinks, Jürgen (1996), Filozofia, Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, ISBN 8008002794 
  • Jurina, Jozef (2002), Stručný prehľad dejín kresťanskej filozofie. Stredovek (2 vyd.), Trnava: Dobrá kniha, ISBN 8071413755 
  • Horyna, Břetislav; Štěpán, Jan; Blecha, Ivan; Šaradín, Pavel (2002) (cs), Filosofický slovník (2 vyd.), Olomouc: Nakladatelství Olomouc, ISBN 8071820644 
  • Bocková, Anna; Ďurajková, Daniela; Feketeová, Katarína; Sakáčová, Zuzana (2004), Náuka o spoločnosti: Príprava na maturity a prijímacie skúšky na vysoké školy (3 vyd.), Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá, ISBN 8010003883 
  • Störig, Hans Joachim (2000) 1950 (cs), Malé dějiny filosofie (7 vyd.), Kostelní Výdří: Karmelitánské nakladatelství, ISBN 8071925004 
  • FILIT – zdroj, z ktorého pôvodne čerpal tento článok.


Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Tomáš Akvinský

'Ndrangheta
Úřad práce České republiky
Úřad průmyslového vlastnictví
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí
Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
Úřad pro ochranu osobních údajů
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře
Úřad vlády České republiky
Úmrtí v roce 2021
Úrok
Ústřední orgány státní správy České republiky
Ústřední orgán státní správy
Ústřičník chathamský
Černá Pole
Černá smrt
Česká správa sociálního zabezpečení
Česká tisková kancelář
Česká Wikipedie
České Budějovice
České království
České země
Český úřad zeměměřický a katastrální
Český báňský úřad
Český rozhlas
Český statistický úřad
Český telekomunikační úřad
Český zemský sněm
Česko
Československá fotbalová reprezentace
Československo
Řád alcántarských rytířů
Řád bratří kazatelů
Řád calatravských rytířů
Řád mečových bratří
Řád menších bratří
Řád německých rytířů
Řád svatojakubských rytířů
Řehoř IX.
Řehole
Řemeslo
Šablona:Historická období
Šas
ŠKP Inter Dúbravka Bratislava
ŠK Slovan Bratislava
Šlechta
Štaufové
Štefan Matlák
Švédsko
Žďáření
Žarko Nikolić
Žebravé řády
Željko Perušić
Žito
1. československá fotbalová liga 1958/1959
1. československá fotbalová liga 1958/59
1. srpen
10. listopad
11. listopad
11. století
1181
1188
12. listopad
12. století
1209
1231
1265
1295
13. únor
13. století
1302
14. listopad
14. století
1501
16. století
1771
1891
1921
1936
1941
1971
2017
2021
21. století
31. říjen
6. listopad
9. listopad
Adolf Scherer
Adresář knihoven a informačních institucí v ČR
Albert Veliký
Albigenští
Albigenská křížová výprava
Alchymie
Aleksandar Tirnanić
Alfred Hitchcock
Alpy
Altair Gomes de Figueiredo
Amarildo
Anatolij Krutikov
Anatolij Masljonkin
Andrej Babiš
Andrej Kvašňák
Anglie
Ante Žanetić
Anton Bíly
Anton Moravčík
Arabové
Aragon
Argusto
Aristotelés
Aristoteles
Aristotelismus
Armando Tobar
Arnošt Hložek
Artur Tudor
Astrologie
Autorita (knihovnictví)
Autoritní kontrola
Averroes
Avignonské zajetí
Aymoré Moreira
Břetislav Dolejší
Balkán
Baltové
Baltské moře
Banka
Benozzo Gozzoli
Bernard z Clairvaux
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Bitva u Hradce Králové
Blagoje Vidinić
Bohdan Ujváry
Bohemia Energy
Boj o investituru
Boloňská univerzita
Bonifác VIII.
Bora Kostić
Borgia (Kalábrie)
Botricello
Brány
Branko Zebec
Bratislava
Brazilská fotbalová reprezentace
Brno
Brno-Žabovřesky
Byzantská říše
Byzantské výtvarné umění
Carcassonne
Carlos José Castilho
Catanzaro
Champagne
Chilská fotbalová reprezentace
Chomout
Christianizace
Cisterciácký řád
Clunyjská reforma
Commons:Featured pictures/cs
Corpus iuris civilis
Coutinho
Covid-19
CSIRT.CZ
Dánsko
Dana Picková
Dante Alighieri
Dezider Cimra
Didi (fotbalista)
Digitální a informační agentura
Djalma Santos
Doba železná
Doba bronzová
Doba kamenná
Dodavatel poslední instance
Dražan Jerković
Dragoslav Šekularac
Dušan Navrátil
Eduard Hančin
Emil Arpáš
Emil Pažický
Encyklopedie
Energetický regulační úřad
Epidemie
Ernst Gombrich
Estonsko
Etika
Evropa
Evropská silnice E45
Expanze
Fahrudin Jusufi
Falerna
Filip IV. Sličný
Filologie
Filosofie
Finsko
Fjodor Michajlovič Dostojevskij
FK Inter Bratislava
Florencie
Fotbal
Fotbalová liga Československa
Fotbalový útočník
Francie
František Šafránek
František Hlavatý
František Koníček (1953)
František Schmucker
František Xaver Brixi
František z Assisi
Frederik Willem de Klerk
Fridrich II. Štaufský
Garrincha
Gavriil Kačalin
Gemeinsame Normdatei
Generální kortesy
Generální stavy
Georges Duby
German Apuchtin
Gilmar
Gimigliano
Giotto di Bondone
Givi Čocheli
Glasgow
Gotika
Gramatika
Guillaume de Machaut
Gustáv Mráz
Hřích
Hanza
Heretik
Hermetismus
Hilderaldo Bellini
Hladomor
Hlavní strana
Hmotná nouze
Hohenštaufové
Horní město
Hornictví
Hrad
Hradby
Humanismus
Husité
Husitství
Hustota zalidnění
Idiot (román)
Igor Netto
Ilegální obchod s drogami
Imrich Stacho
Informační instituce
Inkvizice
Inocenc III.
International Standard Book Number
International Standard Serial Number
IROZHLAS
Isabela Brazilská
Islám
Itálie
Ján Popluhár
Július Kováč
Jacquerie
Jacques Le Goff
Jair da Costa
Jair Marinho de Oliveira
Jana Altmannová
Jana Maláčová
Jan Bezzemek
Jan Hertl
Jan Lála
Jaromír Drábek
Jaroslava Němcová
Jaroslav Šaroch
Jaroslav Borovička
Jaroslav Kadlec
Jednotný informační systém práce a sociálních věcí
Jiří Čadek (fotbalista)
Jiří Cerha
Jiří Feureisl
Jiří Skalický
Jiří Tichý (fotbalista)
Jiří z Poděbrad
Jindřich Vodička
Johanité
José Macia
Josef Jelínek (fotbalista 1941)
Josef Kadraba
Josef Masopust
Josef Vacenovský
Josef Vojta
Jovan Miladinović
Jozef Čurgaly
Jozef Štibrányi
Jozef Adamec
Jozef Bomba
Jozef Jajcaj
Jozef Vengloš
Jugoslávská fotbalová reprezentace
Jurandir de Freitas
Jurij Kovaljov
Jurij Vojnov
Justín Javorek
Justinián I.
Kázání
Křížové výpravy
Křižácké státy
Kabinová lanová dráha na Ještěd
Kalábrie
Kanonické právo
Kanovník
Karel Řehka
Karel IV.
Karel Kolský
Karolínská renesance
Karol Brehovský
Karol Tibenský
Kataři
Kateřina Aragonská
Katedrála
Katedrála Notre Dame (Remeš)
Kategorie:Čas
Kategorie:Články podle témat
Kategorie:Život
Kategorie:Dorozumívání
Kategorie:Geografie
Kategorie:Historie
Kategorie:Hlavní kategorie
Kategorie:Informace
Kategorie:Kultura
Kategorie:Lidé
Kategorie:Matematika
Kategorie:Příroda
Kategorie:Politika
Kategorie:Právo
Kategorie:Rekordy
Kategorie:Seznamy
Kategorie:Společnost
Kategorie:Sport
Kategorie:Technika
Kategorie:Umění
Kategorie:Věda
Kategorie:Vojenství
Kategorie:Vzdělávání
Kategorie:Zdravotnictví
Katolická církev
Kauza Čapí hnízdo
Kazatel
Kazimír Gajdoš
KDU-ČSL
Klášter
Klášter Cîteaux
Klášter Prémontré
Kmen (sociologie)
Kněz
Knihovna (instituce)
Košice
Komise pro cenné papíry
Kompetenční zákon
Komunistická strana Španělska
Koněspřežná tramvaj
Konference OSN o změně klimatu 2021 v Glasgow
Království León
Království obojí Sicílie
Kurtoazie
Kybernetická bezpečnost
Labe
Ladislav Kačáni
Ladislav Novák (fotbalista)
Ladislav Pavlovič
Ladislav Steiner
Lamezia Terme
Leonel Sánchez
Letiště
Lev Jašin
Library of Congress Control Number
Lidové noviny
Litevci
Litevské velkovévodství
Lotyšsko
Luštěniny
Lucemburkové
Ludmila Müllerová
Ludvík IX. Svatý
Luis Eyzaguirre
Lukáš Kintr
Mário Zagallo
Mýcení
Měšťanstvo
Město
Městské právo
Maďaři
Maimonides
Manchester
Manchester United FC
Marian Jurečka
Mariner 9
Mars (planeta)
Martina Štěpánková (úřednice)
Mauro Ramos
Mediální kauza
Memorial
Mengálvio
Mezinárodní standardní identifikátor jména
Mezinárodní vesmírná stanice
Michaela Marksová
Michal Benedikovič
Michal Vičan
Micheil Meschi
Mikuláš Čirka
Milan Dolinský
Milan Dvořák (fotbalista)
Milan Galić
Miloš Zeman
Milutin Šoškić
Mincovnictví
Ministerstvo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
Ministerstvo životního prostředí České republiky
Ministerstvo dopravy České republiky
Ministerstvo financí České republiky
Ministerstvo hospodářství České republiky
Ministerstvo informatiky České republiky
Ministerstvo kultury České republiky
Ministerstvo obrany České republiky
Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky
Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky
Ministerstvo pro hospodářskou soutěž České republiky
Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky
Ministerstvo pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky
Ministerstvo spravedlnosti České republiky
Ministerstvo státní kontroly České republiky
Ministerstvo vnitra České republiky
Ministerstvo zahraničních věcí České republiky
Ministerstvo zdravotnictví České republiky
Ministerstvo zemědělství České republiky
Minnesang
Miroslav Žbirka
Miroslav Středa
Mistrovství Evropy ve fotbale
Mistrovství Evropy ve fotbale 1960
Mistrovství světa ve fotbale
Mistrovství světa ve fotbale 1958
Mistrovství světa ve fotbale 1962
Moderní dějiny
Most
Muhamed Mujić
MusicBrainz
Muslim
Mzda
Náčelník
Nápověda:Úvod
Nápověda:Úvod pro nováčky
Nápověda:Obsah
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
Národní bezpečnostní úřad
Národní centrum kybernetické bezpečnosti
Národní knihovna České republiky
Národní knihovna Izraele
Národní sportovní agentura
Nílton Santos
Nadace Wikimedia
Nadmořská výška
Navigační systém Galileo
Nejvyšší kontrolní úřad
Normané
Nové Město (Praha)
Novela (právo)
Novoplatonismus
Novověk
Občanská demokratická aliance
Oběžná dráha
OKsystem
Old Trafford
Olivadi
Organizační složka státu
Oves
Oxfordská univerzita
Přebor československé republiky 1955
Přemyslovci
Přemysl Otakar II.
Pšenice
Pařížská univerzita
Palác
Palestina
Pandemie covidu-19
Pandemie covidu-19 v Česku
Panovnický dvůr
Papež
Pavel Kouba (fotbalista)
Pavol Beňa
Pavol Molnár
Pelé
Peníze
Petr Šimerka
Petr Fiala
Petr Krčál
Petr Nečas
Pevnost (stavba)
Pierre Abélard
Planetární sonda
Platonismus
Ploutvonožci
Pluh
Poštovní směrovací číslo
Poddaný
Podezření (film, 1941)
Podnebí
Poetika
Pohanství
Polabští Slované
Polské království
Polsko
Portál:Česko
Portál:Aktuality
Portál:Doprava
Portál:Fotbal
Portál:Geografie
Portál:Historie
Portál:Informační věda a knihovnictví
Portál:Itálie
Portál:Kultura
Portál:Lidé
Portál:Náboženství
Portál:Obsah
Portál:Příroda
Portál:Politika
Portál:Praha
Portál:Sport
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Pozdní středověk
Právo
Praha 2
Prales
Praní špinavých peněz
Pravěk
Premonstráti
Prezident České republiky
Privatizace
Protireformace
Provincie Catanzaro
Provincie v Itálii
Prusové
První vláda Václava Klause
Psychologický román
Pyrenejský poloostrov
Q11781490#identifiers
Q11781490#identifiers|Editovat na Wikidatech
Q34440567
Q53643
Q53643#identifiers
Q53643#identifiers|Editovat na Wikidatech
Q913211
Rétorika
Rýn
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání
Raný novověk
Raný středověk
Realismus (literatura)
Reconquista
Reformace
Reggio di Calabria
Regiony v Itálii
Remeš
Renesanční architektura
Renesanční filosofie
Renesanční hudba
Renesanční malířství
Renesance
Renta
Rhona
Robota
Roger Bacon
Románský sloh
Ron Flowers
Rozloha
Ro Tche-u
Rudolf Vytlačil
Rujana
Ruská literatura#Zlatý věk ruské literatury (1830–1900)
Rusko
Rytíř
Rytířské řády
Rytířský román
Salerno
SARS-CoV-2
Sbírka zákonů
Scholastika
Schola medica salernitana
Sedm svobodných umění
Seina
Sektářství
Severní moře
Seznam ministrů České republiky
Seznam ministrů práce a sociálních věcí České republiky
Sicílie
Siena
Skotsko
Slava Metreveli
Slovensko
Směnárna
SME (noviny)
Sociálně-právní ochrana dětí
Sociálně-právní ochrana dětí#Reforma systému péče o ohrožené děti
Sorbonna
Soubor:'David' by Michelangelo Fir JBU005.jpg
Soubor:1868 Bleibtreu Schlacht bei Koeniggraetz anagoria.JPG
Soubor:Benozzo Gozzoli 004a.jpg
Soubor:Captain sports.svg
Soubor:Carcassonne(France)4.JL.jpg
Soubor:Cathars expelled.JPG
Soubor:Croisés.jpg
Soubor:Crop rotation - cs.png
Soubor:Europe mediterranean 1190.jpg
Soubor:Federico II Parma.jpg
Soubor:Giotto - Legend of St Francis - -06- - Dream of Innocent III.jpg
Soubor:Innozenz3.jpg
Soubor:Jezek 1992.png
Soubor:Laurentius de Voltolina 001.jpg
Soubor:Louis IX gros 1266.jpg
Soubor:Mariner09.jpg
Soubor:MinOfLabour, Prague New Town.jpg
Soubor:Nábřeží od řeky.jpg
Soubor:Národní centrum kybernetické bezpečnosti, Mučednická 31, Brno.jpg
Soubor:No portrait cs.svg
Soubor:PanoramaLamezia.jpg
Soubor:Reims.jpg
Soubor:Wiki letter w.svg
Souborný katalog České republiky
Sovětská fotbalová reprezentace
SpaceX
SpaceX Crew-3
Speciální:Kategorie
Speciální:Map/11/49.208055555556/16.584166666667/cs
Speciální:Nové stránky
Speciální:Statistika
Speciální:Zdroje knih/80-204-0685-9
Speciální:Zdroje knih/80-7067-285-4
Speciální:Zdroje knih/80-7185-448-4
Speciální:Zdroje knih/80-7203-291-7
Speciální:Zdroje knih/80-7203-418-9
Speciální:Zdroje knih/80-85959-88-7
Speciální:Zdroje knih/80-86493-11-3
Speciální:Zdroje knih/978-80-7203-966-1
Spiritualita
Spojené království
Spojené státy americké
SPOLU
Správa státních hmotných rezerv
Správní úřad
Stát
Státní úřad inspekce práce
Státní úřad pro jadernou bezpečnost
Státní zastupitelství
Stěhování národů
Středověk
Středozemní moře
Stanislav Volák
Starověk
Stavy
Stoletá válka
Stretford
Sv. Bonaventura
Sv. Tomáš Akvinský
Svatá říše římská
Svatopluk Pluskal
Tadeáš Kraus
Taverna
Telefonní předvolba
Templáři
Teokracie
Teologie
Titus Buberník
Tomáš Akvinský
Tomáš Ježek
Tomáš Pospíchal
Tomislav Crnković
Tourský groš
Tramvajová doprava v Košicích
Treťjakovská galerie
Trojí lid
Trojpolní systém
Trubadúr
Truvér
Tyrhénské moře
Ugrofinové
Uhersko
Umělecký sloh
Univerzita
Univerzita Karlova
Univerzita v Cambridgi
Utajovaná informace
Václav Hovorka
Václav II.
Václav Mašek (fotbalista)
Výměnný obchod
Vakcína proti covidu-19
Valdemar I. Veliký
Valdemar II. Vítězný
Valdenští
Valentin Bubukin
Valentin Kozmič Ivanov
Valerián Švec
Vasilij Perov
Vavá
Velká kolonizace
Viking
Viktor Carjov
Viktor Ponědělnik
Viktor Tegelhoff
Viktor Vargovčík
Viliam Hrnčár
Viliam Schrojf
Virtual International Authority File
Vláda České republiky
Vláda Petra Fialy
Vláda Petra Pitharta
Vladimír Špidla
Vladimír Kos
Vladimír Weiss (1939)
Vladimir Durković
Vladimir Kesarev
Vladimir Maslačenko
Vlastimil Bubník
Vlastimil Hlavatý
Vojtech Jankovič
Vražda
Vrchnost
Vrcholný středověk
Vydírání
Walther von der Vogelweide
Wiki
Wikicitáty:Hlavní strana
Wikidata:Hlavní strana
Wikiknihy:Hlavní strana
Wikimedia Česká republika
Wikimedia Commons
Wikipedie:Údržba
Wikipedie:Časté chyby
Wikipedie:Často kladené otázky
Wikipedie:Článek týdne
Wikipedie:Článek týdne/2021
Wikipedie:Autorské právo#Publikování cizích autorských děl
Wikipedie:Citování Wikipedie
Wikipedie:Dobré články
Wikipedie:Dobré články#Portály
Wikipedie:Kontakt
Wikipedie:Nejlepší články
Wikipedie:Obrázek týdne
Wikipedie:Obrázek týdne/2021
Wikipedie:Ověřitelnost
Wikipedie:Pahýl
Wikipedie:Požadované články
Wikipedie:Pod lípou
Wikipedie:Portál Wikipedie
Wikipedie:Potřebuji pomoc
Wikipedie:Průvodce
Wikipedie:Seznam jazyků Wikipedie
Wikipedie:Velvyslanectví
Wikipedie:Vybraná výročí dne/listopad
Wikipedie:WikiProjekt Kvalita/Články k rozšíření
Wikipedie:Zajímavosti
Wikipedie:Zajímavosti/2021
Wikipedie:Zdroje informací
Wikislovník:Hlavní strana
Wikiverzita:Hlavní strana
Wikizdroje:Hlavní strana
Wikizprávy:Hlavní strana
Wilbur Smith
WorldCat
Wormský konkordát
Xavier Bichat
Zákon
Zákon o právu na digitální služby
Zózimo
Zaur Kalojev
Zdeněk Škromach
Zdeněk Zikán
Země
Zemědělec
Zeměpisné souřadnice
Zemské právo
Zequinha
Zito
Zločin a trest
Zvezdan Čebinac




Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk