A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 48°42′36″S 20°55′41″V / 48,71°S 20,928°V
Počkaj – Baňa Lucia | |||||||||||||||||||||
Základné informácie | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Číslo trate | 41r (1969) | ||||||||||||||||||||
Dĺžka | 2,96 km | ||||||||||||||||||||
Parametre trate | |||||||||||||||||||||
Rozchod | 1435 mm | ||||||||||||||||||||
Priebeh trate | |||||||||||||||||||||
|
Železničná trať Počkaj – Baňa Lucia je zrušená trať, ktorá vznikla na konci 19. storočia ako odbočka z trate Moldava nad Bodvou – Medzev.
Vznik
V roku 1255 získal premonštrátsky kláštor v Jasove banské oprávnenie. Ťažila sa tu železná ruda, ktorá sa spracovávala v okolitých hámroch poháňaných vodou. V 19. storočí boli na svahoch údolia rieky Bodva objavené nové náleziská železnej rudy, ale kvôli ich odľahlosti sa o ich ťažbu nikto nezaujímal.
V roku 1889 bola udelená koncesia pre výstavbu trate Barca – Turňa nad Bodvou, ktorá bola otvorená 12. októbra 1890. Na jar 1891 bola založená banská osada Baňa Lucia a v roku 1892 bola otvorená prvá štôlňa.
V roku 1893 bola vydaná koncesia pre výstavbu železničnej trate Moldava nad Bodvou – Medzev s odbočkou Počkaj – Baňa Lucia. Výstavba začala 26. augusta 1893. V roku 1984 boli obidve trate uvedené do prevádzky. V roku 1896 bola dokončená železničná trať Turňa nad Bodvou – Sajóecseg a tým bolo budovanie železničnej tratí v regióne ukončené.
Majiteľom týchto tratí bola spoločnosť Kassa-Tornai helyi érdekű vasut (Akciová spoločnosť Miestna železnica Košice – Turňa).
Prevádzka
Na železničnej trati Počkaj – Baňa Lucia premávali od začiatku len nákladné vlaky, a to až do 1. októbra 1901, kedy po nej prešiel prvý zmiešaný vlak, ktorý umožňoval aj prepravu cestujúcich v jednom vozni III. triedy. Preprava osobných osôb zmiešaným vlakom skončila v roku 1909 z toho dôvodu, že zmiešaný vlak pri poklese ťažby nebol potrebný každý deň a v tom prípade by musel ísť len osobný vozeň, čo by nebolo ekonomicky výhodne.
Od roku 1946 bola obnovená osobná doprava a od roku 1948 sa tu na osobných vlakoch objavovali motorové vozne. Vlaky premávali na trase Moldava nad Bodvou – Počkaj – Baňa Lucia – Počkaj – Medzev a späť a slúžili aj pre dopravu detí z osady pre cestu do školy v Medzeve až do roku 1969.
Zánik
V roku 1969 bolo ložisko v Bani Lucia vyčerpané a trať nasledujúce dva roky slúžila pre odvoz demontovaného banského zariadenia.
Na sklonku prevádzky boli na osobné vlaky nasadzované motorové vozne M 131.1.
Odbočka Počkaj – Baňa Lucia bola oficiálne zrušená 1. júla 1973. Koľaje odbočky zarastali až do polovice 90. rokov 20. storočia, kedy došlo k ich demontáži.
Dňa 2. februára 2003 bola zastavená osobná doprava aj na trati Moldava nad Bodvou – Medzev, ale dodnes slúži trať aspoň pre odvoz dreva zo staníc Medzev a Počkaj.
Zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk