A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Oravská lesná železnica | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dieselová lokomotíva DH 100/3 s otvorenými vyhliadkovými vozňami | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Základné informácie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Číslo trate | 901[1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prevádzkovateľ | Oravské múzeum | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dĺžka | 3,5 km | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Otvorenie | 27. júla 1918 (104 rokov a 268 dní) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Parametre trate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozchod | 760 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet koľají | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Min. radius | 50 metrov | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. sklon | 50 promile | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. rýchlosť | 20 km/h | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priebeh trate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Oravská lesná železnica (skr. OLŽ) je v súčasnosti turistická železnica medzi stanicami Tanečník a sedlo Beskyd na Orave. Stanica Sedlo Beskyd bola poslednou piatou úvraťou úvraťového úseku spájajúceho historickú zaniknutú OLŽ s Kysuckou lesnou železnicou (skratka KLŽ). OLŽ a KLŽ spojením vytvorili Kysucko-oravskú lesnú železnicu (skratka KOLŽ). Historická OLŽ viedla z Lokce do Erdútky a slúžila na zvážanie dreva.
Dejiny
Pôvodná trať na zvážanie dreva bola uvedená do prevádzky 27. júla 1918 na trati Oravská Lesná cez Zákamenné do Lokce, ale nebola napojená na verejnú železničnú sieť.[3] Z toho dôvodu sa v roku 1926 dobudoval spojovací úsek ku kysuckej železnici. Vzniknutá KOLŽ bola v prevádzke do roku 1967. Spojovací úsek je výnimočný tým, že stavitelia prekonali veľké výškové prevýšenie z Oravy na Kysuce pomocou piatich úvratí.
Rekonštrukcia
Vďaka aktivite pamiatkového úradu a občanov nedošlo k demontovaniu spojovacieho úseku od stanice Chmúra po stanicu Tanečník. Vďaka tomu v rokoch 2005 – 2007 bola oravská časť železnice zrekonštruovaná podľa projektu Oravského múzea s príspevkom z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.[3] Turistická prevádzka bola spustená 31. mája 2008.[4]
Prevádzkovateľ
Prevádzkovateľom železnice je Oravské múzeum Pavla Országha Hviezdoslava v Dolnom Kubíne, ktorého zriaďovateľom je Žilinský samosprávny kraj.
Vozidlá
- Parná lokomotíva ČKD D760/90 1441/1928 („Gontkulák“)
- Dieselové lokomotívy DH 100/1, DH 100/3 a DH 100/4
- Motorová drezina V 760 001
- Osobné vozne, nákladné vozne, špeciálne vozidlá
Prevádzka
Železnica je v prevádzke celoročne mimo apríla (len Veľká noc), novembra a decembra (len Mikulášske a Silvestrovské jazdy). Východzou stanicou pre všetky vlaky je údolná stanica Tanečník. Vlaky jazdia podľa cestovného poriadku a ich odchody z Tanečníka sú:
9:30 h * | 11:00 h | 13:00 h | 14:30 h | 15:45 h | 17:00 h ** |
---|
- * vlak o 9:30 h jazdí počas letnej sezóny (1. máj – 31. október)
- ** vlak o 17:00 h jazdí cez víkendy a štátne sviatky počas letnej sezóny (1. máj – 31. október)
- celá prehliadka trvá približne hodinu, jazda na stanicu Beskyd 15 – 20 minút. Tam si vlak urobí prestávku približne 20 min. počas ktorej môžete vystúpiť na vyhliadkovú vežu nad stanicou alebo si pozrieť goralskú drevenicu s múzeom. Vlak potom odchádza naspäť.
- V letnej sezóne je železnica otvorená každý deň, na jar a na jeseň prebieha v niektoré dni údržba železničnej trate a počas niektorých zimných dní aj údržba vozidiel. Mimo letnej sezóny preto sledujte otváracie hodiny na stránke múzea
Pozri aj
Referencie
- ↑ https://www.rail.sk/arp/slovakia/history/histzsr.htm
- ↑ OLŽ 960 : Tanečník - Sedlo Beskyd . Trnava: VLAKY.NET, . Dostupné online.
- ↑ a b Stručná história Oravskej lesnej železnice . Dolný Kubín: Oravské múzeum, . Dostupné online.
- ↑ LEHOTSKÝ, Ľubomír. Oravská lesná železnica po rokoch ožila . Trnava: VLAKY.NET, 2008-06-09, . Dostupné online.
Literatúra
- ČERŇAN, Igor. Obnova spojenia. In: Železničné technické pamiatky na Slovensku a ich využitie : zborník prednášok. Žilina : Dom techniky ZSVTS, 1993. 158 s. ISBN 80-231-0276-1. S. 118 – 121.
- ŽILINČÍK, Ivan. Kysucko-oravská lesná železnica. Praha : Nakladatelství dopravy a turistiky, 1996. 79 s. ISBN 978-80-85884-33-3.
- ŽILINČÍK, Ivan. Klapot kolies v údoliach Bystrice a Bielej Oravy. 1. vyd. Čadca : Kysucké múzeum, 2006. 72 s. ISBN 978-80-969445-2-1.
- ŠLECHTA, Svatopluk. Ľudia okolo železničky. : Svatopluk Šlechta, 2012. 129 s. ISBN 978-80-260-2135-3.
- JAGNEŠÁKOVÁ, Mária, a kol. Oravská lesná železnica. Dolný Kubín : Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava, 2014. 184 s. ISBN 978-80-89564-06-4.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Oravská lesná železnica
Externé odkazy
- Oravská lesná železnica na webe Oravského múzea
- Oravská lesná železnica na portáli Vlaky.net
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk