A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Gemerské spojky je názov projektu, ktorý pozostáva zo štyroch železničných úsekov,[1] ktoré mali prepojením existujúcich železníc vytvoriť celistvú dopravnú sieť v Gemeri. Projektované a budované boli po viedenskej arbitráži a počas II. svetovej vojny, no ich výstavbu prerušilo blížiace sa povstanie. Ukončenie vojny a návrat území Slovensku znamenalo pominutie potreby ich dokončenia a sprevádzkovania.
Úseky
- Pohronská Polhora – Tisovec (rekonštrukcia ozubnicovej trate) + Tisovec – Revúca (nedokončený; 24 km a 6 tunelov)
- Chyžnianská Voda (dnes Lubeník) – Slavošovce (nedokončený; 14 km, 3 tunely)
- Štítnik – Nižná Slaná (projekt; 20 km, 5 tunelov)
- Rimavská Baňa – Kokava nad Rimavicou (zámer)
- Dobšiná – Dedinky (zámer)
Dejiny
Na základe viedenskej arbitráže zabralo Maďarské kráľovstvo široký pás južného pohraničia Slovenska, čím došlo k odstrihnutiu viacerých gemerských lokálnych tratí. Strata úsekov tratí od Rožňavy po Lučenec znamenala prístup na túto časť Gemera po železnici možný len územím Maďarska,[2] čo komplikovalo život obyvateľov, podnikanie i spravovanie územia. Vážnym problémom bolo prerušenie železničného spojenia do Slavošovských papierní, ktorých zásobovanie a doprava výrobkov bola na železnici závislá.[3] Trate Brezno – Tisovec – Jesenské, Plešivec – Muráň a Plešivec – Slavošovce vytvorili izolované úseky, ktoré bolo možné vzájomne prepojiť tzv. gemerskými spojkami a sprístupniť tak odrezané územia. Bolo potrebné prepojiť Tisovec s Revúcou a Lubeník so Slavošovcami, výhľadovo aj Štítnik s Nižnou Slanou (na tento úsek bol vypracovaný projekt), ako aj Dobšinú s traťou Červená Skala – Margecany blízko obce Dedinky (zostalo pri zámere).
Výstavba
Slovenská dopravná komisia rozhodla už v septembri 1939 o výstavbe úsekov Nižná Slaná – Štítnik, Slavošovce – Lubeník, Muráň – Tisovec a Rimavská Baňa – Kokava nad Rimavicou. Projektová príprava pre prvé 3 úseky bola zriadená 4. decembra 1939 v Brezne. Vzhľadom na záujem Nemeckej ríše udržiavať a rozvíjať vojensky významné železničné trate bolo však tempo výstavby týchto úsekov pomalé.[2] Stavať sa začalo v decembri roku 1940[3] a veľká časť (2. a 3. úsek) z 58 km plánovaných spojok mali byť odovzdané do prevádzky 1. novembra 1942, kedy by sa začal budovať 1. úsek. Krátko pred dokončením najzložitejších objektov bola v lete 1944 výstavba pre vypuknutie SNP prerušená.[4]
Dokončený bol Tisovecký tunel,[3] no tunel pod Homôľkou, pod Dielikom a Koprášsky tunel, ako aj Koprášsky (niekedy označovaný ako Mníšanský) viadukt[5] zostali nedokončené.[2] Dodnes sú okrem týchto stavieb v dobrom stave piliere viaduktov, priepusty a oporné múry, pozorovateľné sú na mnohých miestach aj násypy i zárezy.[6] Po ukončení II. svetovej vojny a vrátení anektovaného územia sa obnovil pôvodný prístup k lokálnym tratiam a hoci sa práce na dobudovaní spojok rozbehli, boli po znárodnení stavebníctva k 31. decembru 1948 ukončené.[6][7] Nedobudovaná trať je dnes unikátnym lákadlom pre turistov a železničiarskych nadšencov, ktorí obdivujú tieto 7 desaťročí opustené stavebné diela.[4]
Zaujímavosť
Slavošovský tunel, dlhý 2,4 km, je súčasťou cyklotrasy, čím sa stal najdlhším cyklotunelom v Európe a tretím najdlhším na svete. V minulosti tunel využívali miestni obyvatelia na skrátenie trasy medzi obcami.[3]
Dnešný stav
V poslednej dobe sa stávajú gemerské spojky vyhľadávaným turistickým cieľom. Slavošovský tunel aj Koprášsky tunel sú voľne prístupné a je možné ich po celej dĺžke prejsť. Ich okolie je upravené a nachádzajú sa tu informačné tabule. Tunel pod Dielikom je neprístupný, kedže je čiastočne zatopený a ide o významné zimovisko netopierov.
Slavošovský tunel
Slavošovský tunel, známy aj ako Tunel pod Homôľkou je najdlhším tunelom v rámci Gemerských spojok. Je dlhý 2,4 km. Ústie tunela zo slavošovskej strany bolo partizánmi počas druhej svetovej vojny zavalené, z obavy že by tadiaľ mohli prejsť nemecké vojská, preto sa dnes toto ústie nachádza pod úrovňou terénu.[8] V súčasnosti je upravené a do tunela z tejto strany vedie drevené schodisko, vďaka čomu je možné ním prejsť z jednej strany na druhú. Cez tunel vedie oficiálna cyklotrasa.
Koprášsky viadukt a Koprášsky tunel
Koprášsky tunel, známy ako aj Mníšanský tunel je s dĺžkou 245 m najkratším z troch tunelov Gemerských spojok. Z mníšanskej strany naň nadväzuje cez 120 m dlhý železobetónový Koprášsky viadukt, prezývaný aj Mníšanský viadukt.[9]
Tunel pod Dielikom
Tunel dlhý 2 km. Jeho výstavba začala v roku 1941. Jedno z ústí tunela je zamrežované, druhé ústie je zatopené. V roku 1997 bol tento tunel vyhlásený za chránený areál, keďže sa v ňom nachádza významné zimovisko netopierov.[10][11]
Referencie
- ↑ Gemerské spojky . spravnym.smerem.cz, . Dostupné online.
- ↑ a b c SEKANOVÁ, Andy. Gemerské spojky (Krátka história nikdy neexistujúcej železnice). blog.sme.sk (Bratislava: Petit Press), 2007-08-28. Dostupné online .
- ↑ a b c d Gemerské spojky . ciernediery.sk, 2017-06-13, . Dostupné online.
- ↑ a b Železničný.net - Zaujímavosti - Po stopách nedokončenej trate . zeleznicny.net, . Dostupné online.
- ↑ Lukáš M.. Gemerské spojky: Najznámejšie opustené železničné tunely, cez ktoré nikdy neprešiel žiadny vlak. Slúžiť mali ako sklad ovocia či jadrových zbraní . interez.sk, 2017-03-31, . Dostupné online.
- ↑ a b Naši partneri . vlaky.net, . Dostupné online.
- ↑ Gemerské nedostavané trate . zubacka.sk, . Dostupné online.
- ↑ Slavošovský tunel (tunel Pod Homôľkou) . www.rail.sk, . Dostupné online.
- ↑ Koprášsky (Mníšanský) viadukt | online. 2018-05-17, cit. 2020-04-09. Dostupné online.
- ↑ Čierne diery online. 2017-06-13, cit. 2020-04-09. Dostupné online.
- ↑ Tunel pod Dielikom online. www.rail.sk, cit. 2020-04-09. Dostupné online.
Pozri ajupraviť | upraviť zdroj
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
- GRMAN, Tomáš. Tunelom v čase… cez Slavošovský a Koprášsky tunel online. outdoorfilmy.sk, 2017-04-27, cit. 2019-03-07. Dostupné online.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk