A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Historická lesná úvraťová železnica | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Rušeň U45.9 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Základné informácie | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Číslo trate | 900[1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prevádzkovateľ | Múzeum kysuckej dediny, vedúci prevádzky: Peter Gabriška | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dĺžka | 3.4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Parametre trate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozchod | 760 mm | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Počet koľají | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Max. rýchlosť | 15 km/h | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priebeh trate | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Historická lesná úvraťová železnica | |
![]() | |
Pred r. 2002[3] | |
---|---|
- názov | Kysucko-oravská lesná úvraťová železnica |
ÚZPF[4] | |
- číslo | 11640/1 Časť Kubátkovia-Chmúra |
- dátum zápisu | 11. 2. 1972 |
Portál, ktorého súčasťou je táto stránka: | |
Historická lesná úvraťová železnica (skratka HLÚŽ) je zachovaná a prevádzkovaná časť bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice. Po technickej stránke je zaujímavá úvraťovým systémom, ktorý umožnil prekonanie veľkého výškového rozdielu na krátkej vzdialenosti. Železnica je vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.[5]
Vznik
Vďaka aktivite verejnosti, ochranárskych organizácii a miestnych inštitúcii sa zachovala 8 km dlhá trať Chmúra – Tanečník aj vrátane cenného úvraťového úseku. Zachovaná časť trate a zvyšok vozového parku boli v roku 1974 dané pod správu Kysuckého múzea v Čadci. Železnica sa stala časťou národopisnej expozície – Múzea kysuckej dediny.
Po obnove úseku medzi stanicou Chmúra a vychylovskou osadou Kubátkovia sa od roku 1981 sezónne konali ukážkové jazdy s obnoveným a doplneným vozovým parkom.
Od roku 1991 nesie zachovaná časť kysucko-oravskej lesnej železnice názov Historická lesná úvraťová železnica (HLÚŽ). Po ďalších opravách trate aj vozového parku začala HLÚŽ prepravovať osoby na úseku Kubátkovia – 1. úvrať (3,6 km). Zámerom múzea je obnoviť prevádzku na úseku Kubátkovia – sedlo Beskyd – Tanečník (dĺžka 10,5 km), vrátane všetkých úvratí.
Tento zámer spomalili zosuvy pôdy v rokoch 1997 a 2000. Historická lesná úvraťová železnica je vrátane historických vozidiel vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.
V roku 2006 sa uskutočnila generálna oprava úseku Tanečník – Beskyd, ktorú prevádzkuje Oravská lesná železnica.
Od mája roku 2015 jazdí na trase Skanzen – Sedlo Beskyd motorová drezina V 760/2004, ktorá jazdí na objednávku s minimálnym počtom 1 pasažier, maximálne 10 (zo stanice Skanzen max. 5 pasažierov, ďalších 5 miest rezervovaných pre pasažierov z Tanečníka). Poskytuje tak možnosť prejazdu všetkých troch úvratí, včítane staničnej na stanici Chmúra. Vracia sa zo stanice Sedlo Beskyd, ktorá je piatou úvraťou – druhou v rámci stanice.[6] Celá trasa s návratom do Skanzenu trvá približne 2 hodiny.
Vozidlá
- Dieselová lokomotíva DH120 - exponát v prevádzke
- Parná lokomotíva MÁV 2282/1909 (U34.901) – exponát v prevádzke (v sezóne 2023 nepremáva)
- Parná lokomotíva MÁV Budapest 4281/1916 (U45.9) – exponát v prevádzke HLÚŽ do roku 1999
- Parná lokomotíva Kraus Maffei 15791/1940 – exponát mimo prevádzky
- Parná lokomotíva ČKD 2612/1948 – exponát mimo prevádzky
- Parná lokomotíva ČKD 1441/1928 – exponát mimo prevádzky (vôbec posledná lokomotíva ktorá v roku 1972 prešla po likvidovanej trati. Do roku 1990 bola umiestnená ako pamätník v depe Žilina) [7]
- Motorová drezina V 760/2004 – od mája 2015 jazdí na trase Skanzen – Sedlo Beskyd[6] (od 1.5.2022 do odvolania nepremáva)
Úplný zoznam vozidiel a vozňov na HLÚŽ je na stránke .
Prevádzka HLÚŽ
- Sezóna máj – október
Historické vlaky (počas sezóny 2023 iba dieselové vlaky)
- Trasa historických vlakov:
- stanica Skanzen – stanica Chmúra – 1. úvrať a späť (celkom 5 km)
- Odchody vlakov zo stanice Skanzen:
- Pondelok – piatok:
9:15 h | 10:30 h | 11:30 h | 13:00 h | 14:00 h | 15:00 h | 16:00 h |
---|
- Sobota – nedeľa:
9:15 h | 10:30 h | 11:30 h | 13:00 h | 14:00 h | 15:00 h | 16:00 h | 17:00 h* |
---|
- iba počas mesiacov júl - august
Drezina
- Trasa dreziny V 760/2004 (mimo prevádzku od 1.5.2022 do odvolania)
- Skanzen – Sedlo Beskyd a späť. Jazdí na objednávku.
- Odchody dreziny
- zo Skanzenu: o 10:20 a 13:00 cez týždeň + o 16:00 cez víkend
- zo Sedla Beskyd: o 11.25 a 14:10 cez týždeň + o 17.10 cez víkend
Galéria
Referencie
- ↑ https://www.rail.sk/arp/slovakia/history/histzsr.htm
- ↑ VRÁBEĽ, Braňo. HLÚŽ : Historická lesná úvraťová železnica : 1972 – súčasnosť . kruzok.sk, 2001, . Dostupné online.
- ↑ Zoznam vybraných národných kultúrnych pamiatok . Bratislava: Pamiatkový úrad SR, . Dostupné online.
- ↑ Register nehnuteľných NKP . Bratislava: Pamiatkový úrad SR, . Dostupné online.
- ↑ Dostupné záznamy v registri nehnuteľných národných kultúrnych pamiatok
- ↑ a b http://www.kysuckemuzeum.sk/jazdy-drezinou-na-lesnej-uvratovej-zeleznici
- ↑ http://kruzok.sk/joomla/index.php?view=article&id=65%3Akd-14411928-qgontkulakq&option=com_content&Itemid=14
Literatúra
- ŽILINČÍK, Ivan. Zámer spoločného využitia Historickej lesnej úvraťovej železnice vo Vychylovke. In: Železničné technické pamiatky na Slovensku a ich využitie : zborník prednášok. Žilina : Dom techniky ZSVTS, 1993. 158 s. ISBN 80-231-0276-1. S. 54 – 56.
- ŽILINČÍK, Ivan. Zrušenie Kysucko-oravskej lesnej železnice, záchrana a funkčná obnova zachovanej časti tejto železnice. In: Železničné technické pamiatky na Slovensku a ich využitie : zborník prednášok. Žilina : Dom techniky ZSVTS, 1993. 158 s. ISBN 80-231-0276-1. S. 57 – 62.
- ŽILINČÍK, Ivan. Kysucko-oravská lesná železnica. Praha : Nakladatelství dopravy a turistiky, 1996. 79 s. ISBN 978-80-85884-33-3.
- ŽILINČÍK, Ivan. Klapot kolies v údoliach Bystrice a Bielej Oravy. 1. vyd. Čadca : Kysucké múzeum, 2006. 72 s. ISBN 978-80-969445-2-1.
- ŠLECHTA, Svatopluk. Ľudia okolo železničky. : Svatopluk Šlechta, 2012. 129 s. ISBN 978-80-260-2135-3.
Pozri aj
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Historická lesná úvraťová železnica
Externé odkazy
- Kysucké múzeum, HLÚŽ
- Klub romantikov úzkorozchodnej železnice Oravy a Kysúc
- Historická lesná úvraťová železnica Vychylovka
- Turistika na Kysuciach
Zdroj
- Informačné tabule HLÚŽ
- Ivan Žilinčík, Kysucko-Oravská lesná železnica, NADATUR Praha, 1996