A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Motorový vozeň 812 ZSSK | |
Motorový vozeň 812 v Košiciach | |
Prevádzkové parametre | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 80 km/h |
Motor | MAN D 2866 LUH 21 |
Trvalý výkon | 257 kW |
Prenos výkonu | hydromechanický |
Usporiadanie pojazdu | 1’ A’ |
Rozchod | 1435 mm |
Hmotnosť | 20 t |
Dĺžka cez nárazníky | 13970 mm |
Cestujúci a služby | |
Miest na sedenie | 50 (38 vo verzii LUX) |
Celkový počet cestujúcich | 93 |
Vozňová trieda | 2. |
Výrobné údaje | |
Výrobca | Vagónka Studénka reko: ŽOS Zvolen |
Prevádzkovateľ | ZSSK |
Rok výroby | 1975 – 1982 reko: 2001 – 2006 |
Počet vyrobených kusov | 64 |
V prevádzke v období | 2001 – súčasnosť |
Motorové vozne radu 812 Železničnej spoločnosti Slovensko vznikli v rokoch 2001 až 2006 modernizáciou starších motorových vozňov 810 a prípojných vozňov 011 v ŽOS Zvolen.
Konštrukcia
Pri modernizácii zostala zachovaná pôvodná vozňová skriňa aj podvozky, obe časti boli opravené. Interiér vozňa bol modernizovaný s novými čalúnenými sedadlami, determálnymi oknami, priestor bol odhlučnený. Najväčšou zmenou je však nový motor od firmy MAN, nová automatická prevodovka a nápravové prevodovky. Vďaka novému riadiacemu systému je možné používať viacčlenné riadenie. V priebehu modernizácií došlo k rôznym menším zmenám, napr. k inštalácii informačného systému pre cestujúcich.
Vozeň 812.008 bol modernizovaný na verziu LUX. Zmena sa dotkla hlavne interiéru: boli dosadené nové sedadlá v usporiadaní 2+2 v radoch za sebou (tzv. letecké usporiadanie), priestor pre cestujúcich je klimatizovaný, vonkajšie dvere majú dopytové otváranie.
Vývoj a výroba
Po úspešných motorových vozňoch 811, ktoré vznikli čiastočne prestavbou, čiastočne ako novostavby, rozhodli ŽSR o modernizácii ďalších vozňov radu 810. Bol však zachovaný pôvodný dizajn, hydromechanický prenos výkonu a skrine pôvodných vozňov, ktoré boli kompletne opravené. Počas roka 2001 vznikli dva prototypy, do pravidelnej prevádzky boli zaradené v roku 2002. Prvých desať vozňov vzniklo z prípojných vozňov 011, ostatné z motorových vozňov 810. Modernizácie na rad 812 skončili na konci roka 2006, keď existovalo už 64 vozidiel a vznikal prototyp motorovej jednotky 813.[1]
Prevádzka
Motorové vozne boli vyvinuté pre zaistenie regionálnej dopravy (vozbu prevažne osobných vlakov) na vedľajších, neelektrifikovaných tratiach.
V súčasnosti (grafikon vlakovej dopravy 2020/2021) sú dislokované vo väčšine dep na Slovensku, kde zaisťujú výkony na nasledovných vozebných ramenách:
- Bratislava
- vozeň nie je nasadený turnusovo, slúži ako záložný pre dopravu na trati Kúty - Skalica na Slovensku
- Nové Zámky
- Nové Zámky - Zlaté Moravce - všetky osobné vlaky
- Levice - Čata - Štúrovo - všetky osobné vlaky, často s prívesnými vozňami radu 012
- Čata - Šahy - všetky osobné vlaky
- Zvolen
- vozne nie sú nasadené turnusovo, slúžia ako záložné najmä pre trate Zvolen - Šahy, Zvolen - Banská Štiavnica a Zvolen - Lučenec - Fiľakovo (kým budú dodané všetky motorové jednotky 861.1)
- Lučenec
- Lučenec - Utekáč - hlavne v čase prepravných špičiek vypomáhajú na trati obsluhovanej prevažne motorovými jednotkami 813
- Fiľakovo
- Fiľakovo - Jesenské - Rimavská Sobota - Tisovec - spolu s breznianskymi motorovými vozňami 812 vozia všetky osobné vlaky
- Fiľakovo - Lučenec - niektoré osobné vlaky, na väčšine vozby sa však podieľajú motorové jednotky 861.1
- Brezno
- Brezno - Tisovec - Rimavská Sobota - Jesenské - Fiľakovo - spolu s fiľakovskými motorovými vozňami 812 vozia všetky osobné vlaky
- Brezno - Červená Skala - všetky osobné vlaky, jazdia tu súpravy s prívesnými vozňami radu 012
- Poprad-Tatry
- vozne majú voziť všetky osobné vlaky na trati Studený Potok - Tatranská Lomnica, avšak tieto sú často nahradzované motorovými jednotkami 813.11, kým motorové vozne 812 slúžia ako záložné, či posilové pre trať Poprad-Tatry - Kežmarok
- v lete tieto vozne bývajú použité na vozbu turistických či pútnických sezónnych vlakov na tratiach Spišské Vlachy - Spišské Podhradie a Spišská Nová Ves - Levoča
- Margecany
- Margecany - Nálepkovo - Dobšinská Ľadová Jaskyňa - všetky osobné vlaky, vozia ich prevažne dvojice motorových vozňov 812
- Humenné
- Trebišov - Michaľany - všetky osobné vlaky, vozia ich prevažne dvojice motorových vozňov 812, v pracovných dňoch niektoré vlaky pokračujú až do Humenného
- Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany - všetky osobné vlaky
- v piatky a nedele vozia spolu s prívesnými vozňami radu 012 niekoľko párov vlakov na tratiach Humenné - Prešov a Prešov - Kysak
- v prípade zlého stavu zvršku na trati Prešov - Bardejov tu nahrádzajú motorové jednotky 861.
Pozri aj
- motorový vozeň
- motorový vozeň 810
- motorový vozeň 811
- motorová jednotka 813
- motorová jednotka 813.1 (článok na Českej wikipedii)
- motorová jednotka 861
Literatúra
- BITTNER, Jaromír, a kol. Malý atlas lokomotiv 2007. Praha : Gradis Bohemia, 2006. ISBN 80-86925-02-1.
Referencie
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Motorový vůz 812 ZSSK na českej Wikipédii.
- ↑ ZLINSKÝ, Zbyněk. Motorové vozy na našich kolejích: řada 812 ZSSK . Vlaky.net, 2009-01-06, . Dostupné online.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Motorový vozeň 812 ZSSK
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk