A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Podľa názoru niektorých redaktorov by tento článok mal byť spojený s článkom Elektrický rušeň 383. Ak s tým nesúhlasíte, vyjadrite sa, prosím, v diskusii. |
Siemens Vectron | |
Elektrický rušeň Siemens Vectron 193.216 prevádzkovaný spoločnosťou RegioJet | |
Prevádzkové parametre | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 160 km/h 200 km/h |
Trvalý výkon | 6 400 kW 5 200 kW 2 400 kW (Vectron DE) |
Usporiadanie pojazdu | Bo-Bo |
Maximálna ťažná sila | 300 kN |
Rozchod | 1 435 mm 1 668 mm (Iberský rozchod) |
Hmotnosť | 80 – 87 ton |
Dĺžka cez nárazníky | 18 980 mm |
Šírka | 3 012 mm |
Priemer kolies | 1 250 mm |
Výrobné údaje | |
Výrobca | Siemens Mobility |
Rok výroby | 2018 – súčasnosť |
Počet vyrobených kusov | 1000+ |
V prevádzke v období | 2018 – súčasnosť |
Siemens Vectron je trieda viacúčelových rušňov s usporiadaním pojazdu Bo-Bo, ktorú vyrába nemecká spoločnosť Siemens Mobility. Táto trieda bola vyvinutá ako nasledovník radu EuroSprinter. Táto trieda pozostávajúca z dieselelektrických, striedavých, jednosmerných a viacsystémových rušňov bola predstavená v roku 2010 na veľtrhu InnoTrans, pričom dieselelektrická verzia Vectrona bola predstavená na tomto veľtrhu v roku 2012.[1]
Technický popis
Vzhľadovo vychádza Vectron zo svojho predchodcu Siemens EuroSprinter.[2] Najvýraznejšie dizajnové úpravy podstúpili čelá rušňa, ktoré boli estetizované. Zásadné zmeny sa uskutočnili vo vnútri rušňa. V strojovni sa nachádza priama stredová ulička. Po jej stranách sa nachádzajú komponenty.[3]
Prevádzková hmotnosť je udávaná medzi 80 a 87 tonami. Prevádzkovaná môže byť takmer v celej Európe.
Vďaka tomu, že Vectron je modulárny rušeň, je možné vyrobiť až päť rôznych modifikácií, z ktorých sú štyri elektrické a jedna dieselelektrická. Existujú tieto varianty:
- A: Vectron MS, viacsystémový rušeň s výkonom 6400 kW a maximálnou rýchlosťou 200 km/h
- B: Vectron AC, rušeň pre striedavé napájacie sústavy s výkonom 6400 kW a maximálnou rýchlosťou 160 alebo 200 km/h
- C: Vectron DC, rušeň pre jednosmerné napájacie sústavy s výkonom 5200 kW a maximálnou rýchlosťou 160 alebo 200 km/h
- D: Vectron AC, rušeň pre striedavé napájacie sústavy s výkonom 5600 kW a maximálnou rýchlosťou 160 km/h
- G: Vectron DE, dieselelektrický rušeň s výkonom 2400 kW a maximálnou rýchlosťou 160 km/h
Siemens Vectron na Slovensku
História
Hlavný železničný ťah Bratislava - Košice sa na prevádzkovú rýchlosť 160 km/h začal modernizovať už v roku 2007,[4] no štátny železničný dopravca, Železničná spoločnosť Slovensko, nemal dostatok vozidiel, aby pokryl vozbu rýchlikov na tejto trati rýchlosťou 160 km/h. Tento problém sa naplno ukázal až okolo roku 2017, kedy bola zrekonštruovaná dostatočná časť trate, aby jazda rýchlosťou 160 km/h priniesla citeľnú časovú úsporu.
Okrem toho bola dlhodobo plánovaná rekonštrukcia úseku Devínske Jazero – Kúty (súčasť IV. medzinárodného železničného koridoru Berlín – Praha – Bratislava – Budapešť – Istanbul) na rýchlosť 200 km/h,[5] ktorú dovtedy nemohol dosahovať žiadny zo slovenských rušňov.
ZSSK potrebovala rozšíriť vozový park viacsystémových rušňov s maximálnou rýchlosťou 160 km/h zatiaľ pozostávajúci z deviatich rušňov radu 350 (na rýchlosť 160 km/h a viac je požadovaný zabezpečovací systém ETCS) a jedenástich rekonštruovaných rušňov radu 361.1 a preto vypísala verejnú súťaž na desaťročný prenájom takýchto rušňov zahŕňajúci údržbu a prípadnú náhradu týchto rušňov v prípade údržby dlhšej ako 25 dní. Túto súťaž vyhrala spoločnosť S Rail Lease s.r.o. v celkovej sume 80,7 milióna eur.[6]
Verejnej súťaži predchádzalo testovanie lokomotívy Siemens Vectron zapožičanej od spoločnosti LokoTrain spojené so zácvikom rušňovodičov ešte v apríli 2017. Rušne Vectron rôznych dopravcov sa na slovenskom území využívajú najmä v nákladnej doprave už od roku 2015 a v osobnej doprave u dopravcu RegioJet od roku 2014, najčastejšie zapožičané od spoločnosti European Locomotive Leasing pod číselným označením 193 nemeckej registrácie.
Prvé tri rušne prišli do Bratislavy pred začatím prevádzky v grafikone 2017/2018, 4. decembra 2017, ďalšie štyri potom 26. februára 2018.
Prevádzka
Prvým grafikonom, v ktorom premávali rušne Vectron dopravcu ZSSK bol grafikon 2017/2018. V čase začiatku platnosti tohto grafikonu mala Železničná spoločnosť Slovensko dodané už tri rušne označené číslom podľa UIC 91 56 6383 1Xx-x. V rušňovom depe Bratislava boli zaradené do turnusovej skupiny 310, v ktorej vozili prevažne rýchliky a jeden vlak EuroNight na trati Bratislava – Košice s priemerným denným kilometrickým priebehom 1 188 kilometrov. Hoci rušne umožňovali prevádzku vlakov rýchlosťou 160 km/h, často sa dialo, že v súprave vlaku bol zaradený vozeň s maximálnou prevádzkovou rýchlosťou 120 km/h (typu napríklad Bdteer 20-00 alebo Bee 20-48). Pre priblíženie, v mesiaci január 2018 mali rušne radu 383 viezť 186 rýchlikov medzi Bratislavou a Košicami. Z nich však rýchlosťou 160 km/h išlo len 66, čo predstavuje iba o málo viac ako tretinu.[7] Napriek tomu, že tieto vlaky jazdili často rýchlosťou o 40 km/h nižšou ako bola ich maximálna rýchlosť, meškanie nebolo nijak výrazné (do 10 minút) a často sa vyrovnalo len krátením pobytov v staniciach. Nové rušne 383 sa okrem iného preukázali i mimoriadnou spoľahlivosťou - k prvej neschopnosti došlo (od spustenia prevádzky dňa 10. decembra 2017) až 18. februára 2018, teda po vyše dvoch mesiacoch od spustenia ich prevádzky[8].
V začiatku grafikonu 2017/2018 sa pristupovalo i k tomu, že rušeň Vectron viezol mimo svojej turnusovej skupiny obrat vlakov InterCity 523/524 (Bratislava – Košice a späť), čo zvýšilo potrebu rušňov o dva kusy, pretože dva rušne (najčastejšie radu 350) stáli vyše 12 hodín v Bratislave a v Košiciach.[7]
Homologácia
Krajina | Viacsystémové rušne | AC rušne | DC rušne | Dieselelektrické rušne |
---|---|---|---|---|
Rakúsko | x | x | x | |
Chorvátsko | x | x | x | |
Česko | x | x | x | |
Nemecko | x | x | x | |
Maďarsko | x | x | ||
Taliansko | x | x | x | |
Nórsko | x | x | ||
Poľsko | x | x | ||
Rumunsko | x | x | x | |
Slovensko | x | x | ||
Slovinsko | x | x | ||
Švédsko | x | x | x | x |
Turecko | x | x | x | x |
Galéria
-
Railpool (Harburg, júl 2013)
-
MRCE (Mníchov, jún 2013)
-
DB Schenker (Poľsko) (Gdansk, september 2013)
-
Siemens Vectron (august 2014)
-
BoxXpress Vectron, (Essen, júl 2013)
Referencie
- ↑ Background paper - Vectron: extended locomotive concept . Siemens, September 2012. Dostupné online.
- ↑ Siemens Vectron locomotive on test. Railway Gazette International, 29. jún 2010. Dostupné online . Archivované 2010-07-03 z originálu.
- ↑ The Vectron – Siemens’ new generation of locomotives for rail transportation in Europe. www.siemens.com, 29. jún 2010. Dostupné online.
- ↑ Najmodernejšie úseky železničnej trate na Slovensku (1. časť). aktuality.sk. Dostupné online .
- ↑ Optimalizácia železničnej trate IV. koridoru Devínska Nová Ves – Zohor . www.asb.sk, . Dostupné online.
- ↑ ZSSK si prenajíma Vectrony lacnejšie a výhodnejšie ako České dráhy | Aktuality | ZSSK Slovakrail . www.slovakrail.sk, . Dostupné online.
- ↑ a b Kniha jázd ZSSK . . Dostupné online.
- ↑ Neschopný Vectron 383.102 na IC 524 | Railpage.net. Railpage.net. Dostupné online .
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Siemens Vectron
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Vectron (locomotive) na anglickej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk