A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Stadler GTW 2/6 ZSSK 495.95 | |
Jednotka počas testovacej jazdy medzi Štrbským Plesom a Vyšnými Hágami | |
Prevádzkové parametre | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 80 km/h |
Napájacie sústavy | 1,5 kV jednosmerný prúd |
Usporiadanie pojazdu | 2'Bo2' |
Rozchod | 1 000mm |
Výrobné údaje | |
Výrobca | Stadler Rail |
Prevádzkovateľ | Železničná spoločnosť Slovensko |
Rok výroby | 2020 |
Počet vyrobených kusov | 5 |
V prevádzke v období | 2021 – súčasnosť |
Elektrická jednotka 495.95 je ozubnicová elektrická úzkorozchodná jednotka pre kombinovaný adhézny a ozubnicový pohon[1] vyrábaná firmou Stadler Rail, ktorú používa Železničná spoločnosť Slovensko v sieti Tatranských elektrických železníc od roku 2021.
História
Jednotky radu 495.95 od roku 2022 nahradili dosluhujúce jednotky ozubnicovej železnice 405.95, ktoré zaisťovali dopravu na ozubnicovej železnici Štrba – Štrbské Pleso od roku 1970. Výberové konanie na dodávku piatich kusov vyhrala švajčiarska spoločnosť Stadler Rail. Súprava je postavená na báze jednotky Stadler GTW 2/6 a je schopná prevádzky na tratiach ozubnicovej železnice (OŽ) ako aj na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ). Prvá jednotka bola do depa Poprad dodaná v januári 2021. Po sérii testov boli jednotky schválené a uvedené do pravidelnej prevádzky - najskôr na tratiach TEŽ a neskôr aj na trati ozubnicovej železnice.
Charakteristika
Jednotka sa skladá z troch článkov. Stredného motorového "kontajnera" a riadiacich vozňov. Maximálna rýchlosť jednotky je 80 km/h, napájaná je jednosmerným napätím 1500 V. Riešenie jednotky vychádza z elektrickej jednotky ABeh 2/6, ktorú prevádzkuje švajčiarska spoločnosť MVR GoldenPass.
Priestor pre cestujúcich je v usporiadaní 2+2, vybavený klimatizáciou.
Prevádzka
Jednotky sú prevádzkované na tratiach:
Pred ich zaradením do prevádzky museli Železnice Slovenskej republiky ako správca infraštruktúry pristúpiť ku rozsiahlej rekonštrukcii trate medzi Štrbou a Štrbským Plesom.
Prehľad jednotiek
Číslo jednotky | Prezývka |
---|---|
495.951-6 | Bradavica |
495.952-4 | Stredohrot |
495.953-2 | Kostolík |
495.954-0 | Vysoká |
495.955-7 | Ganek |
Galéria
-
Dvojica jednotiek počas testovacej jazdy dňa 11. apríla 2021
-
Dvojica jednotiek počas testovacej jazdy dňa 11. apríla 2021
-
Jednotka 495.954 "Vysoká" pod Vyšnými Hágami
Referencie
- ↑ STREDOHROT - ďalšia tatranská električkozubačka . ZSSK, 13. apríl 2021, . Dostupné online.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Elektrická jednotka 495.95
Externé odkazy
- Nové zubačky pre Tatry sa už vyrábajú
- Nové „zubačky“ budú jazdiť až do Popradu! Nahradia a doplnia 18 dnešných vlakov
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Železničná trať Štrbské Pleso – Štrba
Cesta I. triedy 66 (Slovensko)
Cesta Slobody
Doprava vo Vysokých Tatrách
Elektrická jednotka 405.95
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk