A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Elektrický rušeň radu 121 | |
![]() | |
Prevádzkové parametre | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 90 km/h |
Trvalý výkon | 2 032 kW |
Napájacie sústavy | 3 kV js |
Usporiadanie pojazdu | Bo' Bo' |
Maximálna ťažná sila | 234 kN |
Rozchod | 1 435 mm |
Hmotnosť | 88 t |
Dĺžka cez nárazníky | 16 140 mm |
Priemer kolies | 1 050 mm |
Výrobné údaje | |
Výrobca | Škoda Plzeň |
Prevádzkovateľ | (ČSD, ŽSR), ČD, ČD Cargo, Unipetrol Doprava, CTL Logistics |
Rok výroby | 1960, 1961 |
Počet vyrobených kusov | 85 |
V prevádzke v období | 1960 - súčasnosť |
Staré označenie ČSD | E 469.1 |
Továrenské označenie | Škoda 43E |
Elektrický rušeň 121 (predtým E 469.1) je rušeň pre jednosmernú napájaciu sústavu 3 kV určený pre nákladnú dopravu. Vyrábala ho plzenská firma Škoda (továrenské označenie Škoda 43E), vtedy nazývaná Závody V. I. Lenina, v rokoch 1960 – 1961. Patrí k československých elektrickým rušňom tzv. I. generácie.
Vývoj
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/121-accident.jpg/220px-121-accident.jpg)
Na prelome 50. a 60. rokov sa ukázalo, že vtedy presadzovaná koncepcia univerzálneho elektrického rušňa, určeného pre prevádzku rýchlikov, osobných i nákladných vlakov u vtedy už existujúcich radov 140 a 141 (podľa dnešného značenia, vtedy E 499.0 a E 499.1) úplne zlyháva. Tieto rušne sa ukázali vhodnejšie pre ťahanie rýchlikov a osobných vlakov, pretože ich prevod umožňujúci maximálnu rýchlosť 120 km/h neumožňuje dostatočnú ťažnú silu pre ťažšie nákladné vlaky. Preto bol rušeň E 499.157 vybavený prevodom pre maximálnu rýchlosť 90 km/h s cieľom zvýšiť ťažnú silu. Po určitej skúsenosti s týmto strojom bola potom vyvinutá a vyrobená nová rada označená ako E 469.1, dnes 121, ktorá je do značnej miery s predchádzajúcou 141 zhodná.
Konštrukcia
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/65/ET05-R008_ctl_tarnowskiegory_17082007_03.jpg/220px-ET05-R008_ctl_tarnowskiegory_17082007_03.jpg)
U rady 121 je použitá oceľová skriňa s dvoma koncovými stanovišťami rušňovodiča, do ktorých je vstup zvonku vždy dverami z ľavej strany. Medzi stanovišťami sa nachádza strojovňa so štyrmi bočnými oknami na každej strane. Pohon zabezpečujú štyri trakčné motory, pre každú nápravu jeden. Z výroby boli rušne osadzované systémom kontroly bdelosti rušňovodiča s pedálom, ktorý musel byť každých asi 80 sekúnd zošliapnutý, inak došlo k zastaveniu vlaku. Tento systém sa v prevádzke ukázal ako nespoľahlivý a bol preto čoskoro nahradený systémom LVZ III s prenosom svetelných návestí na stanovište rušňovodiča.
Prevádzka
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/CD121.jpg/220px-CD121.jpg)
Rušne boli dodané do rušňových dep Ústí nad Labem, Praha stred, Česká Třebová, Ostrava, Žilina, Spišská Nová Ves a Košice. České stroje potom boli skoro všetky sústredené do Ústí nad Labem, ale slovenské až do konca svojej prevádzky doslúžili v depách Žilina a Košice. V severných Čechách sa podieľali predovšetkým na doprave hnedého uhlia na novo elektrifikovaných tratiach. Z Ústí zachádzali až do Českej Třebovej, Opatovic nad Labem, Kutnej Hory, neskôr aj do Prahy po tratiach, ktoré boli elektrifikované od 70.rokov.
V roku 2008 bola väčšia časť českých strojov buď mimo prevádzky, alebo dokonca zošrotované. Posledných šesť strojov slúžilo v spoločnosti ČD Cargo, SOKV Ústí nad Labem.[1] Nie sú však turnusovo nasadzované, ale slúžia ako záložné a vyrážajú v prípade poruchy niektorých z novších rušňov, predovšetkým radov 122, 123. Ich technický stav je už väčšinou zlý.
Rušne prevádzkované pôvodne slovenským štátnym dopravcom ŽSR boli odpredané súkromnému dopravcovi CTL Logistics v Poľsku, ktorý ich ďalej prevádzkuje vo vlastnej farebnej schéme.
Externé odkazy
- Atlas lokomotív: Rušeň radu 121
- Elektrický rušeň radu 121 na stránkach zameraných na prototypovej a unikátne stroje, dobové fotografie
Referencie
- ↑ Dislokacia hnacích vozidel ČD Cargo . . Dostupné online. Archivované 2009-11-07 z originálu.
Iný projekt
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Elektrický rušeň 121
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Lokomotiva 121 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Elektrický rušeň 100
Elektrický rušeň 103
Elektrický rušeň 110
Elektrický rušeň 111
Elektrický rušeň 112
Elektrický rušeň 113
Elektrický rušeň 114
Elektrický rušeň 121
Elektrický rušeň 122
Elektrický rušeň 123
Elektrický rušeň 124
Elektrický rušeň 125.8
Elektrický rušeň 130
Elektrický rušeň 131
Elektrický rušeň 140
Elektrický rušeň 141
Elektrický rušeň 150
Elektrický rušeň 162
Elektrický rušeň 163
Elektrický rušeň 169
Elektrický rušeň 180
Elektrický rušeň 181
Elektrický rušeň 182
Elektrický rušeň 183
Elektrický rušeň 184
Elektrický rušeň 209
Elektrický rušeň 210
Elektrický rušeň 218
Elektrický rušeň 230
Elektrický rušeň 240
Elektrický rušeň 242
Elektrický rušeň 263
Elektrický rušeň 340
Elektrický rušeň 350
Elektrický rušeň 362
Elektrický rušeň 363
Elektrický rušeň 363.5
Elektrický rušeň 371
Elektrický rušeň 372
Elektrický rušeň 380
Elektrický rušeň 381
Elektrický rušeň S 699.0
Elektrický rušeň S 699.1
Parný rušeň 387.0
Parný rušeň 475.1
Parný rušeň 486.0
Parný rušeň 498.0
Parný rušeň 498.1
Parný rušeň 555.3008
Parný rušeň 556.0
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk